تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸
plusresetminus
حزب الله:یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت می‌تواند با تعیین مقررات برای استخراج ارزهای دیجیتال از آن برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کند، گفت: به رسمیت شناخت تولید بیت‌کوین می‌توان فرصت بسیار مناسبی برای اقتصاد کشور فراهم کند.
۰
کد مطلب : ۲۰۲۶۱۶
ارزهای دیجیتال فرصت طلایی برای اقتصاد ایران و دورزدن تحریم‌ها
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،الیاس حضرتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از موافقت کمیسیون اقتصادی دولت با به رسمیت شناختن صنعت «بیت کوین» خبر داد و گفت: مقرر شد قیمت برق برای این صنعت معادل برق صادراتی محاسبه شود. 

ساز و کار تولید ارز دیجیتال در کمیسیون اقتصادی دولت مصوب شده و در آینده نزدیک در دولت بررسی می شود.

ارزهای دیجیتال می‌تواند برای اقتصاد ایران و حتی دورزدن تحریم‌ها مناسب باشد. دیگر کشورها در این زمینه چه کردند و دولت باید چه اقدامی انجام دهد؟

*نقش ارزهای دیجیتال در اقتصادی ایران/ دولت مقررات گذاری کند

سید محمدصادق الحسینی، اقتصاددان با اشاره به اینکه دو بحث استخراج و تبادل در خصوص ارز‌های دیجیتال مطرح است، گفت: مصرف بالای برق مسئله اصلی دولت در موضوع استخراج بین‌کوین است که باید در مورد آن تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری شود.

وی با بیان اینکه می‌توان مانند کانادا، چین و دیگر کشورهای مختلف برای استخراج ارزهای دیجبتال مقررات وضع کرد، ادامه داد: اکنون ماینرها برای تولید ارز دیجیتال برق، مجانی (یارانه‌ای) استفاده می‌کنند، بدون اینکه هزینه‌ای پرداخت شود که این موضوع برای کشور خسارت بار است و سود آن هم به جیب عده‌‌ای می‌رود بدون اینکه دولت از آن منتفع شود، البته می‌توان استخراج این ارزها را ممنوع کرد و اجازه استفاده از برق یارانه‌ای داده نشود.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: برای تولید ارزهای دیجیتال دو راهکار وجود دارد. نخست اینکه تولید ارزهای دیجیتال به صورت فعلی یعنی مصرف برق بسیار ارزان (شبه‌رایگان) ادامه یابد و اما شرط کنیم تا محصولی (کوین یا بیت‌کوین) که تولید می‌شود، بخشی از آن برای دولت به عنوان پول برق و مالیات باشد، البته باید مشکل صنعت برق با توجه به اینکه ۴۰روز در سال مشکل خاموشی داریم، حل شود که می توان تولید بیت‌کوین در این مدت ممنوع شود و تولیدکنندگان آن تعهد بدهند که دستگاه‌های خود را در این مدت خاموش کنند.

* دور زدن تحریم‌ها با ارزهای دیجیتال

الحسینی با تاکید بر اینکه کشور می‌تواند از ظرفیت ارز‌های دیجیتال برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کند، تصریح کرد: گزینه دیگر در تولید ارزهای دیجیتال این است که از استخراج کنندگان بین‌کوین، قیمت صادراتی برق دریافت شود و دولت هم هیچ کاری با ارزهای دیجیتال نداشته باشد؛ در این حالت درآمدهای دولت افزایش می‌یابد، اما اثری برای دورزدن تحریم‌ها ندارد و هیچ کمکی به مشکل خروج سرمایه نمی‌کند.

وی با بیان اینکه حجم ارزهای دیجیتال در دنیا با روند افزایشی به بیش از ۲۴۸ میلیارد دلار رسیده است، گفت: برخی می‌گویند با ارزهای دیجیتال نمی‌توان هیچ اقدامی برای رفع اثر تحریم‌ها انجام داد که این سخن اشتباه است زیرا براساس محاسبات ما، می‌توان بین ۳ الی ۶ میلیارد دلار در سال از طریق ارزهای دیجیتال جابه‌جا کرد بدون اینکه آمریکا و دیگر کشورهای تحریم‌ کننده، متوجه آن شوند.

این اقتصاددان اضافه کرد: بهتر است دولت با وضع مقررات تولید این ارزها را منظم کرده و استخراج کنندگان بپذیرند که مالیات و پول برق را در قالب همان ارزهای دیجیتال به دولت پرداخت کنند؛ حتی می‌توان تعیین کرد تا کوینی‌هایی که تولید می‌شود، با قیمت روز فقط به دولت فروخته شود که با این اقدام اجازه رایج شدن آن را در جامعه نمی‌دهیم و فقط دولت اختیاردار و مالک بخش عمده ارزهای دیجیتال در کشور است که می‌تواند برای دور زدن تحریم‌ها از آن استفاده کند.

الحسینی با اشاره به اینکه ماینرها و استخراج ارزهای دیجیتال مانند سایر صنایع، یک صنعت است، بیان کرد: در جهان ارزهای دیجیتال را ارزشمند می‌دانند که کمیته اقتصاد دولت هم با به رسمیت شناختن استخراج این ارزها هم اقدام درستی انجام داده است.

وی با اشاره به ظرفیت تولید ۷۲هزار مگاوتی برق و متوسط مصرف ۴۰ هزار مگاوات در کشور، توضیح داد: ظرفیت تولید برق خوبی ایجاد کردیم که پیک مصرف کشور در تابستان و فقط ۴۰ روز است و در مابقی ایام سال  مصرف در حدود ۲۰ هزار مگاوات است که این ظرفیت خالی گسترده را نمی‌توانیم صادرات کنیم اما می‌توان برای استخراج ارزهای دیجیتال از آن استفاده کرد و دولت این ارز را به صورت دلاری در دنیا بفروشد که درآمد ارزی برای کشور ایجاد خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه فرصت بی‌نظیر برای کشور ایجاد شده که می‌توان از آن برای دروز دن تحریم‌ها هم استفاده کرد، اضافه کرد: استخراج ارزهای دیجیتال پتانسل سرمایه گذاری خارجی برای کشور ایجاد می‌کند و بسیاری از این ماینرها دنبال مکانی برای فعالیت هستند که ایران هم می‌تواند مانند گرجستان و کانادا مقصد آنها باشد. این موضوع سرمایه گذاری خارجی چند میلیارد دلار را وارد کشور خواهد کرد و با ایجاد مکانیزمی، استخراج کنندگان، کوین‌های تولید شده را در اختیار دولت (فروش به قیمت روز) قرار می‌دهند که هم آنها سود ببرند و هم برای دولت برد باشد. ایران با توجه به تحریم‌ها، بودن در لیست سیاه و... می‌تواند از این طریق به هاب جذب سرمایه تبدیل شود.

الحسینی گفت: با به رسمیت شناختن ارزهای دیجیتال می‌توان در نظام مالی دنیا حدود ۴۶ میلیارد دلار مبادلات ارزی داشته باشیم که در دور زدن تحریم‌ها بسیار تاثیر گذاری است.

وی تاکید کرد: اگر این صنعت را به رسمیت نشناسیم و استخراج آن را ممنوع کرده و مقررات برای آن وضع نکنیم، نه‌تنها دولت هیچ سودی نمی‌برد، بلکه مانند سرنوشتی مانند ماهواره و... خواهد داشت که مردم در خانه‌های خودشان از ماینرها استفاده می‌کنند که نمی‌توان با آن برخورد کرد. از سوی دیگر اگر از این ارزها برای پرداخت استفاده شود و این امر رواج پیدا کند، می‌تواند خطراتی برای کشور ایجاد کرده و نظام پولی و ارز کشور را به هم بزند اما می‌توان با مقررات گذاری آن را سامان داد که دولت و کشور هم سود ببرند.
منبع : الف
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین