تاریخ انتشاردوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳
plusresetminus
حزب الله:رییس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای یزد با تاکید بر خطرات استفاده غیراصولی از بطری‌های پلاستیکی، عنوان کرد: ترکیبات شیمیایی این بطری‌ها در هنگام بهره گیری غیراصولی در جنسیت جنین مادران باردار ایجاد تداخل می‌کند.
۰
کد مطلب : ۲۰۲۴۹۱
خطر تداخل ترکیبات شیمیایی بطری‌های پلاستیکی در جنسیت جنین
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،دکتر «بهادر حاجی‌محمدی»در این رابطه با بیان این که برخی از بطری‌های پلاستیکی در صورت استفاده نامناسب سلامت محتویات خود را تحت تاثیر قرار می‌دهند، اظهار کرد: بطری‌ها و به‌طور کلی همه ظروف پلاستیکی از مواد خاص پلیمری هستند که  در صورت استفاده غیر اصولی با انتقال این مواد به آب یا مواد غذایی موجود در آنها می‌توانند باعث بروز خطراتی در سلامت افراد در طولانی مدت شوند.
وی با اشاره به این که یکی از خطرات احتمالی این بطری‌ها مربوط به ماده‌ای با نام «بیسفنول ای» است، افزود: این ماده خطرناک که در ترکیبات تولیدی پلاستیک‌ها از جمله  برخی از بطری‌های آب معدنی کاربرد دارد، در مواجهه با گرما و مواد اسیدی، وارد آب بطری می‌شود و سلامت افراد را به خطر می‌اندازد.
رییس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای یزد در این رابطه خاطرنشان کرد:  نگهداری بطری‌های آب معدنی در دمای بالای 25 درجه سانتی‌گراد یا دمای انجماد، فرسودگی و شست و شوی مکرر این بطری‌ها می‌تواند ترکیب شیمیایی بیسفنول را وارد آب و دیگر مواد غذایی کند.
وی در همین رابطه یادآور شد: البته اگر آب معدنی در دمای یخچال به مدت یکسال نیز نگهداری شود، خطری متوجه محتویات داخل آن نخواهد شد چرا که همانطور که قبلاً نیز اشاره شد استفاده صحیح از این بطری‌ها خطری را به همراه نخواهد داشت.
حاجی محمدی بیان کرد: افراد باید به این نکته هم توجه کنند که اگر بطری‌ها را به طور مکرر شست و شو می‌دهند یا برای استفاده از تولید یخ، آنها را در دمای خیلی پایین قرار می‌دهند، نباید بیشتر از یک ماه از این بطری‌ها استفاده کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: آسیب به جداره بطری در اثر فرسودگی آن و نگهداری مواد غذایی اسیدی نظیر رب گوجه فرنگی، آبلیمو و آبغوره که باعث خوردگی بطری  و ورود ترکیبات شیمیایی سمی به داخل محتوی آن می‌شود نیز خطرناک است.
مدیر گروه بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی یزد در بخش دیگری از سخنانش گفت: براساس تحقیقات صورت گرفته ترکیب شیمیایی بیسفنول ای، باعث اختلال در غدد درون‌ریز بدن می‌شود که این امر می‌تواند ناباروری، چاقی، بلوغ زودرس کودکان، سرطان روده در زنان و سرطان پروستات در مردان را منجر شود.
وی افزود: همچنین دریافت این ماده طی سه ماهه اول بارداری نیز موجب تغییرات هورمونی و افزایش احتمال دخترزایی می‌شود، زیرا شکل گیری جنسیت جنین در همین سه ماهه اول رخ می دهد.
این مسئول در پایان گفت: این نتایج نشان می‌دهد که دریافت این ترکیب شیمیایی احتمال تولد نوزادان دختر را افزایش می‌دهد ولی بدیهی است که تداخل این ماده شیمیایی در تعیین جنسیت جنین، آسیب ها و خطرات زیادی را بر سلامت مادر و نوزاد به دنبال دارد.
انتهای پیام
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین