تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
plusresetminus
حزب الله:یک کارگردان نمایش آیینی معتقد است: باید از نمایش‌های آیینی و ایرانی حمایت بیشتری شود و نباید صرفا به دلیل رنگ و لعاب دادن به جشنواره‌ها از این گونه نمایشی در جشنواره‌ها استفاده کرد. همچنین جشنواره آیینی سنتی باید به سمت مردمی‌تر کردن این نوع نمایش‌ها برود.
۰
کد مطلب : ۲۰۲۳۸۸
جشنواره آیینی سنتی باید مردمی‌تر شود!

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،محمدعلی صادق حسنی از شهر لاهیجان در بخش آیین‌ها و بازی‌های نوزدهمین جشنواره آیینی سنتی حضور دارد و با نمایشی به نام «نوروز بل»، این آیین گیلانی را معرفی و اجرا می‌کند.  
این کارگردان  درباره آیین «نوروز بل» گفت: «نوروز بل» اولین تقویم دیلمی ایران باستان است و در حال حاضر نیز هر سال منتشر می‌شود. در گیلان اعتقاد داشتند که در مردادماه نوروز آغاز می‌شود و در آن زمان پای کوه‌ها آتش روشن می‌کردند و وسایل کهنه خود را در آتش می‌سوزاندند تا کهنگی از زندگی‌شان رخت ببندد. همچنین خراج زندگی‌شان را به مالکان می‌پرداختند و آغاز سال نو را با یک سری مراسم اختصاصی گیلان، مانند خرمن کردن گندم و درو محصولاتشان جشن می‌گرفتند.
او درباره استقبال مردم از نمایش‌های آیینی در گیلان بیان کرد: استقبال از نمایش‌های آیینی و فولکلور صحنه‌ای در لاهیجان بسیار خوب است. همچنین با توجه به اینکه دو سه گروه خوب در بخش پژوهش‌های آیینی فعالیت می‌کنند، اتفاقات خوبی در بخش بازسازی آیین‌های نمایشی در استان گیلان به خصوص لاهیجان رخ داده است.
حسنی اضافه کرد: مسئله مهم دیگر این است که امکان اجرای نمایش‌های آیینی در لاهیجان وجود دارد. برای مثال من نمایش «نوروز بل» را در طول  دو سالی که از تولیدش می‌گذرد، هر سال 6 تا 10 بار در سطح استان اجرا کردم؛ خصوصا در مردادماه که همزمان با آیین جشن «نوروز بل» در گیلان است.
این هنرمند با تاکید براینکه "امروزه نمایش‌های آیینی در دنیا جایگاه ویژه‌ای دارند" ادامه داد: نمایش‌های ایرانی برگرفته از آیین‌ها، مناسک و آداب و رسوم کشور ماست. برای نگه داشتن نمایش‌های ایرانی باید این نوع آیین‌ها را زنده نگه داریم و به سمت مدرنیته کردن نمایش‌های ایرانی برویم تا با به روز رسانی، تئاتر ایرانی حفظ شود.
او درباره تاثیر جشنواره آیینی سنتی در حفظ نمایش‌های آیینی و ایرانی توضیح داد: این جشنواره با توجه به نبودن رقابت و دیده شدن کارها می‌تواند در زنده نگداشتن نمایش‌های آیینی خیلی تاثیرگذار باشد اما این موضوع مستلزم این است که جشنواره آیینی سنتی به سمت مردمی‌تر کردن این گونه‌های نمایشی برود.
حسنی افزود: برای مثال این امکان فراهم شود که آیین‌های خاص یک استان در طول سال و در استان‌های همجوارش اجرا شوند تا مردم با فرهنگ و آیین شهرهای دیگر آشنا شوند.
کارگردان «نوروز بل» خاطرنشان کرد: البته حوزه میراث و گردشگری در این زمینه خیلی تلاش می‌کنند و با برگزاری جشنواره‌های اقوام نمایش‌های آیینی را هم اجرا می‌کنند. یا جشنواره فجر و مریوان بخش‌هایی را به عنوان نمایش‌های آیینی دارند اما فکر می‌کنم هنوز خیلی جای کار دارد و نباید از نمایش‌های آیینی برای رنگ و لعاب دادن به جشنواره استفاده کنند. باید نمایش‌های آیینی تقویت شوند و کارگردان‌های این نوع نمایش حمایت شود تا بتوانند آثار خوبی را تولید کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین