تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
plusresetminus
حزب الله:طی روزهای گذشته قیمت مرغ گرم به 14 هزار تومان رسیده است و بنا به گفته مسؤولان با وجود افزایش قیمت مرغ گرم، مصرف آن تا 20 درصد افزایش یافته است.
۰
کد مطلب : ۲۰۱۶۴۰
مرغ بازهم پرید!
 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،در ماه‌های پایانی سال قبل «مرغ» و افزایش قابل توجه قیمت آن تقریبا هر روز خوراک رسانه‌ای بسیاری از رسانه‌ها شد.
از صف‌های طویل مرغ و خرید بیش از اندازه نیاز آن تا کسانی که به علت قیمت بالا، مرغ را از سبد غذایی خود حذف کردند، از تصمیمات درست و غلط دولتی‌ها تا احتکار برخی از مرغ‌فروشان همه و همه موضوعاتی بود که موجب می‌شد، مرغ در صدر اخبار قرار گیرد.
به همین منظور دولت برای کنترل قیمت‌ها، جلوی صادرات مرغ را گرفت و اجازه واردات مرغ به کشور را صادر کرد، این اقدام تنظیم بازاری دولت برای تنظیم بازار با تأخیر انجام شد و اثرگذاری لازم را نداشت.
پس از مدتی اما با آزاد شدن قیمت و همچنین کاهش حرص و ولع مردم برای خرید و یا به تعبیر دیگر احتکار خانگی، قیمت این محصول کاهش یافته و روال عادی خود را در پیش گرفت و حتی در برخی از روزها به کمتر از 11 هزار و 500 تومان تعیین شده توسط دولت رسید.
حال با گذشت چند ماه از این موضوع معاون وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به رئیس کل گمرک ایران اعلام کرد، صادرات گوشت مرغ بلامانع است.
طبق این نامه صادرات گوشت مرغ با کد تعرفه‌های مذکور، صرفاً با رعایت قوانین و مقررات فنی و بهداشتی (از جمله اخذ گواهی بهداشتی از سازمان دامپزشکی کشور) بلامانع اعلام شده است.
همین نامه وزارت جهاد کشاورزی و البته سایر موضوعات از جمله تلفات در جوجه‌ریزی و همچنین کاهش جوجه‌ریزی در برخی از استان‌های گرمسیر موجب شده است که در همین بازه زمانی مرغ بازهم به صدر جدول گرانی برگردد و در همین مدت کم قیمت آن به صورت روزانه حداقل 500 تومان افزایش پیدا کند.
*افزایش 20 درصدی مرغ گرم در زنجان
رئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ و ماهی‌فروشان زنجان در همین باره به خبرنگار فارس گفت: قیمت مرغ گرم طی چند روز گذشته به 13 هزار و 800 تومان رسیده است.
سید ناصر رمضانلو با پیش‌بینی افزایش قیمت مرغ گرم به بیش از قیمت کنونی گفت: پیش‌بینی می‌کنم از فردا قیمت از کانال 14 هزار تومان نیز عبور کند، قیمتی که شاید بتوان گفت بی‌سابقه است.
وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت مرغ همواره تابع یک سری فاکتورهای از جمله عرضه و تقاضاست، گفت: قطعا وقتی تقاضا بالا باشد و عرضه کم، قیمت‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.
رئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ و ماهی‌فروشان زنجان با بیان اینکه افزایش قیمت کنونی مرغ ناشی از آزاد شدن صادرات آن و همچنین تلفات بیشتر در مرحله جوجه‌ریزی است، تصریح کرد: البته نبود جوجه‌ریزی در برخی از استان‌ها هم مزید بر علت شده و موجب افزایش قیمت مرغ شده است.
وی با بیان اینکه در زنجان در زمینه جوجه‌ریزی مشکلی نداریم، گفت: البته تلفات جوجه‌ریزی در زنجان نیز وجود دارد، اما آنچه مسلم است قیمت در کل کشور تقریبا همین رنج است.
رمضانلو تصریح کرد: از طرفی کمبود مرغ در برخی از استان‌های دیگر موجب صادرات آن از زنجان به استان‌هایی که نیاز دارند، می‌شود.
رئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ و ماهی‌فروشان زنجان در پاسخ به سوالی درباره میزان مصرف مرغ نیز گفت: با وجود افزایش قیمت مرغ گرم، شاهد افزایش مصرف آن هستیم به طوری که اخیرا مصرف مرغ در زنجان 20 درصد افزایش یافته است.
*احتمال بازگشت صف مرغ
یکی از فروشگاه‌های پروتئینی زنجان در همین باره به خبرنگار فارس گفت: در واقع این یک به قانون تبدیل شده است که با افزایش قیمت، مصرف هم بیشتر شود.
وی با اشاره به اینکه با وجود افزایش قیمت مرغ گرم طی روزهای گذشته مردم به خرید بیشتر این کالا اقدام می‌کنند، اضافه کرد: شاید بتوان گفت، میزان مصرف مرغ نسبت به روزهای قبل 30 درصد افزایش یافته است و این یعنی اگر اقدامی نشود ممکن است صف‌های مرغ بازگردد.
*بازار آرام نیست
یکی از شهروندان نیز در همین باره اظهار کرد: هیچ آرامشی در بازار وجود ندارد و هر روز شاهد افزایش قیمت یک کالا هستیم.
پیری با بیان اینکه افزایش مقطعی قیمت کالاها و عدم بازگشت آن به قیمت واقعی در واقع تبدیل به یک روند شده است، افزود: امیدواریم با وجود افزایش قیمت مرغ گرم حداقل تدبیری اندیشیده شود که برای تهیه آن دچار مشکل نشویم.
منبع : مشرق
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین