تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
plusresetminus
حزب الله:وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با برگزاری جلساتی با مسئولان و پس از اتصال سامانه گمرک و ناجا در خرداد، نسبت به اردیبهشت، واردات گوشی های همراه به حدود یک چهارم رسید اما در اردیبهشت ۲برابر فروردین وارد شد اما اکنون شرایطی در حال فراهم شدن است که بازار موبایل، آرامش بیشتری پیدا کند.
۰
کد مطلب : ۲۰۱۶۱۵
بازار موبایل، آرامش بیشتری پیدا کند/ به اپراتورهای ثابت مهلت دادیم تا اینترنت را توسعه دهند
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، محمدجواد آذری جهرمی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما با بیان اینکه یکی از لایه های مهم شبکه ملی اطلاعات، لایه خدمات است، افزود: این لایه خدمات در فضای دیجیتالی شدن اقتصاد و خدمات کشور، نقش مهمی ایفا می کند.

وی ادامه داد: باید شرایطی به وجود بیاید که خدمات مورد نیاز مردم در فضای دیجیتال و در فضای تحول جهانی عرصه فناوری و اطلاعات، بتواند تأمین شود. تاکنون خدمات مدونی در حوزه لایه خدمات شبکه ملی اطلاعات به تصویب شورای عالی فضای مجازی نرسیده است اما در مرکز ملی، مراحل آخر خود را طی می کند. کسب و کارهای نوپا، هسته هایی هستند که لایه های شبکه ملی اطلاعات را می سازند و اقتصاد فضای مجازی کشور هم به وسیله این گروه ها ساخته می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: طرح نوآفرین نسخه نخست قانون استارتاپ ایران است که حفاظت از ایده، بیمه و مالیات و ثبت و تأمین مالی آنها، از جمله مشکلات این طرح است.  در طرح نوآفرین استارتاپ هایی را مد نظر داریم که اندازه اقتصادی آنها از صفر تا 500 میلیون تومان درآمد سالانه است و این استارتاپ ها سه سال فرصت دارند تحت حمایت قرار بگیرند تا خودشان را از درآمد صفر به 500 میلیون تومان برسانند و اگر زودتر به این مقدار رسیدند خدمات نوآفرین برای آنها به پایان می رسد و وارد مرحله بعدی می شوند.

وی با بیان اینکه فعالیت استارتاپی در ذات خود خطرپذیرند گفت: صندوقی برای سرمایه گذاری دیده شده و حداکثر 40 درصد آن دولتی و بقیه خصوصی است و 100 میلیارد تومان برای تأسیس این صندوق اختصاص داده شده که 40 میلیارد آن را دولت و بقیه را بخش خصوصی تأمین کرده است و با کمک صندوق نوآوری و شکوفایی و چند صندوق سرمایه گذاری، این مبلغ به حدود هزار و 200 میلیارد تومان رسیده است. از صبح چهارشنبه سامانه در دسترس قرار گرفته است و تاکنون 9 شرکت و 6 سرمایه گذار در این سامانه ثبت شدند.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه بیشترین نرخ بیکاری در تحصیلکرده های آی.سی.تی وجود دارد، گفت: این آمار در سال 95 چهل و سه درصد بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه شفاف سازی هزینه دارد، افزود: در زمانی که گوشی همراه با ارز 4 هزار و 200 تومانی وارد و با ارز بیش از 8 هزار تومان در بازار عرضه شد، توزیع کنندگان و فروشندگان به این موضوع اعتراض کردند و در آن زمان اتفاقاتی افتاد و در روند واردات گوشی تلفن همراه اختلالاتی روی داد و شرکت های متخلف هم درگیر پرونده های قضایی خود شدند و در عمل واردکننده دیگری نبود بنابراین باید زودتر به بقیه، اجازه واردات داده می شد اما بعد از این اتفاقات، گوشی موبایل در دسته کالاهای لوکس قرار گرفت و ارز 4 هزار و 200 تومانی به آن تعلق نگرفت و مدت زیادی در فرآیند واردات، اختلال ایجاد شد.

آذری جهرمی گفت: با برگزاری جلساتی با مسئولان و پس از اتصال سامانه گمرک و ناجا در خرداد، نسبت به اردیبهشت، واردات گوشی های همراه به حدود یک چهارم رسید اما در اردیبهشت 2 برابر فروردین وارد شد اما اکنون شرایطی در حال فراهم شدن است که بازار موبایل، آرامش بیشتری پیدا کند. 
وی با اشاره به قابلیت های خوب گوشی های تلفن همراه تولید داخل گفت: این گوشی ها علاوه بر کیفیت خوب در مقایسه با گوشی های خارجی از قیمت مناسبی برخوردارند که باید حمایت شوند.

وزیر ارتباطات  گفت: با اینکه خدماتی ارائه کردیم اما از توسعه شبکه پهن باند ثابت در کشور راضی نیستم و نمره قبولی به خودم نمی دهم اما برنامه ویژه ای در این بخش داریم که تا شهریور اجرایی می کنیم و تحول خوبی در سرعت اینترنت ثابت ایجاد می شود. قیمت اینترنت ثابت در کشور مبتنی بر سرعت است و  قیمت اینترنت در کشورمان را نباید با قیمت جهانی مقایسه کرد زیرا درست است که قیمت اینترنت ما در مقایسه با قیمت جهانی یکی از ارزان ترین هاست اما این موضوع باید در کنار درآمد مردم دیده شود.

وی ادامه داد: اینترنت موبایل کشورمان مقرون به صرفه است و از این نظر جزو 10 تا 15 کشور نخست جهانیم و سرعت آن هم در مقایسه با جهان، بالاست اما در مجموع سرعت اینترنت و تلفن همراه، سرعت اینترنت در کشورمان مطلوب نیست. اینترنت خانگی ما از نسل ADSL است که منقرض شده است و 30 درصد خطوط ثابت مسی منازل، اینترنت بالای دو مگ را نمی تواند عرضه کند و فقط 16 درصد خطوط تلفن می تواند بین 8 تا 16 مگ را پوشش دهند. در دو سال اخیر حدود 2 میلیون مشترک ADSL خطوط خود را پس دادند و ترجیح می دهند از اینترنت تلفن همراه در منازل خود استفاده کنند. باید تلاش کنیم سرعت اینترنت را در منازل افزایش دهیم و سرعت را به 20 مگ برسانیم و این زمینه ساز رشد خدمات بسیاری خواهد شد.

آذری جهرمی درباره کم فروشی اینترنت هم گفت: گزارش های متعددی را از مردم و رسانه ها درباره کم فروشی اینترنت ثابت و همراه دریافت می کردیم و دستگاه نظارتی ما می گفت مشکلی وجود ندارد که گروهی از بازرسان وزارتخانه را مخفیانه مأمور ارزیابی این موضوع کردم و آنها اندازه گیری کردند و گزارش ها در 14 استان کشور حاکی از این بود که 5 تا 8 درصد، کم فروشی اینترنت اتفاق افتاده است. این گزارش را به سازمان نظارتی تنظیم مقررات ارجاع دادیم و آنها مطالبی را ارائه کردند که مورد پذیرش ما نبود. جلسات متعددی برگزار کردیم و رئیس سازمان تنظیم مقررات هم پای کار آمد و اسامی شرکت های متخلف را هم اعلام کردیم و 5 تا 8 درصد به ظرفیت اینترنت خریداری شده مردم اضافه شد و اکنون گزارش جدیدی از کم فروشی اینترنت نداریم.

وی ادامه داد: به اپراتورهای ثابت مهلت دادیم تا اینترنت را توسعه دهند اما اگر نتوانند توسعه لازم را ایجاد کنند منعی برای ارائه پروانه به اپراتور جدید نداریم البته تأمین منابع مالی برای آنان مشکل است و امیدواریم بورس با آنها همکاری کند تا تأمین مالی لازم انجام شود.

آذری جهرمی درباره دولت الکترونیک هم افزود: از ظرفیت شورای عالی فضای مجازی استفاده کردیم و دبیرخانه و مرکز ملی هم همکاری نزدیکی داشتند و کارگروه تعامل پذیری بین قوا در مرکز ملی فضای مجازی تشکیل شده است.  23 طرح در حوزه سلامت دولت الکترونیک، مالیات و صندوق های فروشگاهی داریم که بناست تا نهم آذر 99 به پایان برسد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: 4 زیر پروژه دولت الکترونیک در ماه گذشته رونمایی شد اما مقاومت هایی وجود دارد که تلاش می کنیم ان را برطرف کنیم.

آذری جهرمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حوزه توسعه کاربردهای صنعت فضایی اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: دست های توانمند نیروهای مسلح کشور، دانش ساخت پرتابگر ماهواره را به خوبی پیش بردند و بخش دانشگاهی و پژوهش و سازمان فضایی کشورمان هم در بخش ساخت ماهواره، خوب عمل کردند.

وی با اشاره به اینکه این پیشرفت ها باید در کشور کاربرد داشته باشند، افزود: در دو سال اخیر در زمینه توسعه کاربردها تمرکز کردیم و 180 استارتاپ حوزه فضایی در صندوق نوع آوری و شکوفایی حضور یافتند که صرفه جویی در پرداخت خسارات ناشی از سیل به محصولات کشاورزی از جمله آنها بود.
آذری جهرمی با اشاره به اینکه قرار بود یک ماهواره مخابراتی و دو ماهواره سنجشی را تحویل دهیم ، اضافه کرد: ماهواره «ظفر» علم و صنعت و ماهواره «ناهید 1» و ماهواره «پارس 1» ساخت پژوهشگاه فضایی، مراحل تست یکی از آنها به پایان رسیده است و دو مورد دیگر مطابق زمان بندی در شهریور و آبان تحویل وزارت دفاع می شود تا مراحل پرتاب آن انجام شود.
منبع : صداوسیما
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین