تاریخ انتشارسه شنبه ۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
plusresetminus
حجازی‌فر در نشست خبری مطرح کرد؛

درآمدم از سینما را صرف تئاتر کرده‌ام

حزب الله:هادی حجازی‌فر مدیر تماشاخانه «هامون» درباره برنامه‌ها و فعالیت‌های این سالن تئاتری توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه‌ای هادی حجازی‌فر مدیر تماشاخانه هامون صبح امروز سه‌شنبه چهارم تیرماه در محل این تماشاخانه برگزار شد.
۰
کد مطلب : ۲۰۰۲۹۳
درآمدم از سینما را صرف تئاتر کرده‌ام
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،هادی حجازی‌فر در ابتدای این نشست با اشاره به علاقه‌اش برای راه‌اندازی یک سالن خصوصی تئاتر گفت: در سال‌های دانشجویی با بچه‌های ورودی ۷۷ دانشکده پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، گروهی را تشکیل دادیم به نام گروه «گسست» که از همان دوره رویای راه‌اندازی یک سالن تئاتر را داشتیم. در دوره لیسانس من خیلی فعال بودم اما در دوره فوق لیسانس این امکان کمتر برایمان فراهم بود و تنها در صورت خالی بودن سالن‌ها فرصت اجرا به ما داده می‌شد.
وی افزود: از همان دوره من از تئاترهای خصوصی استقبال می‌کردم چون بدون حمایت‌های دولتی امکان اجرا برای امثال ما فراهم می‌شد و خوشحالم که بعد از سال‌ها رویای من و هم گروهی‌هایم به وقوع پیوسته است.
حجازی‌فر ادامه داد: خیام وقار کاشانی مدیر پیشین این سالن زحمت زیادی برای اینجا کشیده بود و هر زمان که پولی به دستش می‌رسید دست به بازسازی سالن می‌زد. ما این مکان را به صورت رهن چهارساله از صاحب ملک اجاره کردیم و خواستیم بازسازی‌هایی در سالن‌ها انجام دهیم اما وقتی وارد کار شدیم متوجه شدیم که سالن خیلی کار دارد و حتی بیمه ندارد به همین دلیل بازسازی یکماهه ۶ ماه طول کشید. الان سالن از متریال نسوز بهره گرفته و اگر خدای نکرده آتش سوزی رخ دهد، تماشاگران ۱۵ دقیقه فرصت دارند از سالن خارج شوند. البته هنوز خیلی کار داریم و از لحاظ فنی باید کارهای دیگری انجام دهیم.
حمایت از گروه‌های تجربی و بااستعداد
وی درباره برنامه‌های سالن توضیح داد: ما فقط ۲ اجرا در طول روز خواهیم داشت تا گروه‌ها زمان کافی برای اجرا داشته باشند. البته در راستای حمایت از گروه‌های تجربی ممکن است باکس ساعت ۱۷ را هم اضافه کنیم که با بهای بلیت خیلی کم و درصد اندک، پذیرای گروه‌ها هستیم. همچنین نمایش‌ها بازبینی می‌شود و در صورت باکیفیت بودن اجرا می‌گیرند و حتی از گروه‌های جوان و بااستعداد نیز حمایت می‌کنیم از همین رو از نمایش «تایم لپس» نیز حمایت مالی کرده و نه تنها هزینه ای از آنها دریافت نکردیم بلکه مبلغی هم به آن‌ها پرداخت کردیم.
حجازی‌فر: من در سینما هر کاری می‌کنم چون در حال تجربه کردن هستم اما در تئاتر وضعیت فرق دارد و دوست دارم کار با کیفیتی به صحنه ببرم حجازی‌فر یادآور شد: همچنین روی راه‌اندازی سایت کار می‌کنیم و ستاره‌دهی به نمایش‌های در حال اجرا، توسط افراد خبره که بدون چشمداشت آثار را نقد می‌کنند و نیز تماشاگران حرفه‌ای و صاحب دیدگاه، صورت خواهد گرفت. دوست داریم هامون محل تلاقی برای همه دوستانی باشد که دارند کار می‌کنند. در سایت می‌خواهیم یک سری انحصارها را از بین ببریم و به صورت رایگان قصد داریم گروه‌ها را به جشنواره‌های بین‌المللی وصل کنیم.
وی افزود: هزینه‌های زیادی داریم و خدا به سینما عمر دهد که فعلاً جوابگوی نیازهای ما بوده است! می‌دانم که ظرف ۶ ماه تماشاخانه می‌تواند هزینه‌های خودش را بازگرداند. همچنین از بچه‌های اداره کل هنرهای نمایشی، خانم مرضیه برومند و شهردار منطقه ۱۱ که حمایت معنوی از ما کردند سپاسگزارم.
این هنرمند باسابقه درباره برنامه‌های دیگر تماشاخانه گفت: نمایش «پروانه الجزایری» اولین نمایشی بود که تماشاخانه را افتتاح کرد که فروش خوبی داشت و ما پول روزانه از آنها نگرفتیم و درصدی با آن‌ها حساب کردیم. همچنین قصد داریم یک سری تفاهم نامه با صفحات مجازی برای تبلیغات امضا کنیم تا به گروه‌ها کمک بیشتری شود. خودم نیز تمرینات «مکبث» را شروع کردم اما به خاطر درگیری‌ها و اینکه می‌خواستم نتیجه کار باکیفیت باشد، اجرا به مهر و آبان موکول شده از همین رو نمایش «رومئو و ژولیت» را که از کارهای قدیمی‌ام است، آماده می‌کنم تا در تابستان اجرا شود. من در سینما هر کاری می‌کنم چون در حال تجربه کردن هستم اما در تئاتر وضعیت فرق دارد و دوست دارم کار با کیفیتی به صحنه ببرم.
۸۰۰ میلیون؛ هزینه بازسازی «هامون»
این کارگردان تئاتر درباره هزینه‌هایی که برای بازسازی سالن شده است، عنوان کرد: قرار بود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کنیم ولی الان هزینه‌ها از ۸۰۰ میلیون تومان هم گذشته است و شاید اگر این دو سال و نیم فعالیت من در سینما نبود این اتفاقات رخ نمی‌داد. من نه خانه دارم نه ماشین و نه هیچ سندی به نامم است اما ترجیح می‌دهم در کاری که دوست دارم هزینه کنم. همچنین باید بگویم اگر تغییر اسم تماشاخانه از باران به هامون اتفاق افتاد به دلیل مجوز فعالیت است و ما مجبور شدیم نام سالن را تغییر دهیم و اگر این مشکل وجود نداشت نام سالن باران را تغییر نمی‌دادیم.
وی ادامه داد: امیدوارم تا سه سال آینده بتوانیم یک پردیس تئاتر با بهترین امکانات راه‌اندازی کنیم البته با کمک شهرداری ولی تلاش ما این است که بعد از یک سال و نیم این سالن بتواند در کنار حمایت از گروه‌ها به اجرای آثار گروه تئاتر گسست اختصاص یابد که همگی از هم دوره‌ای‌های من در دوره لیسانس بودند اما فعلاً تلاشمان حمایت از گروه‌های با استعداد است ولی رضایت مخاطبان و احترام به آنها هم برای ما خیلی اهمیت دارد.
مشکلی با حضور چهره‌های سینمایی در تئاتر ندارم
حجازی‌فر درباره حضور چهره‌های سینمایی در این سالن با توجه به سابقه سینمایی‌اش گفت: این روزها تضمین موفقیت یک تئاتر بستگی به حضور چهره‌های سینمایی ندارد اما معتقدم باید از حضور هر فردی که به فروش و جذب مخاطب کمک می‌کند تشکر کرد. بنابراین مشکلی با حضور چهره‌های سینمایی ندارم اما رویکردمان هم مبنی بر این نیست که حتماً نمایش‌ها با حضور این نوع از بازیگران اجرا شود. بلکه تاکید بر اجرای کار خوب داریم. البته برنامه‌های آموزشی و ورک شاپ‌های کوتاه مدت و رایگان برای افرادی که دنبال یادگیری هستند برگزار می‌کنیم و از حضور همین چهره‌های شناخته شده بهره خواهیم برد اما دوره‌های طولانی مدت نخواهیم داشت.
وی در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: تئاتر برای من ارزش افزوده دارد و حالم با تئاتر خوب است. من به اینجا نیاز دارم اما بلندپروازی‌هایی هم دارم و سال بعد حتماً باید فیلمم را بسازم چون بیشتر از اینکه بازیگر باشم کارگردان هستم.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین