تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
plusresetminus
با تاکید بر عدم مماشات با متخلفان در فوتبال

یک حقوقدان: ارکان قضایی فدراسیون فوتبال استقلال ندارند

حزب الله: یک حقوقدان می‌گوید، آرای کمیته‌ انضباطی فدراسیون فوتبال با مماشات صادر می‌شود و این نهاد استقلال رای ندارد.
۰
کد مطلب : ۱۹۹۱۲۰
یک حقوقدان: ارکان قضایی فدراسیون فوتبال استقلال ندارند

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،رضا ابوالحسنی درباره خشونت‌هایی که طی چند هفته اخیر در بین تماشاگران فوتبال ایران شکل گرفته است، اظهار کرد: متاسفانه این مسائل از کم کاری مسئولان فرهنگی کشور است. باشگاه‌های فرهنگی ورزشی یادشان رفته که ابتدای اسم‌شان اول "فرهنگی" آمده و بعد "ورزشی". متاسفانه مدیران باشگاه‌ها اصلاً کار فرهنگی نمی‌کنند تا اخلاق در فوتبال رعایت شود. در این زمینه انگشت اتهام باید به سمت مدیران و باشگاه‌های ورزشی باشد که یا بلد نیستند و یا یادشان رفته است که کار فرهنگی انجام دهند و در حال حاضر نیز باشگاه‌ها را صرفاً یک بنگاه اقتصادی تبدیل کرده‌اند.
 
او درباره نقش فدراسیون فوتبال در این قضایا گفت‌: قبول دارم کمیته انضباطی در صدور برخی از آرا مماشات می‌کند اما از نظر من برخورد قضایی برای برخورد با یک قضیه آخرین راه است. در برخورد قضایی هر چقدر که اثرات مثبت داشته باشد اثرات منفی هم دارد.
 
ابوالحسنی در پاسخ به این سوال که آیا کمیته انضباطی برای اتفاقاتی که در چند هفته آخر لیگ ایران رخ داد، آرای مناسبی صادر کرده است یا خیر؟ گفت‌: وقتی می‌بینم کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال استقلال قضایی ندارد، مشکلات ایجاد می‌شود. البته من برای افراد حاضر در کمیته انضباطی احترام زیادی قائلم اما سیستم به طوری طراحی شده که ارکان قضایی فدراسیون فوتبال استقلال ندارند. اینکه گفته می‌شود آرای این کمیته قاطعیت ندارد به نظر من در درجه دوم و سوم قرار دارد، چرا که باید ببینیم چرا این کمیته استقلال ندارد.
 
این حقوقدان در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که آیا کمیته اخلاقی و انضباطی فدراسیون فوتبال توانسته‌اند وظایف خود را به درستی انجام بدهند یا خیر؟، گفت‌: قطعاً نه. اگر وظایف‌شان را درست انجام داده بودند در حال حاضر شاهد این وضعیت نبودیم. نباید کار به جایی کشیده شود که در تبریز آن اتفاقات رخ دهد و یا شاهد اتفاقات تلخی در فینال جام حذفی باشیم. قطعاً ضعف مدیریت در فدراسیون فوتبال و کمیته انضباطی وجود دارد. من به اشخاص حاضر در کمیته انضباطی انتقاد نمی‌کنم، بلکه به سیستم موجود انتقاد دارم.
 
وی افزود: رییس کمیته انضباطی و کمیته اخلاق و اعضای آن منصوب رییس فدراسیون فوتبال هستند. این موضوع کحل اشکال است. سیستمی که کمیته اخلاق کمیته بین‌المللی المپیک و فیفا در این باره دارند خیلی بهتر است، چون بر اساس آن سیستم آنها می‌توانند رییس IOC و رییس فیفا را محاکمه کنند، اما در فدراسیون فوتبال نمی‌توانند چنین کاری انجام دهند. دلیل این اتفاق هم این است که اعضای کمیته اخلاق IOC و فیفا منصوب رییس این مجموعه‌ها نیستند.
 
ابوالحسنی اضافه کرد: کمیته انضباطی آرای خوبی را صادر می‌کند اما این آرا اجرایی نمی‌شوند. البته در برخی از آرای اخیر شاهد مماشات بوده‌ایم.
 
وی خاطرنشان کرد: برای سال آینده فدراسیون فوتبال باید راهکارهای پیشگیرانه از ناهنجاری‌ها را فعال کند. ما در اسناد اخلاقی، اول می‌گویم که تشویق کنید و بعد به دنبال تنبیه باشید. آخرین بار فدراسیون فوتبال از چه کسی به عنوان "مرد اخلاق" تجلیل کرده است؟ وقتی به این گونه مساله اهمیت ندهیم کارهای منفی رشد پیدا می‌کند. امیدوارم در سال ۹۸ بتوانیم الگوی کمیته ملی المپیک در مواجهه با معضلات اخلاقی در ورزش و مسائل انضباطی را پیاده کنیم.
 
او افزود: طبیعتاً آیین‌نامه‌های انضباطی دارای نقص هستند اما باید دقیق اجرا شوند. با همین آیین‌نامه‌ها هم می‌توان آرای محکم‌تری داد و با تیم‌های پر هوادار مماشات نکرد. شما ببینید فیفا به راحتی رییس فدراسیون فوتبال افغانستان را محروم می‌کند یا با پلاپینی و بلاتر برخورد می‌کند. معتقدم اگر قاطعانه برخورد نکنیم باعث می‌شود باشگاه‌های بزرگ با اهرم‌های فشار روی آراء تاثیر بگذارند و رای‌ها با مماشات صادر خواهد شد. برخورد قاطع تنها راه کوتاه برد حل برخی از این معضلات است.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین