تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
plusresetminus
حزب الله: یکی از مهمترین نکاتی که به خصوص امسال و در پخش سریال های ویژه ماه مبارک رمضان از یاد رفته، مناسبتی بودن و مخصوص این ماه تهیه و ساخته شدن آنان است؛ مساله ای که بتدریج به یک نوستالژی تبدیل می شوند.
۰
کد مطلب : ۱۹۷۰۴۴
سریال هایی که نوستالژی شدند
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، یکی از خاطره انگیزترین نکاتی که برای بسیاری از مردم در یادآوری رمضان های سال های گذشته ملموس و قابل ذکر است، قطعا تصاویر، آواها و نواها، فیلم ها و سریال هایی است که در تار و پود حافظه دیداری و شنیداری آنان و به واسطه ماه رمضان حک شده اند. دلیل این مساله هم البته همین نکته است که صدا و تصویر باعث ماندگاری طولانی تر حال و هوای لحظه ای می شود.
در طی سال های گذشته سریال های مختلفی از شبکه های مختلف صدا و سیما پخش شده اند که هنوز هم در خاطره و ذهن مردم نقش ماندگاری دارند. سریال هایی چون «روز حسرت» از شبکه اول سیما، «او یک فرشته بود» از شبکه دو سیما و «خانه به دوش» از شبکه سه سیما نمونه ای از سریال هایی هستند که علاوه بر برخورداری از مخاطبانی میلیونی همچنان هم از داستان و فیلمنامه آنان به عنوان نمونه داستان هایی موفق یاد می شود؛ و از آن مهمتر این که این دست سریال ها به رغم گذشت زمان همچنان از شبکه هایی چون آی فیلم و تماشا پخش می شوند و هنوز هم بینندگان خود را دارند.
نکته مهم و قابل ذکر این سریال ها البته همان همراهی حال و هوای آنان با ماه رمضان و روزه داری بازیگران سریال است که در همراهی مخاطب نقش عمده ای را ایفا کرده اند. نکته ای که به نظر می رسد در سال های اخیر و به ویژه در ماه رمضان سال جاری به دست فراموشی سپرده شده است.
یعنی به نظر می رسد روالی که در سال های گذشته مبنی بر سفارش شبکه های مختلف به کارگردانان برای ساخت مجموعه ای 30 قسمتی مختص و ویژه ماه رمضان در نظر گرفته می شده، امسال در تهیه و ساخت تولیدات تلویزیونی در نظر گرفته نشده است. مساله که شاید باید در باب آن بیشتر تامل و بحث کرد.
 
**جشن رمضان جای اندوه نیست
«مهران رسام» تهیه کننده سینما و تلویزیون ایران که از جمله مهم‌ترین آثارش می‌توان به فعالیت در سریال های روز حسرت، گمگشته و مرز خوشبختی اشاره کرد، ضمن اشاره به دو سریال ماه رمضان که امسال آنها را دیده و دنبال کرده است، به پژوهشگر ایرنا گفت: من سریال های ساخته شده در شبکه یک و سه را دنبال می کنم و به نظرم این دو مجموعه از لحاظ کیفیت کارهای خوبی به نظر می رسند؛ شاید زود باشد که در باب سریال های ماه رمضان امسال قضاوت کرد اما سریال مناسب ماه رمضان، سریالی است که مناسبتی و ویژه این ماه ساخته شود؛ در صورتی که نگاهی به سریال های امسال نشان می دهد که آنها مناسبتی ساخته نشده اند.
وی افزود: خیلی فرق می کند که کارهای این ایام مناسبتی باشند یا نباشند. ما در سال های گذشته و در ایام ماه مبارک رمضان کارهایی مناسبتی و ویژه این ماه را پخش می کردیم، یعنی سفارش این کارها مشخصا برای این ایام داده می شد. و این کارهای مشخصا یا شیرین و خنده دار بودند و یا به لحاظ محتوایی ربطی به ماه رمضان داشتند. مثلا سریال «روز حسرت» که سال ها قبل برای ماه رمضان ساخته شده بود و الان از شبکه آی فیلم پخش می شود یا سریال هایی چون گمگشته، بزنگاه و امثالهم که از اکنون شبکه تماشا پخش می شوند. اینها سریال هایی مناسبتی بودند و دلیل اقبال و دوامشان هم همین موضوع بود.
«اما سریال های امسال برغم کیفیت و زحمتی که برایشان کشیده شده است، این خصیصه را ندارند و بهتر بود که آنها در ایام دیگری از سال پخش می شدند».
این تهیه کننده و مدیر تولید مجموعه هایی تلویزیونی چون «سیب خنده» و «خانه سبز» در پاسخ به این سوال که آیا لازم است که سریال های ماه هایی چون رمضان حتما مختص همین ماه باشند، تصریح کرد:حتما باید سریال های ماه مبارک رمضان مناسبتی باشند. ما از یک سالی ما شروع کردیم به ویژه ساختن و مهمتر از آن این که تولیدات این ماه را با عنوان «جشن رمضان» ساختیم. یعنی این ماه ماهی است که باید آن را جشن گرفت. در نتیجه سریال را باید متناسب این حال و هوا و این «جشن» ساخت. در صورتی که کارهایی که امسال پخش می شوند هیچ کدام کار شیرینی نیستند و همه آنها تلخ هستند. در نتیجه اینها از نظر من مناسب نیستند.
رسام در پاسخ به این سوال که بر این اساس و به نظر وی آیا کارهای مختص ماه رمضان باید کارهایی شاد باشند، خاطرنشان کرد: من نمی گویم باید حتما شاد باشند ولی سریال های ماه رمضان حتی اگر قرار نیست شاد باشند، باید شیرین باشند و فضای تلخی نداشته باشند چرا که این یک ماه، ماه جشن و شادی است و به نظرم ساختن مجموعه هایی که حال و هوای غم و اندوه نداشته باشند، قطعا در این ایام بهتر جواب می دهند.
 
**برنامه خوب برنامه ای پرمخاطب است
این تهیه کننده در انتها و در پاسخ به این سوال که چرا ما در تولیدات تلویزیونی به سمت نوعی از الگوبرداری و تقلید از غرب رفته ایم بیان داشت: به نظرم صرف تقلید کردن اگر شکل خوبی از آن اجرا شود، کار بدی نیست چون اجرای آن مهم است. امروز همه جای دنیا کارهای خوب و پرمخاطب را از یکدیگر تقلید می کنند و فقط کشور ما نیست که برنامه ای چون «عصر جدید دارد»؛ امروز تمام کشورهای دنیا و کسانی که برنامه سازی می کنند یک مدلی از این دست برنامه های استعدادیابی را ساخته اند. در نتیجه اگر کیفیت برجسته باشد و این گونه برنامه ها خوب ساخته شوند، هیچ اشکالی بر آنها وارد نیست.
رسام در توضیح مفهوم «خوب ساخته شدن» تصریح کرد: بعضی ها صرفا تقلید می کنند و خروجی مثبتی را نمی توانند به مخاطب عرضه کنند؛ در نتیجه برنامه نمی تواند بیننده را خوب جذب کند. ولی وقتی گروهی می آید و کاری را مطابق استانداردها می سازد، خروجی قطعا مناسبی خواهد داشت. چنانچه از نظر من برنامه «عصر جدید» یکی از کارهای موفق و پربیننده تلویزیون بوده است و این نشان می دهد که این برنامه خوب بوده که به دل مردم نشسته است.
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین