کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

احتمال حمله نظامی از سوی آمریکا صفر است

ایسنا , 17 ارديبهشت 1398 ساعت 15:53

عضو كميسيون امنيت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آمریکا که از برجام به صورت علنی خارج شد و تعهدات خودش را زیر پا گذاشت و اروپا نیز گزینشی رفتار می کند از همین رو دولت نباید محافظه کارانه رفتار کند زیرا دولت انقلابی نباید این گونه رفتار کند ما حتما باید فیتیله عمل به برجام را کم کم پایین بیاوریم


 
"علاءالدين بروجردی" عضو كميسيون امنيت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ايران در گفتگو با شبکه العالم درباره خروج ترامپ از برجام، واکنش ایران پس از یکسالگی خروج ترامپ از برجام و ... توضیحاتی ارائه داد.
 
در ذیل مشروح این گفتگو آمده است؛
 
العالم: یکسال از خروج ترامپ از برجام می گذرد و حالا فرصت خوبی است تا بطور کلی برجام را زیر ذره بین ببریم به عنوان سوال نخست برجام در چه شرایطی شکل گرفت و وجودش در شزایط آن زمان چقدر لازم بود؟
 
ما در زمانی مذاکرات هسته ای را آغاز کردیم که عملا با تحریم های سازمان ملل و ظلمی بدون دلیل با فشار آمریکا علیه مردم ایران مواجه بودیم از همین رو ما باید از این مرحله عبور می کردیم که پذیرفتیم برخی از محدودیت های هسته ای را در قبال رفع تحریم ها توسط طرف مقابل بپذیریم که این نتیجه چند ساعت مذاکره بود که به توافقی تحت عنوان برجام دست یافتیم تا در چارچوب این توافق کار پیش رود اما برجام هیچ وقت به دلیل بازی های بچگانه آمریکا اجرایی نشد.
 
خروج ترامپ از برجام محدود به ایران نبود زیرا ترامپ از بسیاری از توافقات بین المللی خارج شده است خروج آمریکا از برجام باعث شد تحریم ها علیه کشورمان صورت گیرد گرچه کشورهای دیگر امضا کننده به خصوص اروپاییان اعلام کردند با اقدامات ترامپ مخالف هستند و ساختاری را تعریف کردند اما با توجه به اینکه شرکت های اروپایی تحت فشار آمریکایی ها بودند و تحمل تحریم های میلیاردی را نداشتند عملا منحنی همکاری اقتصادی با ایران سیر نزولی خودش را تا شرایط فعلی شروع کرد.
 
العالم: برجام یک توافق خوب برای ما بود یا یک توافق بد؟
 
نه به نظرم انتخاب ما بین بد و بدتر بود، بدتر این بود که اجازه می دادیم 6 قطعنامه بین المللی ادامه پیدا می کرد و تحریم های سازمان مللی بود و همه کشورها موظف به تحریم ایران بودند اما بخش بد آن علیرغم عضویت ایران در ان پی تی محدودیتمان در فعالیت های هسته ای بود.
 
العالم: آیا نمی شد برجام را محکم تر بست یا ایراد به ساختارهای قدرت جهانی برمی گردد؟
 
مگر با پیمان های جهانی دیگری که آمریکا خارج شد این سوال مطرح نیست، ترامپ هیچ قاعده ای برای خودش ندارد. آمریکا با اتکا به زور و پول قانون شکنی می کند. آمریکا فرعون زمان است و کشورهای دیگر از آمریکا می ترسند و این کشور را جری تر می کند. علت دفاع مقدس ما، بحران در ونزوئلا و حتی بمباران غزه ایستادگی ملت ها مقابل آمریکا است. اکنون معتقدیم آمریکا در عراق و سوریه و لبنان و یمن شکست خورده است.
 
العالم: حالا که یکسال گذشته واکنش ایران رو در یکسالی که گذشت چطور دیدید؟
 
ما در طول یک سال گذشته خویشتندارانه رفتار کردیم و توانستیم با همکاری با برخی کشورهای بزرگ همچون چین روسیه هند و کشورهای همسایه این خلا را پر کنیم که تا حدودی موفق بودیم.
 
آمریکایی ها از هوشمندی برخوردار نیستند زیرا هنوز متوجه نشده اند که تحریم بر کشور ما اثر گذار نیست زیرا ما در تمام عرصه ها موفق بوده و هستیم برای مثال خودکفایی کشور در عرصه هسته ای را می توانم مثال بزنم که ما از استخراج اورانیوم تا غنی سازی آن را می توانیم خودمان انجام دهیم. در نانو تکنولوژی و نظامی نیز حرف های بسیاری برای گفتن داریم.
 
سود تحریم ها برای ما بیشتر از مضرات آن بود زیرا استعداد ها درون کشور کشف شد و ما توانستیم روی پای خودمان بایستیم. اما صبر ما حد و مرز دارد قرار این نیست که ما به تمام تعهدات خودمان عمل کنیم اما طرف مقابل خیر! زیرا توافق برجام دو طرفه بود.
 
آمریکا که از برجام به صورت علنی خارج شد و تعهدات خودش را زیر پا گذاشت و اروپا نیز گزینشی رفتار می کند از همین رو دولت نباید محافظه کارانه رفتار کند زیرا دولت انقلابی نباید این گونه رفتار کند ما حتما باید فیتیله عمل به برجام را کم کم پایین بیاوریم زیرا عمل متقابل یک قاعده شناخته شده بین المللی است. اکنون زمان تجدید نظر در سیاست هایمان فرارسیده البته مسئول بررسی این موضوع شورای امنیت ملی است اما مجلس نیز به این نظریه معتقد است.
 
العالم: آیا زمان آن فرارسیده تا واکنش پررنگ تری به نقض برجام از سوی آمریکا داشته باشیم؟
 
باید چرخشی در سیاست هایمان در برخورد با برجام داشته باشیم اما این چرخش به این معنا نیست که ما از برجام خارج شویم و بهانه دست طرف مقابل و امریکا بدهیم اما هیچ دلیلی وجود ندارد که ما در مقابل کم کاری اروپا و خروج آمریکا از برجام نظاره گر باشیم به نظرم ما نظاره گر نخواهیم بود و آینده تحولات دیگری رقم خواهد زد.
 
العالم: ظریف گفته است اروپایی ها کمتر از یک درصد به تعهداتشون عمل کردند معنی این حرف نقض برجام از سوی اروپایی ها نیست؟
 
اروپا با فشار آمریکا به هیچ وجه نمره قبولی در عمل به تعهداتشان در برجام را کسب نکرده است. می توان گفت نمره اروپا در عمل به مفاد برجام در حال ورود به مرحله رد است و این برای ما قابل قبول نیست. مجموعه کشورهای اتحادیه اروپا به لحاظ تعداد، عدد کمی محسوب نمی شوند اما از نظر سیاسی به شدت ضعیف هستند و شدیداً از آمریکا می ترسند و تحت تاثیر این کشور هستند. این نقص بزرگ اتحادیه اروپاست. اگر اروپا قصد دارد فارغ از موضوع ایران، منافع خودش را حفظ کنند حتماً باید سیاست ترس از آمریکا را کنار بگذارد و مستقلانه تصمیم بگیرد. اگر اروپا می توانست به این حد از استقلال برسد، ما امروز شاهد این جمله وزیر خارجه کشورمان نبودیم که بیان کرده اروپایی ها فقط به یک درصد تعهدات خودشان عمل کرده اند.
 
العالم: ایا ما غنی سازی را آغاز خواهیم کرد و در چه سطحی است؟
 
معتقدم با توجه به خروج آمریکا از برجام، اعمال مکرر و فزاینده تحریم ها، نمره ضعیف اروپا در عمل به تعهدات برجامی، غنی سازی اورانیوم جدای از دانش فنی که ما در اختیار داریم یک تجارت جهانی محسوب می شود و بسیاری از کشورها به آن نیاز دارند. همانطور که ما زمانی برای فعال نگه داشتن رآکتور تهران نیاز داشتیم اورانیوم 20 درصد غنی شده را وارد کنیم. فکر می کردند ما توانایی تولید این ماده را نداریم اما توانستیم این نوع اورانیوم را در کشور تولید و نیاز خود را برطرف کنیم. بر این باورم که ما نباید برای تولید اورانیوم غنی شده در حدِ کمتر از خط قرمز تعیین شده یعنی میزان موردنیاز برای تولید بمب هسته ای که ما مخالف آن هستیم هم به دلیل فتوای رهبر معظم انقلاب و هم به علت تعهد خودمان در پیمان منع گسترش سلاحهای هسته ای، محدودیتی را بپذیریم. اگر در برجام طرفهای ما به تعهداتشان عمل نکردند ما در مجلس شورای اسلامی دستمان بسته نیست و معتقدیم در این صورت باید غنی سازی 20 درصد را آغاز کنیم. بنابراین اگر طرفهای خارجی بخواهند به این نوع بازی ادامه دهند ما از محدودیتهایی که داوطلبانه پذیرفته ایم، فاصله خواهیم گرفت.
 
العالم: اگر آمریکایی ها در خلیج فارس خطایی بکنند ما چه واکنشی خواهیم داشت؟
 
اگر منظورتان از این خطا، احتمال حمله نظامی از سوی آمریکاست، ما این احتمال را صفر می دانیم. هدف از حمله آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال 2006 به لبنان در جنگ 33 روزه، آزمایش کردن ایران بود. با وجود اینکه تمام امکانات خودشان را به کار گرفتند، آنها در خط مقدم ما شکست خوردند. آمریکا بمب های 10 تنی را از پایگاهش در یونان به اسرائیل ارسال کرد و بر سر مردم لبنان ریختند بلکه بتوانند اراده لبنان را در هم بشکنند. در جنگ اراده ها، آمریکا و رژیم صهیونیستی شکست خورند. امروز آمریکا کاملاً از توانمندی ننظامی ما آگاه است. ما در جنگ هشت ساله که آمریکا و کشورهای غربی در همه زمینه ها از عراق پشتیبانی می کرد، پیروز شدیم. ما الان در مقایسه با دوران جنگ بسیار پیشرفته تر و مجهزتر شده ایم و قدرت ما به مراتب بالاتر رفته است. ما الان موشکهای نقطه زن داریم یعنی اگر ناو هواپیمابر آمریکا مرتکب خطایی شود قطعاً با موشکهای ما به زیر آب خواهد رفت. ناوچه های فوق مدرن اسرائیل چطور در مدیترانه با موشکهای حزب الله به زیر آب رفت؟
 
ما فکر می کنیم آمریکاییها آنقدر بی خرد نباشند که در منطقه ای که تا این حد با اقتصاد جهانی، اقتصاد آمریکا و اقتصاد اروپا گره خورده، جنگ تازه ای را آغاز کنند. جنگ با ایران بازی با آتش است و اگر آتش شروع شود، بطور قطع محدود به ایران نخواهد بود.
 
العالم: آیا صادرات نفت به صفر می رسد یا تمهیداتی برای آن چیدید؟
 
ما اگر صحبت کنیم می گویند ایران صحبت و ادعا کرده دبیر کل اوپک مصاحبه کرده و گفت عملی نیست آمریکا نیز می داند عملی نیست در واقع جنگ روانی سیاسی است ما هب هر قیمتی نفت خود را صادر خواهیم کرد از این حق خودمان عدول نخواهیم کرد و قطعا خواب امریکا تعبیر نخواهد شد یعنی خواب ترامپ درباره به صفر رساندن صادرات نفتی ایران تعبیر نخواهد شد و به نظر من این سیاست مسلما شکست خورده امریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران خواهد بود .
 
العالم: حمایت برخی کشورهای مرتجع عربی از اقدامات ترامپ علیه ایران را چگونه می بینید؟
 
ما واقعا متاسفیم که یک کشور بالقوه بسیار مهم عربستان برای همه جهان اسلام به دلیل وجود حرمین شریفین قداست دارد دستور خداوند متعال چیست و لله العزه و لرسوله و للمومنین این ذلتی که ترامپ در دوران تبلیغات اعلام کند که عربستان گاو شیرده است و ما او را می دوشیم و عربستان نیز این تحقیر را بپذیرد و تکرار کند و با سلمان تماس بگیرد و تحقیرو تهدید کند و پول بگیرد تاسف بار است .و آنها را درگیر مسلمان کشی کند امروز هم امارات و هم عربستان درگیر کشتار بی رحمانه مسلمانان مظلوم یمن هستند و بدانند که قطعا شکست خواهند خورد همانند شکست صدام در جنگ ایران علیرغم اینکه تعداد زیادی ائتلاف درست کرده و روزانه مرتب دست به کشتار می زند این نسل کشی است که به یک محاکمه بین المللی نیازمند است ولی دبانند در این سیاست هم شکست خواهند خورد بنابراین هم امارات و هم عربستان کجراهه می روند البته ما امیدواریم متوجه خطاهاشون بشوند و به دامان اسلام بازگردند دست از مسلمان کشی بردارند حداقل اگر عربستان یک ذره غیرت اسلامی داشت در آستانه ماه مبارک رمضان به حرمت روزه این ماه مبارک جنگ را متوقف می کرد تا حداقل کشتار مردم در ماه ضیافت الهی ادامه پیدا نکند .
 
فرض کنید ارتش ما قبل از انقلاب تربیت شده آمریکا بود و خلبانهایمان آنجا اموزش می دیدند همه سلاح های ما آمریکایی بود اگر امریکا تحریم نمی کرد سلاح ها و فانتوم را در اختیار ما می گذاشت چه اتفاقی می افتاد ؟
 
ما به لحاظ توانمندی تولید ملی در نقطه صفر در جا می زدیم نیازی به موشک نداشتیم چون تحویل ما می شد ،جمهوری اسلامی هوشمندانه تحریم را از یک تهدید به یک فرصت طلائی تبدیل کرد و امروز جزو چند قدرت موشکی جهان هستیم به دلیل تحریم هاست اگر بر دانش هسته ای مسلط شدیم به دلیل تحریم هاست اگر درنانوتکنولوژی جزو ده کشور برتر هستیم به دلیل تحریم هاست ،تحریم برای ما واقعا نعمت بود گرچه مشکلاتی برای ما به وجود آورد ولی ما مشکلاتش را به جان خریدیم تا از این نعمت بزرگ الهی حداکثر استفاده را ببریم .


کد مطلب: 196302

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/196302/احتمال-حمله-نظامی-سوی-آمریکا-صفر

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com