تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
plusresetminus
حزب الله: با تقویت دو سامانه بارشی در خوزستان و شدت گرفتن احتمال وقوع سیلابی دیگر با افزایش دبی رودخانه هایی همچون کرخه و کارون، سیل بندهای اطراف اهواز تقویت شده و شماری دیگر از روستاهای شادگان و کارون دستور تخلیه گرفتند.
۰
کد مطلب : ۱۹۴۶۱۷
شکسته شدن سیل بند ملاشیه اهواز

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،مسئولان ذیربط نیز در تلاشند به وضعیت اسکان سیل زدگان سامان بهتری ببخشند و مشکلات موجود در توزیع نامناسب اقلام امدادی و کمبودهای آن را رفع کنند و در آن سوی جبهه نیز امدادگران در تلاشند یا از ورود سیلاب به روستاها، جاده‌ها و تأسیسات در معرض خطر جلوگیری کنند و یا آب را از روستاها و جاده‌های تا کمر آب گرفته خارج کنند.
 
آنچه که مشخص است با گرم‌تر شدن هوا شرایط برای اسکان یافتگان در چادرهای امدادی بدون وجود وسایل سرمایشی و احتمال شیوع بیماری دشوارتر می‌شود و باید برای حل این مشکل کاری کرد.
 
علاوه بر آن اکثر سیل زدگان افرادی هستند که دیگر به خاطر از دست رفتن زمین‌های کشاورزی درآمدی ندارند، حالا زندگی خود را از دست رفته می‌بینند و نگرانی از افزایش افسردگی در میان سرپرستان خانوار و نیز انتقال آن به کودکان و زنان وجود دارد.
 
نیاز روستاهای محاصره در سیل منطقه آهودشت خوزستان چیست؟
 
روستاهای منطقه آهودشت شوش در خوزستان در محاصره سیلاب هستند و به دلیل شرایط پیش آمده، اکنون در خانه بهداشت، مسجد و حسینه و برخی نیز در روستاها ساکن هستند. مردم این روستاهای گرفتار در سیلاب خواستار توجه بیشتر به این منطقه هستند.
 
به گزارش ایسنا، در منطقه آهودشت شوش روستاهای دوار، سید عباس، رگبه، مگران سه و دو، بیت یباره، بیت خلیفه، فهدکعب عمیر، مزرعه یک و دو، همانند بسیاری از روستاهای خوزستان در محاصره سیل قرار دارند.
 
 
سال‌ها زحمت و تلاش مردم این روستاها برای زندگی‌شان؛ خانه، زمین، دام و … حالا با وارد شدن آب به خانه‌هایشان، به یکباره از بین رفته است. ساکنان این روستاها می‌گویند همه ما افراد بی‌نیازی بودیم اما حالا صدقه بگیر مردم شده‌ایم.
 
 
مردم این روستاها ضمن اشاره به کمک‌های مردمی، سپاه، ارتش، هلال احمر و سایر گروه‌های امدادی و خدماتی، از کمبود برخی امکانات رنج می‌برند و درخواست‌هایی دارند. آن‌ها خواستار تسریع در پرداخت خسارات ناشی از سیل هستند و از عدم پرداخت خسارات در سال ۹۵ گله‌مند و ناامید از جبران خسارات سیل اخیر هستند.
 
 
در این روستاها بسته‌های حمایتی باید مدیریت بهتری پیدا کنند و اکنون مردم این روستاها به لوازم ضروری مثل جیره خشک هم‌چون برنج و روغن و همچنین لوازم شوینده نیاز دارند.
 
 
کودکان و نوجوانان این مناطق به لحاظ روحی و روانی آسیب دیده‌اند و نیاز است با انجام کارهای فرهنگی از جمله اجرای برنامه‌های ورزشی، اهدای اسباب‌بازی و … آن‌ها را دوباره به زندگی بازگرداند. مردم این روستاها نیاز به روانشناسانی دارند تا با مشاوره دادن به آن‌ها، فضای نگرانی را از آن‌ها دور و امیدواری را به زندگی آن‌ها برگردانند.
 
 
مردمی که خانه و زندگی خود را در سیل از دست داده‌اند درخواست دارند که کانکس‌هایی در اختیارشان قرار داده شود. همچنین با توجه به پیش روی گرما در خوزستان، لازم است از نظر تجهیز محل اسکان به وسیله سرمایشی، اقدام شود. مردم این روستاها نیازمند اقلام دارویی نیز هستند و یکی از مهمترین نیازهای دارویی آن‌ها، داروهای مُسکن است.
 
مردم این روستاها از آب‌های معدنی برای شرب استفاده می‌کنند اما برای رفع نیازهای بهداشتی خود مجبور به استفاده از سیلاب هستند که این آب‌ها آلوده و امکان ابتلای مردم منطقه به بیماری‌های پوستی را تشدید می‌کند.
 
درخواست مردم این منطقه، تخیله هر چه زودتر آب از خانه‌های‌شان است تا بیش از این آسیب نبینند. آن‌ها همچنین از دولت می‌خواهند که برای مرمت و بازسازی خانه‌های‌شان، اقدامات اساسی انجام دهند.
 
دولت هرچه سریع‌تر نسبت به پرداخت خسارت سیل اقدام کند
 
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی از دولت خواست تا هرچه سریع‌تر نسبت به پرداخت خسارت سیل به سیل‌زدگان و خصوصاً دامداران، کشاورزان و باغداران اقدام کند.
 
جواد کاظم‌نسب در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در چهار شهر حوزه انتخابیه اهواز، باوی، حمیدیه و کارون اکثر روستاها زیر آب رفتند و بعضی محاصره شدند. اهواز هم از چهار جهت در محاصره آب است و جاده اهواز - اندیمشک نیز بسته شده است. در این مناطق مردم راسا ورود کرده و باعث شدند سیل‌بندها بسته شوند.
 
وی با بیان اینکه مناطقی از اهواز مثل عین دو، گلدشت و ملاشیه در محاصره آب قرار گرفتند، اظهار کرد: فاضلاب اهواز هم به دلیل کثرت آب وارد خیابان‌ها شده و امدادرسانی از نظر وسایل سنگین مثل بیل، لودر و سایر امکانات ناچیز است. ما باید شاکر مردم باشیم و از آن‌ها تقدیر کنیم که ایستادند و نگذاشتند آب وارد شهرهای حمیدیه و سوسنگرد شود. برخی کشاورزان هم اراضی خود را تقدیم کردند و اجازه دادند زمین‌ها زیر آب برود ولی به شهرها آسیبی نرسد.
 
کاظم‌نسب اضافه کرد: لازم است وزیر جهاد کشاورزی هرچه سریع‌تر با اعزام هیأتی نسبت به برآورد خسارت کشاورزان، دامداران و باغداران و پرداخت غرامت آن‌ها اقدام کند. مردم دار و ندار خود را از دست داده‌اند و با شرایط بدی مواجه هستند وسعت سیل و خرابی از همه جا بیشتر است و لازم است دولت و رئیس جمهور هرچه سریع‌تر نسبت به پرداخت خسارت مردم اقدام کنند.
 
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که باران پنج‌شنبه و جمعه می‌تواند برای استان خوزستان خطرناک باشد، ادامه داد: انتظار داریم تدارکات لازم در این باره دیده شود. مردم در اردوگاه‌ها نیاز به وسایل برودتی دارند و برای تأمین وسایل بهداشتی، پوشاک، حمام و سرویش بهداشتی باید همتی صورت گیرد.
 
وی با انتقاد از وزارت نیرو گفت: وزارت نیرو به هشدارها توجهی نکرد آن‌ها باید رهاسازی آب را به تدریج انجام می‌دادند پیش از این خروجی آب ۴۰۰ تا ۶۰۰ مترمکعب بود ولی یک دفعه ۲۵۰۰ متر مکعب آب رها شد و استان به این فلاکت افتاد.
 
کارشناس یونسکو وضعیت چغازنبیل و آثار تاریخی دزفول را بررسی کرد
 
معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: وضعیت عوامل آسیب‎رسان به میراث جهانی چغازنبیل و آثار تاریخی دزفول باحضور کارشناس یونسکو بررسی شد.
 
به گزارش ایسنا، محمدحسین ارسطوزاده اظهار داشت: به همراه جودانی جیگلی کارشناس اعزامی از یونسکو به منظور بررسی مشکلات پل تاریخی دزفول، محله لوریان واقع در بافت تاریخی این شهرستان و همچنین میراث جهانی چغازنبیل از این مکان‌ها بازدید صورت گرفت.
 
او افزود: در این بازدید وضعیت پایداری و عوامل فرسایشی‎ که آسیب‎رسان هستند موضوع گفت‎وگو میان کارشناسان محلی میراث فرهنگی و نماینده اعزام شده از یونسکو بود.
 
فرماندار اهواز: سیل‌بند منطقه ملاشیه شکسته
 
فرماندار با اشاره به شکسته‌شدن سیل‌بند منطقه ملاشیه، از عملیات استحکام‌بخشی و ترمیم سیل‌بند این منطقه خبر داد.
 
به گزارش ایسنا، جمال عالمی نیسی اظهار کرد: سیل‌بند منطقه ملاشیه به علت ورود آب کانال سلمان و افزایش سطح آب شکسته شده است. تلاش شبانه‌روزی جهت ترمیم و استحکام‌سازی این سیل‌بند برای جلوگیری از نفوذ آب همچنان ادامه دارد.
 
دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده به نزدیک‌ترین مدرسه محل اسکان خود مراجعه کنند
 
رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خوزستان گفت: دانش‌آموزان مناطق سیل زده برای ادامه سال تحصیلی به نزدیک‌ترین مدرسه محل سکونت خود مراجعه کنند.
 
بابک نوری‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آغاز سال تحصیلی از روز شنبه، ۳۱ فروردین‌ماه در خوزستان، اظهار کرد: دانش‌آموزان باید برای ادامه سال تحصیلی به نزدیک‌ترین مدرسه در محل سکونت خود مراجعه کنند. برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس مشکلی وجود ندارد چراکه نام تمام دانش‌آموزان ما در سامانه سناد موجود است.
 
وی افزود: ممکن است پرونده دانش‌آموز فعلاً در دسترس نباشد اما بر اساس سیستم سناد، مشخص است که دانش‌آموز در کدام مدرسه و در چه پایه‌ای در حال تحصیل بوده است.
 
رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خوزستان گفت: چندین راهکار برای جبران عقب ماندگی درسی دانش‌آموزان وجود دارد. به دلیل گرمای هوا در خوزستان سال تحصیلی ما ۱۵ روز زودتر به اتمام می‌رسد. امسال استثنائاً مجبور هستیم تا انتهای اردیبهشت، سال تحصیلی را ادامه دهیم تا عقب ماندگی ناشی از این تعطیلات تا حدی برطرف شود.
 
آخرین وضعیت مردم سیل‌زده روستای آل بوعید + فیلم
 
پس از سیلاب خوزستان تعدادی از مردم روستای آل بوعید در حمیدیه هم با مشکلاتی از جمله از آبگرفتگی منازل مسکونی، کمبود آب، مشکلات بهداشتی، کمبود دارو و… مواجه شده‌اند.
 
به گزارش ایسنا، روستای آل بوعید در شهرستان حمیدیه یکی از شهرستان‌های خوزستان در جنوب غربی ایران است. تعدادی از اهالی این روستا بعد از سیل با وجود کمپ‌هایی که برای مردم سیل زده در این منطقه ایجاد و برپا شده است به دلیل دامدار بودن ترجیح داده‌اند که در جنگل‌های حاشیه سیلاب زندگی کرده و از دام‌های خود مراقبت کنند.
 
نیروهای دولتی - مردمی و هلال احمر سعی در برطرف کردن اوضاع موجود و حل مشکلات مردم این منطقه دارند اما آب‌های توزیع شده بین مردم تنها در جهت نوشیدن است و متأسفانه سیل‌زدگان در آب راکد سیلاب لباس و ظروف خود را شستشو می‌دهند، آنها حتی برای نظافت شخصی از این آب استفاده می‌کنند.
 
در حال حاضر بیماری خاصی در منطقه شیوع پیدا نکرده است، اما مردمی که دارای بیماری‌های مزمنی چون فشار خون، دیابت، ناراحتی‌های قلبی و… هستند به دلیل تخریب راه‌ها و نبود داروخانه امکان تهیه داروهای مورد نیاز خود را ندارند.
 
لازم به توضیح است پیش از این بارها اساتید دانشگاه و پزشکان از نگرانی درباره شیوع بیماری‌های عفونی صحبت کرده‌اند و با توجه به آن‌که هوای منطقه در حال گرم شدن بوده و آلودگی این آب‌ها به دلیل وجود لاشه حیوانات و استفاده‌های روزمره رو به افزایش است موضوع شیوع بیماری‌های عفونی و روده‌ای جای تعمق و پیگیری و توجه بیشتری از سوی سازمان بهداشت و مسئولین این منطقه دارد.
 
الوان پور، بخشدار مرکزی حمیدیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: اسم دقیق روستا آل‌بوعید هست، ۱۳۸ خانوار در قالب بیش از ۴۹۰ نفر در این روستا زندگی می‌کنند که اغلب دامدار هستند.
 
وی تصریح کرد: پیش از وقوع سیل به مردم هشدار داده شده بود که خانه‌های خود را تخلیه کنند اما مردم مقاومت کردند و به محل‌های اسکان در نظر گرفته شده مراجعه نکردند و تنها از ما چادر خواستند. ما چادر در اختیار اهالی قرار دادیم و در حال حاضر در ارتفاعات اطراف روستا در جنگل، ساکن شده‌اند. هم اکنون خدمات رسانی به این افراد در حال انجام است.
 
آب به مقدار زیاد وارد روستا نشده است و شرایط شبیه به یک آبگرفتگی ناشی از مقداری باران است که این آب نیز در حال تخلیه است. در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد مردم می‌توانند به خانه‌های خود بازگردند.
 
ادامه ممنوعیت تردد در محور اهواز – آبادان
 
رئیس پلیس راه خوزستان از ادامه ممنوعیت تردد در محور اهواز – آبادان خبر داد.
 
سرهنگ رضا دولتشاهی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر سه کیلومتر از کیلومتر ۴۰ محور اهواز – آبادان دچار آبگرفتگی است و همچنان تردد در این محور ممنوع است زیرا شدت عبور آب از این جاده بسیار زیاد است و احتمال حادثه وجود دارد.
 
وی افزود: محور جایگزین این مسیر، محور اهواز – خرمشهر تعیین شده است. روز گذشته این مسیر برای ساعاتی مسدود شد که اکنون مشکلی ندارد و تردد در آن روان است. البته کسانی که می‌خواهند از آبادان به شادگان بروند می‌توانند از این مسیر تردد کنند اما از شادگان تا اهواز اجازه تردد داده نمی‌شود.
 
رئیس پلیس راه خوزستان گفت: برخی رانندگان و اهالی روستاهای اطراف محور اهواز – آبادان اصرار بر تردد از این مسیر دارند اما طبق بازدیدهای روزانه تردد از این مسیر امکان پذیر نیست. همچنین هنوز مشخص نیست وضعیت آب چطور خواهد بود تا در این زمینه تصمیم گیری شود. به محض اینکه سطح آب پایین بیاید، این بخش از محور اهواز – آبادان بازگشایی می‌شود.
 
اختصاص ۲۴ دستگاه پمپاژ برای جمع‌آوری روان‌آب‌های اهواز و کارون
 
مدیر خدمات فنی شرکت ملی حفاری ایران از اختصاص چهار دستگاه پمپاژ سنگین (پمپ تراک) و ۲۰ دستگاه پمپ‌های سبک (پمپ‌های رودخانه‌ای) برای جمع‌آوری روان‌آب‌ها در سطح کلانشهر اهواز و شهرستان کوت عبدالله خبر داد.
 
به گزارش ایسنا، فرشید قاسمی با اشاره به پیامدهای ناشی از بارندگی‌های سیل آسای اخیر در سطح استان خوزستان و بالا آمدن آب رودخانه‌های کارون، دز و کرخه، گفت: حسب دستور مدیرعامل، ناوگان خدمات فنی شرکت از نخستین روز در حالت آماده باش درآمد.
 
وی افزود: در این ارتباط چهار دستگاه پمپ تراک آماده ارائه خدمات شد که یک دستگاه آن به اضافه سه دستگاه پمپ سبک در موقعیت ایستگاه مرکزی برق شمال غرب اهواز استقرار و با جمع‌آوری به موقع آب‌های سطحی نقش مؤثری در پیشگیری از ورود آب به تجهیزات ایستگاه داشت و مانع قطعی برق شبکه شد.
 
قاسمی اظهار کرد: دومین دستگاه به همراه یک دستگاه پمپ رودخانه‌ای در نزدیکی بیمارستان گلستان اهواز مستقر و تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار بشکه از روان‌آب‌ها که وارد شبکه فاضلاب شهری شده بود را تخلیه و به رودخانه برگشت داده است.
 
روستای شاکریه با ۱۷۶ خانوار و حدود ۸۰۰ نفر جمعیت در شهر سوسنگرد استان خوزستان قرار دارد. در پی وقوع سیل، ۲۰ فروردین ۹۸ دستور تخلیه این روستا صادر شد و اهالی ناچار به ترک خانه‌های خود شدند.
 
همچنین با بالا آمدن آب در برخی از شهرهای استان خوزستان و وقوع سیل، مردم شعیبیه شوشتر در چادرهای امداد هلال احمر اسکان موقت شدند.
 
علاوه بر بی خانمان شدن سیل زدگان در خوزستان، آنان دار و ندارشان را از دست می‌روند و تنها دامداران توانسته اند دام‌هایشان را قبل از وقوع سیل و پس از اعلام هشدار به اطراف پناهگاه‌هایی منتقل کرده اند که خودشان ساکن هستند.
 
دامپروری بخش جدایی‌ناپذیر معیشت بسیاری از سیل‌زدگان خوزستان است و به همین دلیل بعد از سلامت افراد، لزوم رسیدگی به وضعیت دام‌ها برای این قشر بسیار ضروری است، چراکه درآمد بسیاری از مردم این مناطق به دام‌هایشان وابسته است.
 
در حال حاضر سیل‌زدگان زیادی در کمپ‌های اسکان موقت زندگی می‌کنند و برای حفظ امنیت دام‌هایشان آن‌ها را هم به همین محل‌ها منتقل کرده‌اند، اما هنوز برای نگهداری، تغذیه و سلامت دام‌ها تدبیری اندیشیده نشده است.
 
با توجه به تغذیه نامناسب، نبود دامپزشک در این مناطق و رطوبت و گرما، بیم گسترش بیماری دام‌ها و سرایت بیماری‌های مشترک، به سیل‌زدگان وجود دارد.
 
زوج خوزستانی مراسم ازدواج‌شان را روی سیل برگزار کردند+عکس
 
یک زوج جوان در روستای سبهانیه از توابع شهرستان سوسنگرد، مراسم آغاز زندگی مشترک خود را روی سیلاب برخاسته از طغیان رود کرخه و پشت سیل‌بندها برگزار کردند.
 
 
به گزارش ایسنا، عصر روز سه‌شنبه (۲۷ فروردین) امسال اهالی روستای سبهانیه در سوسنگرد حال و هوای دیگری داشتند. تمامی اهالی این روستا با حضور در کنار سیل‌بندی که خودشان حدود ۱۵ روز برای ساخت و نگهداری‌اش تلاش کرده بودند حاضر شده، مراسم ازدواج زوجی از اهالی این روستا را برگزار کردند.
 
"اعلا ء چنانی" و همسرش با یک فروند قایق به روی آب‌های پشت سیل‌بند روستای‌شان رفتند و مراسم خطبه عقد و ازدواج‌شان بر روی قایق برگزار شد و اهالی روستا نیز با ایستادن بر بالای سیل‌بندها در این مراسم حضور داشتند.
 
نجات کودک اهوازی پس از سقوط به کانال سلمان
 
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز از نجات جان کودکی پس از سقوط در کانال سلمان خبر داد.
 
علی تراب‌پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ساعت ۲۰:۳۰ امشب (۲۷ فروردین ماه) آتش‌نشانان حین امدادرسانی در حوالی کانال سلمان، متوجه سقوط یک کودک درون این کانال شدند. آتش‌نشانان به سرعت اقدام به نجات جان کودک و خارج کردن وی از درون کانال کردند.
 
محور اهواز - خرمشهر بازگشایی شد
 
فرماندار اهواز از ترمیم پل تخریب شده محور ارتباطی اهواز - خرمشهر و بازگشایی این جاده خبر داد.
 
به گزارش ایسنا، جمال عالمی نیسی اظهار کرد: امروز (سه‌شنبه) یکی از پل‌های جاده اهواز - خرمشهر در حوالی ۳۵ کیلومتری اهواز به علت نشت آب و فرسودگی ریزش کرده بود که با بسیج امکانات و ماشین‌آلات اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این نقطه بازسازی و بازگشایی شد.
 
جزئیات فعالیت دو سامانه بارش‌زا در خوزستان
 
اداره‌کل هواشناسی خوزستان با اشاره به ورود دو سامانه بارشی به خوزستان و پیش‌بینی بارندگی اخطاریه‌ای صادر کرد.
 
به گزارش ایسنا، در اخطاریه شماره ۷ امروز (۲۷ فروردین‌ماه) اداره‌کل هواشناسی خوزستان آمده است: "بررسی نقشه‌های پیش‌یابی نشان دهنده ورود دو سامانه بارش‌زا از اواسط روز چهارشنبه هفته جاری تا اواسط روز شنبه هفته آینده و سپس اواسط روز یکشنبه تا اواسط روز سه‌شنبه هفته آینده در خوزستان به ویژه مناطق شمال، شمال شرق و شرق استان و حوضه‌های آبریز رودخانه‌های کارون، دز، کرخه و مارون است.
 
در این مدت رگبار باران، رعد و برق، وزش باد قابل ملاحظه با تندباد لحظه‌ای و احتمال تگرگ پیش‌بینی می‌شود.
 
شدت بارش‌ها از اواسط روز پنجشنبه تا اواخر روز جمعه هفته جاری در حوضه‌های کارون، کرخه و دز و در اواخر روز یکشنبه تا اواخر روز دوشنبه هفته آینده در حوضه کارون و دز مورد انتظار است."
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین