تاریخ انتشارسه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
plusresetminus
نشست خبری سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

تلاش برای افزایش حداقلی هزینه «فجر جهانی»

حزب الله: نشست خبری سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با ابراز همدردی سیدرضا میرکریمی دبیر این رویداد با آسیب‌دیدگان از سیل، آغاز شد.
۰
کد مطلب : ۱۹۴۴۹۵
تلاش برای افزایش حداقلی هزینه «فجر جهانی»
 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،نشست خبری سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر صبح امروز سه‌شنبه ۲۷ فروردین ماه با حضور سیدرضا میرکریمی دبیر و کیوان کثیریان مدیر روابط عمومی این رویداد در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست میرکریمی ضمن خوشامدگویی به اصحاب رسانه به ارایه توضیحاتی درباره روند برگزاری این جشنواره پرداخت‌.
 
میرکریمی دبیر این رویداد سینمایی گفت: باید خوشحالی خودم را از تقارن برگزاری جشنواره با عید باشکوه مسلمانان نیمه شعبان عنوان کنم. همچنان می‌خواهم با هموطنان عزیزی که در سیل آسیب دیدند ابراز همدردی کنم. دل همه ما پیش آنهاست به همین دلیل جشنواره امسال با تفاهم‌نامه‌ای که با هلال‌احمر منعقد شده هم به‌عنوان سفیر مهربانی انتخاب شده تا در سال‌های بعدی فیلم‌هایی با این مضامین اکران کند، هم نماینده هلال احمر در مجامع بین‌المللی باشد. در کنار این مسأله همه عواید حاصل از بلیت فروشی و محصولات فرهنگی به سیل‌زده‌ها اختصاص پیدا می‌کند.
 
وی افزود: من نمی‌توانم از لفظ بلایای طبیعی استفاده کنم چرا که باران نعمت‌هایی هم دارد، بخش مهم آن هم این است که کشور تشنه ما از این آب سیراب شده است. به خاطر همزمانی با عید فرخنده نیمه شعبان فعالیتی مناسب خواهیم داشت. امسال با کمک شهرداری تهران و شهرداری مناطق دیگر سعی خواهیم کرد برنامه‌هایی با نام گذر سینما داشته باشیم.
 
رونق جشنواره گذشته مسئولیتمان را افزایش داد
 
میرکریمی ادامه داد: سال گذشته جشنواره پررونق و پر خبری داشتیم که مسئولیت ما را افزایش داد تا در این سال با خودمان رقابت کنیم و این همتی را در تیم اجرایی جشنواره فراهم کرد و یک سال تلاش جدی کردند به طوری که الان چهار سال است که دبیرخانه ثابت داریم و فیلم‌ها و مسایل دیگر را رصد می‌کند.
 
وی تأکید کرد: البته سال سختی داشتیم که بخشی از مشکلات خارج از تصمیم‌گیری‌های ما بود. مثل تحریم که بسیاری از مناسبات فرهنگی را تحت تاثیر قرار داد. این تحریم‌های ظالمانه بر همه حوزه‌ها تاثیر می‌گذارد. ما حتی برای خرید بلیت برای مهمانان و … با مشکلاتی مواجه بودیم که نظیر آن را قبلاً تجربه نکرده بودیم. این علاوه‌بر مشکلات دیگری است که برخی باعث نیامدن مهمانان می‌شد. این شرایط کار را سخت کرده بود.
 
تلاش برای افزایش حداقلی هزینه‌ها
 
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر افزود: امسال بر خلاف اینکه در تامین اعتبارات وزارت ارشاد به‌عنوان متولی اصلی دچار مشکلاتی بود، بخشی از اعتبارات را از راه‌های مختلف دیگر تامین کردیم. خوشبختانه آقای انتظامی با برگزاری جشنواره هم موافق است. ما به غیر از ۵ میلیاردی که از سوی ارشاد به ما داده شده، مجبور شدیم سراغ اعتبارات دیگر هم برویم. سال گذشته جشنواره با هشت میلیارد و دویست میلیون تومان برگزار شد ولی بر خلاف جهش قیمت دلار تلاش کردیم بودجه ما رشد چشمگیری نداشته باشد.
 
میرکریمی: جشنواره ما جشنواره انتقال تجربه است و ما می‌خواهیم سابقه علمی داشته باشیم، نه فرش قرمزی. از همین رو در پردیس چارسو، سینما فلسطین و چند دانشگاه برنامه‌های علمی خواهیم داشت
میرکریمی گفت: تصور ما این است که بیشتر از ده درصد افزایش هزینه نداشته باشیم. البته مجبور شدیم بخشی از فعالیت‌هایمان را کم کنیم. از این جهت از ارشاد و شهرداری تهران که این جشنواره را به عنوان رویداد مهم شهری مورد عنایت قرار داده‌اند تشکر می‌کنیم. برخی از حامیان مالی دوست ندارند نامی از آن‌ها برده شود، ولی بسیار به ما کمک کردند؛ از خرید چند بلیت هواپیما گرفته تا موارد دیگر مثل هزینه‌های هتل و … که واقعاً متکی به بودجه سینمایی نبود و این یک دستاورد خوب برای جشنواره است.
 
رضا میرکریمی ادامه داد: در کنار همه مشکلات موجود امسال با جشنواره پر و پیمانی مواجه هستیم. همچنین ۲۵۰ مهمان از ۵۸ کشور جهان در این جشنواره حضور دارند که ۲۸ نفر از این مهمانان برای حضور در دارالفنون به ایران می‌آیند. خوشبختانه دارالفنون جزو بخش‌هایی بود که به خوبی جواب داد به گونه‌ای که کارگردان یکی از فیلم‌های خارجی حاضر در این جشنواره در اولین دوره دارالفنون حضور داشته است.
 
وی بیان کرد: ۸۰ مهمان در بازار فیلم حضور دارند که شامل ۴۶ خریدار از ۲۲ کشور است، همچنین ۲۳ غرفه خارجی نیز در بازار در نظر گرفته شده است.
 
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر تاکید کرد: اختصاص یک برنامه منظم برای نمایش ۵۲ فیلم ایرانی در بازار در نظر گرفته شده است و همچنین بخش ویدئو لایبرری نیز شامل فیلم‌های کوتاه و انیمیشن است.
 
نخستین اکران ۱۰ فیلم بلند سینمایی در جشنواره
 
میرکریمی بیان کرد: امسال حدود ۲۰۰۰ فیلم برای حضور در جشنواره ثبت‌نام کرده بودند که از میان آن‌ها ۱۶۳ فیلم از ۶۴ کشور در بخش‌های مختلف به نمایش گذاشته می‌شود. در این جشنواره ۲ فیلم کوتاه و ۱۰ فیلم بلند برای اولین‌بار در دنیا به نمایش گذاشته می‌شوند ۴۱ فیلم بلند و هفت فیلم کوتاه هم برای اولین‌بار در آسیا به نمایش گذاشته می‌شود.
 
وی تأکید کرد: ما همکاری با فیلمخانه ملی تلاش داریم فیلم‌های مرمت شده را هم در ایام برگزاری جشنواره به نمایش بگذاریم و که از آنها بسیار هم استقبال می‌شود. ترکیبی از فیلم‌های ایرانی و خارجی بازسازی شده‌اند و در این جشنواره رونمایی می‌شوند. امسال به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی به فیلم‌های مطرح دهه شصت توجه ویژه داشتیم؛ فیلم «دونده» بر اساس همین رویکرد انتخاب شد و در کنار آن هم «دیده‌بان» به‌عنوان اولین فیلم دفاع مقدس که به جشنواره‌های مختلف راه یافت روی پرده می‌رود. به علاوه این‌ها چند فیلم دیگر هم داریم.
 
میرکریمی توضیح داد: ما امسال به گنجینه درجه یکی از فیلم‌هایی دست یافته‌ایم که منتقدان و مخاطبان پر و پا قرص می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. جشنواره ما جشنواره انتقال تجربه است و ما می‌خواهیم سابقه علمی داشته باشیم، نه فرش قرمزی. از همین رو در پردیس چارسو، سینما فلسطین و چند دانشگاه برنامه‌های علمی خواهیم داشت.
 
جزییات بخش‌های جنبی جشنواره
 
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره بحران‌های منطقه بیان کرد: با توجه به اینکه در این، زمینه آثار خوبی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است، نام آن را به شاخه‌های زیتون (پنجره‌ای به دنیای اسلام) تغییر کرد که علاقه‌مندان به این بخش می‌توانند تجربه تماشای آثار خوبی از کشورهای مختلف درباره اسلام داشته باشند.
 
وی ادامه داد: همچنین بخش مروری بر آثار سینمای چین و آلمان نیز در این دوره از جشنواره در نظر گرفته شده است. نباید فراموش کرد که چین می‌تواند یک بازار بزرگ سینمایی برای ما به شمار رود و می‌تواند در این زمینه بسیار تاثیرگذار باشد. بخش سینمای آلمان نیز می‌تواند پنجره جدیدی را برای علاقه‌مندان به این سینما باز کند.
 
نمایش‌های ویژه بخشی است که بهترین‌های سال کشورها که به اسکار معرفی می‌شوند در اینجا به نمایش در می‌آید امسال هم آثاری از ده کشور داریم برای مقایسه تطبیقی که کشورها روی چه فرم و شکلی توجه می‌کنند
میرکریمی گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که فیلم خارجی اجازه اکران ندارد و اگر فرصتی فراهم شود بیشتر آثار روشنفکری روی پرده می‌رود که نمایش داده می‌شود، به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا بخش نمایش فیلم‌های کمدی به عنوان آثار گیشه پسند نمایش دهیم.
 
وی افزود: نمایش‌های ویژه بخشی است که بهترین‌های سال کشورها که به اسکار معرفی می‌شوند در اینجا به نمایش در می‌آید امسال هم آثاری از ده کشور داریم برای مقایسه تطبیقی که کشورها روی چه فرم و شکلی توجه می‌کنند.
 
میرکریمی تصریح کرد: امسال جایزه‌های بخش مسابقه اصلی سر جایش است تلاش ما این است که آیین نامه دستخوش کمترین تغییرات شود مثل بخش مدیران و داوطلب‌ها که دوست داریم تغییرات کمی در این بخش‌ها داشته باشیم چون معتقدیم کسی که می‌خواهد با ما کار کند و به ما فیلم بدهد باید بداند با چه شخصیتی طرف است و اگر فکر کند ما هر روز دچار تغییر ذائقه می‌شویم خوب نیست و هزینه‌های ما بالا می‌رود بنابراین جایزه ما همان است. یک جایزه فیلم اول داریم که از سال گذشته گنجانده شده و به مجموعه فیلم‌ها یک هیات داوران سه نفره جایزه می‌دهند. بنیاد نت بک هم یک جایزه می‌دهد. جایزه بین الادیان بیش از ۱۵ سال است که در جشنواره است. جایزه محمد امین هم به فیلمی تعلق می‌گیرد که به اخلاق و تعالیم دینی گرایش داشته باشد. ما امسال جایزه منتقدان جهانی داریم که دو منتقد از کشورهای دیگر و یک منتقد از کشور ما جایزه‌ای را می‌دهند.
 
وی عنوان کرد: ما ملاک‌های متعددی برای انتخاب داور داریم حضور بین‌المللی و جوایز یا حضوری که قبلاً در جشنواره ما داشته‌اند ملاک‌هایی برای انتخاب داوران است ضمن اینکه ما می‌خواهیم از دور تسلسل عده‌ای از داوران خارج شویم و افراد تازه‌ای به جمع داوران اضافه شود
 
فیلم‌نامه‌نویس اسکورسیزی مهمان فجر
 
میرکریمی درباره مهمانان شاخص این جشنواره بیان کرد: نام بخشی از مهمانان پیش از این اعلام شده اما بیکاتزی فیلمبردار ایتالیایی، جولی برتو چلی کارگردان صاحب نام فرانسوی، ادینا پینتلی که برنده خرس طلا بود و شخصیت برجسته سینمایی، نویسنده کارگردان سینمای آمریکا به نام پل شرایدر که فیلمنامه‌های اسکورسیزی را نوشته از مهمانان ما هستند.
 
وی مطرح کرد: در این ایام با کمک شهرداری تبلیغ غیرمستقیم جشنواره را خواهیم داشت که بیلبوردهایی برای این امر در نظر گرفته شده است. آن بیلبوردها با عنوان «یک جشنواره یک فیلم یک جمله» در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. این جمله‌ها می‌توانند بگویند سینما گنجینه‌ای از پند کشورهاست و مردم را با سینما آشنا می‌کند و باعث لحظه‌ای درنگ می‌شوند.
 
میرکریمی در ادامه داوران بخش‌های مختلف جشنواره را معرفی کرد و نوبت به پاسخ به سوالات خبرنگاران رسید.
 
حمایت انتظامی از جشنواره جهانی فجر
 
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در پاسخ به اولی پرسش درباره نظر حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی درباره تلفیق مجدد بخش ملی و جهانی فجر توضیح داد: امسال به خاطر محدودیت مالی برخی بخش‌ها از جشنواره جهانی حذف شده مانند بخش نمایشگاه عکس، امسال مجبور شدیم عکس‌های سال گذشته را استفاده کنیم.
 
میرکریمی: ایده آقای انتظامی این است که جشنواره فیلم باید به یک هویت مستقل برسد، زمانی که این طرح جدی شد و به جایی رسید، جزییات آن را اعلام می‌کنیم
وی ادامه داد: اما آنچه که می‌دانم و در تماس با آقای انتظامی متوجه شدم این است که ایشان جشنواره جهانی فیلم فجر را بسیار تاثیرگذار می‌داند و از برگزاری آن حمایت می‌کند. اینکه در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد را نمی‌دانم اما ما همه تلاش خود را برای بهتر برگزار شدن این جشنواره انجام می‌دهیم.
 
میرکریمی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره فیلم‌های بخش بازار که بدون هماهنگی با کارگردان در این بخش قرار گرفته هم عنوان کرد: ما بدون هماهنگی کسی فیلمی را پخش نمی‌کنیم. از نظر جشنواره تهیه‌کننده و پخش‌کننده می‌توانند این درخواست را داشته باشند. آقای گوران کارگردان فیلم «سرکوب» که اعتراض کرده بودند، با تماسی متوجه موضوع شدند. نمایش‌های بازار به گونه‌ای است که بلیت فروشی نمی‌شود و اولویت با خریداران و مهمانان خارجی است که اصلاً این را صاحبان فیلم می‌خواهند، چون می‌گویند این یک فرصت برای ماست. بنابراین این قاعده بازار است. ما امسال یک نمایش دومی هم برای بازار گذاشتیم که در فارابی صورت می‌گیرد و فقط مهمانان خارجی و افرادی که از سوی تهیه‌کننده دعوت‌نامه داشته باشند می‌توانند به آنجا بروند.
 
وی در جواب این سوال که دست‌اندرکاران جشنواره در تلاش هستند این جشنواره را به صورت مستقل به ثبت برسانند، توضیح داد: ایده آقای انتظامی این است که جشنواره فیلم باید به یک هویت مستقل برسد، زمانی که این طرح جدی شد و به جایی رسید، جزییات آن را اعلام می‌کنیم.
 
میرکریمی درباره اختصاص سالن به اهالی رسانه هم توضیح داد: یک سال یا دو سال پیش ما یک سالن را به صورت کامل به خبرنگاران اختصاص دادیم اما متاسفانه به دلیل مشکل ترافیک این سالن که برای اهالی رسانه بود، خیلی خالی می‌ماند، اما امسال دو سانس را به اهالی مطبوعات اختصاص دادیم. البته سالن یک تعداد صندلی مشخص برای اهالی رسانه و منتقدان دارد و طبیعتاً پذیرای یک تعداد محدودی از خبرنگاران است.
 
وی افزود: البته امسال نمی‌توان بلیت‌های رایگان را از خانه رزرو کرد و دوستانی که کارت رایگان دارند باید به چارسو آمده و از طریق دستگاه مخصوص بلیت‌ها را رزرو کنند. دوستان کارنامه‌ای از حضورشان به ما می‌رسد که برای سال بعد ما از طریق آن درباره حضور افراد تصمیم می‌گیریم و اگر کارت شما ورود نخورده باشد امکان رزرو بلیت نخواهید داشت.
 
دبیر جشنواره درباره قیمت بالای بلیت‌های عرضه شده در سامانه «سینماتیکت» و مشکل تهیه بلیت برای علاقه‌مندان هم گفت: ما به همین منظور باشگاه مخاطبان را ترتیب دادیم و جمعیتی چند هزار نفره در این باشگاه عضو شدند که هر لحظه هم بر تعداد آنها اضافه می‌شود.
 
وی افزود: تمام افراد عضو باشگاه با داشتن کارت از تخفیف ۶۰ تا ۷۰ درصدی بلیت برخوردار می‌شوند بنابراین اکثر مخاطبان ما که تحصیل‌کرده هم هستند حدود چهار هزار تومان برای تماشای هر فیلم می‌پردازند و مخاطبان آزاد دو تا سه درصد مخاطبان جشنواره را تشکیل می‌دهند که بلیت را به صورت آزاد خریداری می‌کنند. جمعیتی دو هزار و پانصد نفره از فیلمسازان و خبرنگاران رایگان و با رزرو فیلم‌ها را می‌بینند. اگر این مبلغ را هم نگیریم نظم بهم می‌خورد. باید علاقه‌مندی فرد به ما اثبات شود و به خاطر داشته باشید که تمامی درآمد حاصل از فروش بلیت‌ها به صورت مستقیم به هلال احمر داده می‌شود تا برای سیل زدگان هزینه شود.
 
از دبیری جشنواره ملی استقبال نمی‌کنم
 
دبیر این جشنواره درباره اینکه آیا دبیر جشنواره ملی با جداسازی جشنواره‌های فجر موافقت می‌کند یا نه گفت: من نظر کارشناسی‌ام این است که این دو جشنواره نیابد ادغام شود و اصلاً این به خاطر موقعیت دبیری من نیست و اصلاً تمایلی به جشنواره ملی هم ندارم. شهر بزرگی مثل تهران ماهی یک بار که رویداد فرهنگی ندارد، این موضوع در شهرهای دیگر فاجعه است. بنابراین باید از قطع هر رویداد فرهنگی جلوگیری کرد. من از دبیر بودن جشنواره ملی استقبال نمی‌کنم محمود اربابی که یکی از معاونان ارشاد است و قرار بود درباره این موضوع تحقیق کند بعد از یک سال عنوان کرد ادغام این دو جشنواره درست نیست من سعی می‌کنم کارم را درست انجام دهم.
 
میرکریمی: متاسفانه از زمانی که من دبیر شده‌ام ۳ وزیر و ۳ رییس سازمان عوض شده که همین مساله مشکلاتی را به همراه آورده است و برنامه ریزی برای چنین مسائلی سخت است
وی افزود: درباره تعداد فیلم‌ها هم باید بگویم اگر می‌خواهیم جزو جشنواره‌های تراز اول باشیم که برای آن تلاش می‌کنیم، باید بگویم در غرب آسیا جزو برترین‌ها هستیم و می‌توانیم یکی از سه جشنواره خوب آسیا باشیم. اگر می‌خواهیم این امر را ثابت نگه داریم باید استانداردی داشته باشیم. معمولاً جشنواره‌های هم تراز بیش از ۲۰۰ فیلم نمایش می‌دهند هر فیلمی هم در هر جشنواره‌ای بیش از سه بار نمایش داده نمی‌شود البته سالن‌های ما کوچک است و به دلیل نداشتن کاخ جشنواره اجازه بهره‌برداری بیشتر را نداریم.
 
میرکریمی درباره تاثیر جشنواره جهانی در طول سال و سیستم ضعیف اکران فیلم‌های خارجی گفت: این جزو وظایف جشنواره نیست اما می‌توان این وظیفه را داشته باشد که با راه اندازی سینماتک‌ها و گردهمی‌های نمایش فیلم خارجی، عادت فراموش شده تماشای فیلم خارجی برای مخاطبان را دوباره باز گرداند.
 
وی ادامه داد: متاسفانه از زمانی که من دبیر شده‌ام ۳ وزیر و ۳ رییس سازمان عوض شده که همین مساله مشکلاتی را به همراه آورده است و برنامه‌ریزی برای چنین مسائلی سخت است.
 
دبیر جشنواره جهانی فجر در ادامه درباره بلیت‌های رزرو شده در جشنواره از سوی خبرنگاران هم عنوان کرد: اصحاب رسانه اگر بلیتی روزرو کنند و به تماشای آن نیایند امتیاز منفی می‌گیرند و ممکن است اصلاً کارت آنها بسوزد.
 
دبیر این رویداد سینمایی اظهار کرد: وقتی عنوان جشنواره جهانی است، تلاش می‌کند هرچه بیشتر جغرافیای جهان را بر بگیرد البته این ادعا باید با تلاش ثابت شود.
 
وی درباره خرید رایت فیلم‌ها عنوان کرد: ما حق رایت نمی‌خریم و ما حق نمایش در فستیوال می‌دهیم و ربطی به موسسه رسانه‌های تصویری ندارد ما به لحاظ مالی بودجه مان برای نظارت در انضباط مالی به حساب رسانه‌های تصویری ریخته می‌شود. دخالتی در چند و چون مالی جشنواره ندارند و فقط نظارت دارند.
 
میرکریمی همچنین در پاسخ به این پرسش که چند خبرنگار و منتقد خارجی معتبر در این جشنواره حضور دارند، توضیح داد: ما با محدودیت‌های جدی مواجه هستیم، اما سال گذشته در رسانه‌های معتبر جهانی نقدهای خوبی داشتیم و امسال نیز سعی کردیم تا این امر را دنبال کنیم.
 
کثیریان نیز در این زمینه تاکید کرد: بسیاری از رسانه‌های خارجی در ایران نمایندگی دارند و نمایندگان آن‌ها در این جشنواره حضور دارند اما مسئله مهم این است که این جشنواره هم زمان با ۴ جشنواره معتبر دیگر برگزار می‌شود و همین مساله در دعوت از مهمانان مشکلاتی را به همراه دارد.
 
حضور ۱۹ کشور در نمایشگاه تجهیزات سینمایی
 
میرکریمی عنوان کرد: امسال در نیمه دوم جشنواره نمایشگاه تجهیزات سینمایی داریم که نوزده کشور ایرانی در آن شرکت می‌کنند و سال آزمایشی این بخش است و امیدواریم بشود بین المللی شود.
 
وی گفت: سینماگران خیلی کمک می‌کنند و به این حرکت فرهنگی لطف دارند و فکر می‌کنند جشنواره متعلق به آنهاست.
 
دبیر جشنواره درباره اینکه پوستر جشنواره مزین به تصویری از فیلم دونده است اما افتتاحیه با فیلم دیگری است، گفت: ما برنامه‌ای برای «دونده» داریم که برخی عوامل آن در این برنامه حضور پیدا می‌کنند. تماسی با امیر نادری داشتم و او پیامی تصویری برای ما فرستاده است ما دو ظرفیت داشتیم که یکی را برای پوستر گذاشتیم و دیگری را برای برنامه افتتاحیه البته دوست داشتیم برای آن پنج فیلم بازسازی شده هم برنامه‌ای انجام دهیم چراکه آنها هم بسیار ارزشمند هستند.
 
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره تاثیر این جشنواره بر روند تولید و پخش سینمای ایران گفت: آمار مربوط به میزان تاثیرگذاری جشنواره بر سینمای ایران را مدام رصد می‌کنیم. مانند تعداد فروش فیلم‌ها در بازار و یا حضور در جشنواره‌های خارجی که همه این آمار برای ما معیار برنامه‌ریزی مناسب است. خوشبختانه طی ۴ سال گذشته در جذب مخاطب بسیار موفق بودیم، هرچند اولین دوره‌ای که این جشنواره به صورت مستقل برگزار شد، مهجور واقع شد.
 
وی ادامه داد: مهمانان ما در این گردهمایی کمتر در جشنواره‌ای حاضر می‌شوند و ما مهمانان خوب و تاثیر گذاری دعوت کرده‌ایم.
 
توضیح درباره دعوت از اصغر فرهادی و امکان حضور امیر نادری
 
میرکریمی درباره دعوت از اصغر فرهادی برای داوری جشنواره هم توضیح داد: امسال برای ایشان پیامی فرستادم اما ضمن اظهار لطف درباره جشنواره گفت امسال برنامه‌های مفصلی همزمان با جشنواره جهانی فیلم فجر دارد و فرصت حضور پیدا نمی‌کند.
 
وی افزود: به هر حال آقای فرهادی در دوره‌ای استاد دارالفنون بودند و نسبت به ما و جشنواره لطف دارند بنابراین موضعی نسبت به جشنواره ندارند. همچنین ایشان جایی که فیلم ایرانی باشد علاقه‌ای به داوری ندارند.
 
میرکریمی درباره حضور امیر نادری در جشنواره هم اظهار کرد: من با آقای نادری در پوسان ملاقات داشتم و با هم گپ زدیم. نیامدن ایشان به خودشان مربوط است. هیچ مانعی برای ورود او وجود ندارد. فکر می‌کنم یک مانع عاطفی دارد و فکر می‌کند اگر بیاید ماندنی می‌شود. در پیام او می‌بینید که با حرارت درباره ایران و به ویژه آبادان صحبت می‌کند ما خیلی دوست داشتیم او حضور پیدا کند و امیدواریم در دوره‌های آینده شاهد حضور ایشان باشیم.
 
وی درباره اینکه جزو بی‌حاشیه‌ترین کارگردان‌های سینماست و جشنواره جهانی هم بی‌حاشیه است اما در طول پنج سال برگزاری جشنواره هیچ اطلاعات پژوهشی جمع‌آوری نشده است، عنوان کرد: فکر می‌کنم موعد آن رسیده است که حالا این کار را بکنیم البته ارزیابی داخلی داشته‌ایم ما کتاب عملکرد هر سال را بعد از جشنواره چاپ کرده‌ایم اما پژوهش فراتر از آمار است و تحلیل نیاز دارد که بعد از جشنواره فکر کنم انجام می‌دهیم.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین