تاریخ انتشارسه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
plusresetminus
حزب الله: یک گزارش سازمان اطلاعات فرانسه از ضعف نیروهای سعودی و اماراتی در یمن و وابستگی بیش از حد آنها به تسلیحات غربی و آمریکایی پرده برداشت.
۰
کد مطلب : ۱۹۴۴۷۵
گزارش اطلاعاتی فرانسه از ضعف نیروهای سعودی در یمن و وابستگی آنها به تسلیحات غربی
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، پایگاه اینترنتی آمریکایی اینترسپت در گزارشی با انتشار یک سند محرمانه از سرویس اطلاعات نظامی فرانسه اعلام کرد که عربستان و امارات تا حد زیادی متکی به سامانه‌های تسلیحاتی غربی برای ادامه جنگ فاجعه‌بار خود در یمن هستند. این گزارش تأکید می‌کند که نیروهای سعودی از ضعف تأثیرگذاری در اجرای عملیات خود در اراضی یمن رنج می‌برند.
 
این سایت آمریکایی با استناد به سندی 15صفحه‌ای می‌افزاید که تعدادی از سامانه‌های تسلیحاتی که ائتلاف سعودی اماراتی در یمن به‌کار می‌گیرند، تنها با مهمات و لوازم یدکی و سیستم‌هایی ارتباطاتی فعالیت می‌کنند که در کشورهای عضو ائتلاف ناتو تولید می‌شود، این بدان معنا است که عربستان و امارات در ادامه جنگ خود در یمن بخش قابل‌توجهی از ناوگان نظامی خود را از غرب تأمین می‌کنند. این گزارش توضیح می‌دهد که موشک‌های استفاده‌شده در جنگنده‌های آمریکایی به‌گونه‌ای نیست که بتوان موشک‌های تولید روسیه یا چین را جایگزین آنها در این جنگنده‌ها کرد.
 
این سند متناقض با ادعاهای اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا است که مدعی شده بود عربستان و امارات در صورتی که ترامپ در برابر فشارهای کنگره تسلیم شده و فروش تسلیحات به این کشورها را متوقف کند، به خرید تسلیحات از روسیه و چین مبادرت می‌کنند. کنگره آمریکا در پی فاجعه‌بارتر شدن جنگ یمن و ترور جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی، فشارهای روزافزونی را بر دولت آمریکا جهت توقف فروش تسلیحات این کشور به عربستان وارد می‌کند.
 
این سایت آمریکایی می‌افزاید که اطلاعات مربوط به سامانه‌های تسلیحاتی عربستان و امارات که گزارش مذکور از طریق مؤسسه دیسکلوز به آن دست پیدا کرده، بخش ناچیزی از تسلیحاتی است که عربستان و امارات از غرب خریداری کرده و در یمن مورد استفاده قرار می‌دهند.
 
در حالی که فرماندهی مرکزی نیروهای نظامی آمریکا به‌شدت اقدام هواپیماهای آمریکایی در ایفای نقش عملیاتی و مشخص کردن اهداف مختلف در جنگ یمن را تکذیب می‌کند، اینترسپت اعلام کرده است که آمریکا نه‌تنها در فروش تسلیحات و سامانه‌های هوایی و تأمین سوخت نیروهای متجاوز به آنها کمک می‌کند، بلکه هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی نیز اهداف مختلف را به‌دقت برای نیروهای سعودی مشخص می‌کنند.
 
در حالی که واشنگتن هر نوع مداخله مستقیم در عملیات ضد دولت و نیروهای مردمی یمن را تکذیب می‌کند، اما هواپیماهای بدون سرنشین این کشور بر فراز مناطقی که تحت کنترل جریان انصارالله قرار دارد، به‌پرواز در می‌آیند. انصارالله در سال 2017 یکی از این هواپیماها را که احتمالاً برای تکمیل بانک اهداف رژیم آل‌سعود و جمع‌آوری اطلاعات جاسوسی برای سعودی‌ها به‌کار می‌رود، سرنگون کرده است.
 
اینترسپت می‌افزاید که تعیین اهداف جنگنده‌های سعودی توسط هواپیماهای آمریکایی می‌تواند به این معنا باشد که این هواپیماها نقشی تأثیرگذار در روند هدف‌گیری مواضع مختلف دارند، از جمله این هدف‌گیری‌ها می‌توان به هدف‌گیری مناطق مختلف توسط لیزر اشاره کرد.
 
این سایت اینترنتی می‌افزاید که انتشار گزارش محرمانه اطلاعاتی فرانسه می‌تواند عواقبی برای دولت امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور داشته باشد، آن هم در شرایطی که وی از قراردادهای تسلیحاتی خود با عربستان حمایت، و وانمود می‌کند که اطلاع کافی از نحوه استفاده از تسلیحات فرانسوی در جنگ یمن ندارد، این در حالی است که گزارش مذکور تأکید می‌کند که عربستان و امارات بیش از میزان مورد ادعای مقامات فرانسوی در این جنگ به تسلیحات این کشور نیازمند هستند.
 
بر اساس این گزارش محرمانه، ائتلاف سعودی ــ اماراتی مجموعاً از زمان ورود به جنگ یمن تا سپتامبر گذشته بالغ بر 24 هزار حمله هوایی در این کشور انجام داده‌اند، اما در رسیدن به اهداف مورد نظر خود شکست خوردند، لذا لازم بود که رویکردهای عملیاتی آنها تقویت شود.
 
این گزارش می‌افزاید که سعودی‌ها کمترین مشارکت را در مأموریت‌های هوایی و دریایی دارند و اماراتی‌ها مسئول محاصره برخی مناطق و شهرهای یمن هستند.
 
بر اساس این گزارش، عملکرد خلبانان نظامی امارات بهتر از همتایان سعودی آنها در این جنگ گزارش شده است. آنها قدرت بیشتری در استفاده از مهمات رهگیر دارند و عملکرد آنها تقریباً شبیه عملکرد خلبانان ائتلاف ناتو است.
 
این گزارش نظامی فرانسوی می‌افزاید که سعودی‌ها عملیات گسترده‌ای برای تأمین امنیت مرزهای خود با جنبش انصار‌الله را دنبال می‌کنند که در این عملیات حدود 25 هزار نفر از عناصر ارتش و گارد ملی مشارکت دارند. البته هدف اعلام‌نشده از این عملیات نفوذ به مرزهای یمن و رسیدن به کانون حضور جریان انصارالله در استان صعده واقع در شمال یمن است، اما به‌نظر می‌رسد سعودی‌ها قدرت تحرک کافی ندارند و مواضع آنها به اهدافی آسان برای حملات جریان انصارالله تبدیل می‌شود.
 
با وجود اینکه عربستان سعودی امکانات بسیار زیادی برای این عملیات قرار داده است، اما جریان انصارالله همچنان توانمندی‌های نظامی و توپخانه‌ای خود را حفظ و کمین‌های متعددی را ضد نیروهای سعودی و عملیات نفوذ به عمق خاک عربستان را اجرا می‌کنند.
 
این سند محرمانه سازمان اطلاعات فرانسه جداول مفصلی در خصوص نوع و منبع تسلیحات هوایی و زمینی و دریایی مورد استفاده توسط نیروهای سعودی و اماراتی در یمن را منتشر کرده است علاوه بر اینکه نقشه‌هایی کامل و مفصل در خصوص مکان‌های استفاده از هرکدام از این تسلیحات را نیز منتشر کرده است.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین