تاریخ انتشاريکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
plusresetminus
حزب الله: سفیر فرانسه در واشنگتن ادعا کرده بعد از انقضای توافق هسته‌ای برجام ایران مجاز به غنی‌سازی اورانیوم نخواهد بود.
۰
کد مطلب : ۱۹۴۲۶۳
ایران بعد از انقضای برجام مجاز به غنی‌سازی نیست
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، «جرارد آرود»، سفیر فرانسه در آمریکا شامگاه شنبه مدعی شد بعد از انقضای برخی از مفاد توافق هسته‌ای برجام، ایران مجاز به غنی‌سازی اورانیوم نخواهد بود.
 
سفیر فرانسه در واشنگتن در چند توئیت در صفحه توئیترش این ادعا را مطرح کرد. او نوشت: «نادرست است که بگوییم با پایان یافتن برجام، ایران مجاز به غنی‌سازی اورانیوم خواهد بود. ذیل پیمان منع اشاعه (ان‌پی‌تی) و پروتکل الحاقی آن، ایران بایستی تحت نظارت‌های شدید ثابت کند که فعالیت‌های هسته‌ایش غیرنظامی هستند.»
 
او همچنین تهدید کرد که کشورش ممکن است بعداز انقضای برخی مفاد توافق هسته‌ای در سال 2025، تحریم‌های اعمال شده به بهانه غنی‌سازی علیه ایران را مجدداً احیا کند.  
 
آرود نوشت: «همان‌طور که شال 2002 تصریح کردیم که غنی‌سازی اورانیوم بدون داشتن یک برنامه باورپذیر غیرنظامی در زمینه هسته‌ای ذیل ان‌پی‌تی غیرقانونی است می‌توانیم سال 2025 هم همین واکنش را اگر لازم باشد داشته باشیم. آن موقع تحریم‌هایی تحمیل شدند. تحریم‌ها می‌توانند مجدداً اعمال شوند. بعد از برجام، هیچ بند "غروب آفتاب" وجود ندارد. 
 
طبق متن برجام قرار است همه محدودیت های فیزیکی اعمال شده بر روی غنی سازی، از جمله محدودیت در تعداد و نوع ماشین‌های سانتریفیوژ، سطح غنی سازی، مکان‌های تاسیسات غنی سازی و میزان ذخایر اورانیوم غنیسازیشده، پس از 15 سال از زمان اجرایی شدن برجام (سال 2030) برداشته شوند. 

 
فرانسه، به عنوان یکی از کشورهای طرف ایران در توافق هسته‌ای برجام اولین کشور اروپایی بود که بعد از مواضع «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ضد توافق هسته‌ای، بحث «توافق مکمل برجام» با ایران را به میان آورد. پیشنهاد پاریس این بود با ایران مذاکراتی برای ادامه محدودیت‌ها علیه غنی‌سازی و محدودسازی برنامه موشکی ایران آغاز شود. 
 
ایران تأکیدکرده به عنوان یکی از امضاکنندگان متعهد به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از حق استفاده از فناوری هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز برخوردار است.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین