کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزیر نفت:

تحریم‌ها بازار نفت را شکننده کرده است/ هشدار درباره تبعات تشدید فشار به ایران

تسنیم , 25 فروردين 1398 ساعت 11:19

حزب الله:
وزیر نفت با اشاره به این که بازار نفت در اثر تحریم ها علیه ایران، روسیه و ونزوئلا و تنش ها در لیبی شکننده شده است هشدار داد: اگر بخواهند فشار را بر روی ایران اضافه کنند، این شکنندگی به طرز غیر قابل پیش بینی اضافه خواهد شد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،  بیژن نامدار زنگنه،وزیرنفت با حضور در برنامه پارک شهر رادیو تهران درباره اینکه بعضی ها می گویند، اگر سکوهای نفتی احداث شده در هورالعظیم می خواست در خشکی احداث شود،30درصد گران تر می شد، تصمیم گرفتند این کار را کنند.
 
 زنگنه بیان کرد: این یک دروغ بزرگ است که دشمنان ایران منتشر می کنند. برخی از دوستان نیز باور کردند و بازنشر کرده اند.در حال حاضر اگر فیلم هایی که در رسانه ها منتشر شد، نشان می دهد، تمام تأسیساتی که ما احداث کردیم دور تا دور آن را آب گرفته است و محدوده های بسیار کوچیکی ( مثلاً100 مترمربع که چاهمان یا دکل حفاری مان ) آنجا بوده است توانسته ایم حفظ کنیم.
 
 وزیر نفت گفت: از جانب وزارت نفت هیچ منعی وجود ندارد. هیچ زمانی منع وجود نداشته است.  همواره سیاست ما این بوده است که اکوسیستم هورباید به عنوان یک سیستم زنده در طبیعت بماند و برای همین هزینه هایی به ما اضافه شد، نه اینکه کم شود.
 
زنگنه ادامه داد: مسائلی را مطرح کردند و البته مدیریت این امر دست وزارت نفت نیست، مدیریت دست ستاد بحران استان است. آنها هر دستوری دادند ما اعلام آمادگی کردیم. در حال حاضر هم اگر دستوری دهند، ما آمادگی  داریم. اخیراً هم در خوزستان اعلام کردم که هر اقدامی که بخواهند انجام دهند ما آماده ایم. حالا هم می توانند خودشان انجام دهند و هم اینکه به ما بگویند.
 
 وی بیان کرد: هر دستوری می خواهند بدهند که از این سدهای  موقتی یا دائمی که ساخته اند،شکافته شود یا به ما بگویند یا خودشان انجام دهند. ما ابزاری نداریم که بخواهیم جلوگیری کنیم. در حال حاضر هم سراسر هور را آب گرفته است. اگر جایی آب نگرفته است به دلایل طبیعی مانند پستی و بلندی ها است.
 
 وزیر نفت گفت: هیچ کس در ذهنش این نبوده است که به خاطر حفظ تأسیسات نفتی به جان و مال مردم خسارت بزند. اگر آب در برخی از قسمت های هور رفته و برخی دیگر کمتر یا بیشتر رفته است ، به خاطر پستی و بلندی های زمین است.
 
 زنگنه در پاسخ به اینکه  آقای صدر ساداتی در صفحه اینستا ویدئویی منتشر کرده  که  آب در هورالعظیم حداکثر تا مچ پای وجود دارد گفت: مدیریت آب در هورالعظیم ربطی به وزارت نفت ندارد که وزارت نفت اجازه دهد یا ندهد. تصمیم با ستاد بحران استان است. استانداران صحبت کردند و گفتند که وزارت نفت حتی درخواستی از ما نداشته است. آنها خودشان تصمیمات درستی گرفتند.
 
 وزیرنفت اظهار داشت: ما خسارت های زیادی در سیل دیدیم. در اهواز هم در تلمبه خانه های ما و واحدهای بهره برداری ما محصور در سیل هستند. نفت هم وظیفه کمک به سیل زدگان را انجام می دهد و هم اینکه سوخت ،گاز و سوخت مایع مردم را تأمین می کند و هم جریان وظایف ذاتی خود را برای سوخت پالایشگاه و صادرات را هم تأمین می کند. اما من گفتم تمام امکانات در اختیار مردم سیل زده باشد. اگر لازم است از جاهای دیگر امکاناتی برای کمک به سیل زدگان ارسال کنند. آنچه مهم است این است که در نفت و پتروشیمی خسارت دیده ایم. اما اول باید مشکلات مردم را حل کنیم.
 
 وی  در پاسخ به اینکه روز گذشته یکی از مسئولان اعلام کردند که آبگیری از کانال سلمان را از ترس اینکه یک لکه نفتی آنجا وجود داشته است متوقف کرده اند افزود: هیچ نشتی از نفت تا  کنون اطلاع داده نشده است. حتی هر جاهایی که نگران بودیم آسیب برسد. هم تولید را قطع کرده ایم و هم لوله ها را از نفت خالی کردیم.
 
 زنگنه درباره تهدید جدید وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه  فشار و تحریم ها بر ایران بیشتر و تمدید خواهیم کرد افزود:  ما به کارمان ادامه می دهیم، آنچه که مهم است، این است که بازار شکننده است. این نیست که عرضه خیلی بالاتر از تقاضا باشد یا حتی ظرفیت های مازاد زیاد باشد. حرف هایی زده می شود که بیشتر تبلیغاتی است  تا  بازار را آرام کنند. اما هر روز بازار گران  تر می شود، و این نشان دهنده نگرانی بازار است.
 
 وی گفت:  آقای ترامپ باید انتخاب کند که  می خواهد فشار بر ایران اضافه کند یا قیمت سوخت را در پمپ بنزین آمریکا پایین یا بالا نگه دارد.
 
 وزیر نفت گفت: در حال حاضر ونزوئلا مشکل دارد. روسیه را هم تحریم کرده اند، لیبی هم نا آرام است. در آمریکا هم بخشی از تولید از بین رفته است. اینها نشان می دهد که وضع تولید و عرضه و تقاضا بسیار شکننده است. اگر بخواهند فشار را بر روی ایران اضافه کنند، این شکنندگی به طرز غیر قابل پیش بینی اضافه خواهد شد.
 
 زنگنه در پاسخ به اینکه اگر تصور کنیم وضع کنونی سودان به نفع محوری پایان پذیرد که عربستان حمایت می کند و در ونزوئلا این فشارها ادامه یابد، آن موقع آیا فکر می کنید آمریکا موفق به فشار بیشتر بر ایران خواهد شدافزود: سودان در بحث نفت عددی نیست. عمدتاً نفت در سودان جنوبی است اما این اتفاقات  در سودان شمالی است که نفتی وجود ندارد.  ونزوئلا ادامه این وضع فشار را بر آمریکا هم اضافه می کند.  


کد مطلب: 194262

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/194262/تحریم-ها-بازار-نفت-شکننده-کرده-هشدار-درباره-تبعات-تشدید-فشار-ایران

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com