کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون شهرداری شیراز:

علت حادثه سیل شیراز فراتر از خطای انسانی است

ایسنا , 24 فروردين 1398 ساعت 11:55

حزب الله:
معاون فنی شهرداری شیراز با اشاره به نتایج تحقیقات سازمان زمین شناسی پیرامون حادثه سیل شیراز، تاکید دارد که علت وقوع این حادثه در دروازه قرآن و شهرک سعدی، بسیار فراتر از عامل انسانی است.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، آرش فرج زاده شنبه 24 فروردین در حاشیه جلسه هیئت رئیسه مسابقه قوام الدین شیراز، گفت: براساس آمارهای سازمان زمین شناسی، میزان بارش روز 5 فروردین در 27 کیلومتر مربع حوضه آبریز دروازه قرآن شیراز، حدود 450 هزار مترمکعب بوده است.
 
وی ادامه داد: با توجه به این حجم بارش یعنی آبی که ظرف مدت 16 دقیقه از آسمان نازل شده حدود 74 میلمتر در ساعت بوده، حال آنکه آمارهای درازمدت نشان می دهد بیشترین حجم بارندگی در این حوزه آبریز 9 میلیمتر در ساعت بوده است.
 
فرج زاده با تصریح اینکه میزان بارندگی 5 فروردین در حوضه آبریز دروازه قرآن شیراز حدود 8 برابر نرم آن هم در کوتاه مدت بوده است، گفت: همه کارشناسان مطلع هستند که بارندگی شدید کوتاه مدت همواره آثار مخرب بیشتری به همراه دارد زیرا میزان جذب آب در زمین به حداقل ممکن کاهش پیدا می کند.
 
معاون شهرداری شیراز ادامه داد: براساس گزارش سازمان زمین شناسی، بالغ بر 143 هزار مترمکعب آب از کل 450 هزار مترمکعب بارندگی حوضه آبریز دروازه قرآن، در سطح جاری شده است؛ یعنی یک سوم کل میزان بارندگی.
 
او با بیان اینکه جاری شدن این حجم آب در مدت زمانی کوتاه به معنی سیل است، گفت: طراحی لوله در حوزه آبریز دروازه قرآن براساس آئین نامه ها باید براساس یک دوره 50 ساله بارش انجام می شد اما در این نقطه با درنظر گرفتن یک دوره 100 ساله انجام شده بود.
 
معاون شهرداری شیراز با تصریح اینکه چنین حجم بارندگی در حوضه آبریز دروازه قرآن طی بیش از 200 سال گذشته تجربه نشده است، گفت: نباید سطح این موضوع را به یک عامل انسانی تنزل داده و تاکید داشت که با انجام یک کار کوچک مشکلی ایجاد نمی شد.
 
فرج زاده اضافه کرد: حتی اگر کف لوله های تعبیه شده در محل دروازه قرآن مانند کف دست تمیز بود و هیچ مانعی هم در مسیر قرار نداشت، باز هم چنین حجم آبی موجب جاری شدن سیلاب می شد.
 
معاون فنی شهرداری شیراز تاکید دارد که اصلاح مسیر این حوضه آبریز و سایر مسیرها خصوصا تنگ سرخ و رودخانه خشک، نیازمند کار بزرگ با اعتباراتی بسیار سنگین و همراهی تمام دستگاه‌های ذیربط در سطح ملی است.


کد مطلب: 194183

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/194183/علت-حادثه-سیل-شیراز-فراتر-خطای-انسانی

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com