تاریخ انتشارشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳
plusresetminus
حزب الله: مدیرکل میراث فرهنگی گیلان درباره وضعیت خانه مادری هوشنگ ابتهاج که روز جمعه تخریب شد توضیحات جدیدی ارائه کرد.
۰
کد مطلب : ۱۹۴۱۸۱
آخرین وضعیت خانه مادری «سایه»

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،در پی تخریب خانه مادری هوشنگ ابتهاج (هـ. ا. سایه) در رشت، شهرود امیرانتخابی - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان - در توضیحات جدیدی به ایسنا، گفت: چون پیگیر ثبت این اثر بودیم و جلسه شورای ثبت هم اواخر سال گذشته تشکیل شد، به محض این‌که شنیدیم خانه در حال تخریب است، اقدامات قانونی را انجام دادیم. روز گذشته (جمعه، ۲۳ فروردین) به محض این‌که مطلع شدیم  خانه در حال تخریب است، نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی استان را فرستادیم و عملیات تخریب این خانه متوقف شد.
 
 او همچنین درباره میزان تخریب خانه با توجه به فیلم‌ها و عکس‌هایی که از آن منتشر شده است، اظهار کرد:  این اقدام غیرقانونی روز جمعه انجام شده و عملیات تخریب شرایط عادی نداشته است. مالک می‌خواسته ضربتی عمل کند و سریع خراب کند تا دست ما به جایی بند نباشد. ساختمان دوطبقه‌مانند بود که طبقه دوم را کاملا تخریب کرده و به طبقه پایینی هم رسیده‌اند. می‌توان گفت بخش اعظمی از خانه را سریع‌السیر تخریب کردند. زمانی که می‌خواهند خانه ویلایی را تخریب کنند دو روز طول می‌کشد تا حلب‌های روی سقف را دربیاورند، چون بالاخره قابل استفاده است، اما از آن‌جا که می‌خواستند کسی مانع‌شان نشود یک دستگاه بیل مکانیکی آوردند و  در و دیوار را  خراب کردند.  
 
مدیرکل میراث فرهنگی گیلان سپس با بیان این‌که میراث فرهنگی استان در پی ثبت این خانه بوده است،  خاطرنشان کرد:  ما پیگیر ثبت این خانه بودیم زیرا یک مطالبه عمومی بود. باید مشخص شود که کدام دستگاه در این مورد  دخیل بوده و سستی کرده است زیرا پرونده این خانه در جریان بود و میراث  فرهنگی در تلاش بود تا خانه را ثبت کند اما  خانه مالک خصوصی داشت و او هم راضی نبود. در آخرین جلسه ثبت قرار شد جلسه‌ای با مالک داشته باشند؛ با توجه به این‌که شورای شهر رشت گفته بود می‌خواهد اعتباری بگذارد و این خانه را بخرد.
 
امیرانتخابی درباره این‌که چه کسی مجوز تخریب آین خانه را صادر کرده است، بیان کرد:  من خودم مجوز تخریب را ندیده‌ام،  ولی همکارانم که برای متوقف کردن عملیات تخریب رفته بودند، مالک مجوز تخریب را ارائه کرده‌ بود که شهرداری آن را به او داده است. به گفته همکارانم، این مجوز ۲۷ اسفندماه در  شلوغی آخر سال از طرف شهرداری صادر شده است.
 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان روز گذشته نیز درباره علت تخریب خانه مادری هوشنگ ابتهاج به ایسنا گفته بود: میراث فرهنگی زمانی می‌تواند یک خانه را ثبت کند که مالک شخصی آن رضایت داشته باشد. این مشکلی بود که برای ثبت این خانه داشتیم. این را هم بگویم که به‌خاطر گرایش‌های سیاسی آقای ابتهاج دست ما بسته بود. نباید همه تقصیرها را هم به گردن شهرداری انداخت. آن‌طور که به ما گزارش داده‌اند، گفته‌اند آقای ابتهاج در آخرین اظهاراتش هم گفته و پافشاری کرده که «من کمونیست هستم و سر ایده‌هایم هم هستم.» گفتند کسی که کمونیست است چطور می‌خواهید آثارش را ثبت کنید؟
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین