تاریخ انتشاريکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲
plusresetminus
حزب الله: یکی از مراجع تقلید، منشأ گرانی‌های اخیر در کشور را سوء مدیریت و بی‌انصافی برخی تجار و کسبه دانست و گفت: در دهه چهارم از پیروزی انقلاب و در حساس‌ترین شرایط انقلاب هستیم.
۰
کد مطلب : ۱۸۹۹۸۱
منشأ گرانی‌ها سوء مدیریت و بی‌انصافی برخی تجار است
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر شنبه در مراسم سالروز شهادت حضرت زهرا(س) که با حضور آیت الله العظمی سبحانی از مراجع تقلید و اقشار مختلف مردم در مدرسه امیرالمؤمنین(ع) در قم برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت دخت نبی مکرم اسلام(ص) زهرای مرضیه(س) گفت: در آستانه روز ۲۲ بهمن‌ماه و روز استکبار ستیزی قرار داریم. آمریکا می‌گوید ما آخرین تحریم‌ها را کردیم. ببینم مردم در مقابل انقلاب می‌ایستند یا نه. اگر تحریم جواب داد، تحریم‌ها را بیشتر می‌کنیم، بنابراین باید در روز ۲۲ بهمن با شکوه‌تر از همه و با وجود همه سختی‌ها و تحریم‌ها بیایم تا به دشمن بگویم ما لحظه‌ای از انقلاب و نظام و آرمانهای امام راحل جدا نمی‌شویم.
 
وی ادامه داد: نمی‌توانیم در مقابل دشمن تسلیم شویم و نمی‌توانیم مشکلات را تحمل نکنیم. نمی‌گویم نمی‌شود مشکلات را حل کرد، یکی از مشکلات بانک‌ها هستند. جریمه پشت جریمه و سودها باعث بیچارگی مردم شده است.
 
استاد سطوح عالی حوزه افزود: گفتیم حداکثر ۴ درصد به عنوان کار مزد و هزینه کارکنان و برای همه سود بگیرند. این‌ها گفتند ۴ درصد در هر سالی. چه کار عجیب می‌کنند و مردم را به خاک و سیاه کشاندند.
 
وی اظهار داشت: بیایم بگویم ما نسبت به مشکلات کشور و گرانی اعتراض داریم و داد و فریاد هم می‌زنیم، ولی این دلیل نمی‌شود از انقلابمان لحظه‌ای جدا شویم.
 
آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه افزود: معمولاً برای شهادت حضرت زهرا(س) ۶ روز و در دو زمان مراسم گرفته می‌شود، چون دلیل این هم مانند قبرش مخفی است و دلیل دیگر این است که اهل فضل در مورد عظمت ایشان بیشتر صحبت کنند و مردم از فضائل ایشان بهتر بدانند ومطلع شوند.
 
وی افزود: زهرای مرضیه(س) فضایل زیادی دارند و روایات فراوانی است که درکتاب اهل سنت از فضائل ایشان آمده و حتی در کتاب‌های کسانی که به ایشان علاقه نداشتند باز فضائل ایشان نقل شده است.
 
این مفسر قرآن کریم افزود: از عایشه نقل شده است که وقتی زهرای مرضیه بی تابی می‌کردند پیامبر(ص) فرمودند، آیا راضی نیستی که از بهترین زنان اهل بهشت و زنان دنیا باشید. در روایت دیگر از مهم‌ترین کتاب‌های اهل سنت آمده که پیامبر(ص) فرمودند «آیا راضی نسیتی که خدا در برابر مشکلات تو را بانوی بانوان عالمین و بانوی بانوان مؤمنان و امت قرار دهد».
 
وی گفت: مرحوم مجلسی از پیامبر(ص) نقل کردند که ایشان فرمودند زهرا سه روز غذا نخورده است و حتی زهرا مرضیه فرمودند، من و فرزندانم هم سه روز غذای نخوردیم، این‌ها نشان می‌دهد اسلام به سادگی به اینجا نرسیده است و پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) با سختی‌های زیادی دین را حفظ کردند و به اینجا رساندند.
 
آیت الله العظمی مکارم شیرازی ادامه داد: بعد غذای آسمانی آمد و از این غذا افرادی که گرسنه بودند سیراب شدند و به وسیله این مسئله ۴ هزار نفر مسلمان شدند.
 
وی افزود: نمی‌گویم مردم در محدودیت باشند و در رفاه نباشد، ولی در برابر این گرانی و تحریم‌ها که از سوی دشمنان ایجاد شده، باید صبر و تحمل کرد و این صبر از رموز موفقیت است.
 
 مرجع تقلید شیعیان بیان داشت: ای مردم فرزندان خود را به قرآن آشنا کنید. اگر به قرآن آشنا شویم بسیاری از مشکلات از بین خواهد رفت.
 
 وی افزود: در میان فضائل حضرت زهرا(س) همین خطبه‌های ایشان که یکی خطبه فدک بسیار مهم است. در این خطبه مسائل زیادی مطرح شده است. فصیح‌ترین و بلیغ‌ترین عبارات ایشان بکار برده  و این خطبه بسیار پربرکت است. اگر شرح‌های متعددی در مورد این کتاب نوشته شود، بسیار بجا است.
 
آیت الله العظمی مکارم شیرازی اظهار داشت: در طول تاریخ این خطبه بود که اسلام را حفظ کرد. در بخشی از خطبه فلسفه احکام است. ما احکام را تابع مصالح و مفسده می‌دانیم و این فرق بین دو مذهب شیعه و اهل سنت است. غالب اهل تسنن اعتقادی به مصالح و مفسده نمی‌دادند و محال است، خدا بدون مصالح و مفاسد احکامی را بیان کرده باشد. حضرت زهرا(س) درهمین خطبه بر اساس مصالح و مفاسد احکامی را بیان کرده است.
 
وی ابراز داشت: در این خطبه آمده است «خدا ایمان برای شما را واجب کرده است که شرک از شما برطرف شود، نماز را واجب کرده است تا از تکبر دور شوید و زکات را واجب کرده که روح شما پاک و روزی فراوان شود».
 
استاد سطوح عالی حوزه عنوان کرد: اولین فائده انفاق این است که روح انسان پاک می‌شود. بخل، حرص و وابستگی به دنیا به وسیله انفاق از انسان دور می‌شود.
 
وی بیان داشت: قرآن می‌فرماید «مَثَلَ الذِین ینفِقُونَ أَموَالَهُمْ فی سبیل اللّهِ کمَثَلِ حَبّةٍ أنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کلِّ سُنْبُلَةٍ مِائةُ حَبَّةٍ واللّهُ یضاعِفُ لِمَنْ یشَاءُ واللّهُ واسعٌ علیمٌ»، انسان با انفاق پرورش پیدا می‌کند وحتی در مورد انفاق بیان شده که قبل از اینکه انفاق بدست مردم برسد به دست خدا می‌رسد و خود بهره‌مند می‌شود. این نگاه اسلام به انفاق فی سبیل الله است.
 
آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفت: در روایات آمده وقتی که دست شما تنگ است انفاق کنید. الان در شرایط سختی هستیم عده‌ای تحت فشار هستند و ایام عید است خانواده‌هایی محروم نه لباسی و نه غذایی دارند. اوضاع بسیار سختی است آیا این مشکلات به دلیل تحریم خارجی است؟. آیا بی انصافی بعضی تجار و کسبه نیست؟ آیا بی تدبیر و عدم مدیریت بعضی مسئولین نیست،  بدون شک این گونه است.
 
وی افزود: در دهه چهارم از پیروزی انقلاب و در حساس‌ترین شرایط انقلاب هستیم. اگر آحاد مردم باهم نباشند و در مقابل تحریم‌ها درست عمل نکنند و مردم در سختی‌ها مقاومت نکند، کار به جایی سخت‌تری می‌رسد.
 
مرجع تقلید شیعیان ابراز داشت: به همه مردم می‌گویم، در این شرایط سخت و گرانی به فکر نیازمندان و هم نوع خود باشید. کسی برای ۳ میلیون تومان زندانی بود و پول نداشت به زندان رفت. آیا برای این نوع مسائل نباید فکری شود. در گوشه و کنار مشکلات فراوان است اگر دست به دست هم بدهند، خیری پیدا شود، مشکلات حل می‌شود. باید به فکر هم نوعان بود و نباید ازکنار رسیدگی به مشکلات مردم به سادگی عبور کرد وبی تفاوت بود.
 
وی با اشاره به حفظ اسرار اسلام و اقامه نماز اول وقت افزود: مردم به نماز اول وقت اهمیت دهند، در روایت است شیعیان به وسیله  حضرت زهرا(س) نجات پیدامی کنند اما کدام شیعه؟ شیعه‌ای که به نماز اول وقت و به انفاق اهمیت دهد.
منبع : مرکز خبر حوزه
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین