کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قاسمی در نشست خبری:

اروپایی‌ها در آینده شاهد واکنش‌های متفاوتی از ایران خواهند بود

برای پرتاب ماهواره معطل نظر و خواست دیگران نخواهیم ماند

باشگاه خبرنگاران جوان , 24 دی 1397 ساعت 13:42

حزب الله:
سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با اقدامات اروپا علیه ایران گفت: در قبال هر رفتار خصمانه‌ای در چارچوب شئونات عمل کرده و در آینده شاهد واکنش‌های متفاوت خواهید بود.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه با تبریک ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار اظهار کرد: درگذشت دو تن از همکارانم در وزارت خارجه را تسلیت عرض می‌کنم و همچنین از وقوع حادثه سقوط بوئینگ ٧٠٧ اظهار تاسف می‌کنم که به واسطه آن تعدادی از هموطنانمان جان باختند.
 
وی در پاسخ به سئوالی پیرامون اظهارات کشور‌های غربی در خصوص آزمایش‌های موشکی ایران، گفت: اظهار نظر پمپئو و مقامات فرانسوی نابجا است.  ایران به عنوان کشوری مستقل حق استفاده از تمامی تکنولوژی‌های موجود را دارد و اقدامات تهران در همین چارچوب است و معطل نظر دیگران نخواهد ماند.
 
قاسمی ادامه داد: در گذشته با یک کشور اروپایی وارد مذاکره شدیم و توافقاتی هم انجام شد، اما آن کشور اروپایی تعهدات خود را انجام نداد. ایران با استفاده از دانش بومی راه خود را ادامه خواهد داد. بنابر این  با  وجود کوتاهی آن کشور و شرکت اروپایی، راه خود را ادامه دادیم. آزمایش‌های موشکی منافاتی با قطعنامه ٢٢٣١ ندارد و ارتباط دادن این‌ موارد به هم  مذبوحانه است. علاوه بر این باید بگویم که عمدتا سکوی پرتاب آن‌ها از لحاظ فناوری با موشک‌های نظامی متفاوت است.
 
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سئوال که واکنش وزارت خارجه در قبال رفتار‌های تند اروپایی‌ها علیه ایران چه خواهد بود؟ گفت: وزارت خارجه در قبال هر رفتار خصمانه‌ای در چارچوب شئونات ایران اقدامات لازم را انجام خواهد داد. در آینده نیز شاهد واکنش‌های متفاوت خواهید بود. اروپایی ها  علاقه‌مند هستند ساز و کار را عملی کنند، اما این امر با تاخیر جدی مواجه شده است و شدیدا تحت فشار آمریکا قرار دارند. ما از آنها گلایه‌ داریم  و از ابتدا منتظر آن‌ها نبوده ایم و مسیر خودمان را با جدیت پیگیری می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: عملی شدن ساز و کار، یک آزمون برای اروپاست. آن‌ها امیدوار هستند دیر یا زود به ساز و کار مالی لازم برسند. هنوز پیام‌های دریافتی نشان دهنده اراده اروپایی‌هاست و نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم که این بحث پایان یافته است. برخی مسائل را نمی‌توانیم به طور صریح مطرح کنیم.
 
قاسمی در رابطه با اینکه خواسته‌های اروپایی‌ها فراتر از مذاکرات برجام است، تاکید کرد: برجام و ساز و کار مالی تنها موضوعاتی هستند که ما دنبال می‌کنیم و هیچ موضوع دیگری نمی‌تواند به موضوع برجام و ساز و کار مالی وارد شود، اما موضوعات متعددی را برای گفت وگو با آنها داریم.
 
وی همچنین درمورد برگزاری نشست ضد ایرانی در لهستان و موضع گیری این کشور گفت: آمریکا و حاکمان ناپخته کاخ سفید سیاست‌های خاصی را آغاز کرده اند که یکی از آن‌ها خصومت با ایران است. آن‌ها تلاش می‌کنند در روابط خارجی ایران مشکلاتی را ایجاد کنند و نگذارند اروپا مسیر واحد خود را ادامه بدهد.
خبر بازداشت یکی از افسران ناجا در مالزی کذب است
 
قاسمی در رابطه با خبر بازداشت یکی از افسران ناجا در مالزی اظهار کرد: این خبر کذب بوده و در ادامه تخریب وجه نهاد‌های ایرانی است؛ انتشار این شایعه در راستای جنگ روانی صورت گرفته و این افسر ناجا هرگز سفری به مالزی نداشته است.
 
سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره دیدار مقامات اروپایی با عراقچی در وزارت خارجه گفت: دیپلماتی‌ها هر روز به وزارت خارجه آمد و شد می‌کنند. دیدار سه کاردار و سه سفیر اروپایی وجود داشته و در مورد اتفاقات اخیر در اروپا گفتگو‌هایی صورت گرفته است. در این دیدار‌ها مسائل لازم مطرح شده و در مورد چند موضوع اظهارنظر‌هایی نیز شده است. ما اعلام کردیم حق ایران در زمینه بازداشت دیپلماتهای ایرانی و برای عکس العمل پابرجاست و این رفتار‌ها را بی پاسخ نخواهیم گذاشت.
دولت افغانستان را از قبل در جریان مذاکره با طالبان گذاشته بودیم
 
قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکرات ایران با طالبان گفت: ما شاهد برخی صدا‌های متفاوت در افغانستان نسبت به ایران بوده ایم. مذاکرات ما با طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده است. ما روابط خوبی را با دولت کابل داشته ایم و بار‌ها در مورد صلح و مواضعمان در این خصوص گفتگو داشته ایم. ما از روند صلح در افغانستان با جدیت حمایت می‌کنیم و ثبات این کشور را ثبات ایران می‌دانیم. همه گفتگو‌ها باید حول محور دولت مرکزی باشد و ما در مسائل داخلی افغانستان مداخله نمی‌کنیم. اینکه گرو‌های افغانی در قدرت چه سرنوشتی خواهند داشت، به خود این گروه‌ها باز می‌گردد و آینده افغانستان را مردم این کشور تعیین می‌کنند.
 
وی ادامه داد: حتما محوریت کار، دولت قانونی افغانستان است و هیچ کاری را بدون این محوریت نمی‌پذیریم. اظهار نظر‌ها در خصوص مذاکرات ایران با طالبان جای تعجب دارد، زیرا هماهنگی‌های لازم صورت گرفته بود. امروز کشور‌های مختلف با طالبان مذاکره می‌کنند و شاهد چنین انتقاد‌هایی از سوی مقامات افغانستان نبوده ایم؛ چنین اظهار نظر‌هایی جای شگفتی دارد.
 
قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سفر هیئت طالبان به ایران و جزییات این دیدار و اختلاف نظر‌های موجود در این گروه گفت: ما در وزارت خارجه عادت داریم که در حد لازم اطلاع رسانی کنیم و در مورد سطح هیئت و اسامی آن‌ها اطلاعاتی را ندارم و نمی‌توانم بیان کنم. ما در زمینه افغانستان مسائل را با حسن نیت دنبال می‌کنیم.
 
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص ادعای وزارت جنگ رژیم صهیونیستی علیه ایران و انجام حملات نظامی علیه نیرو‌های ایرانی در سوریه و فضاسازی‌های موجود در این زمینه اظهار کرد: در مورد اظهارات مقام صهیونیستی نظری ندارم و این گفته‌ها را فرا به جلو و کوششی برای جبران شکست‌های رژیم صهیونیستی می‌دانم که از جانب مقاومت ضربه خورده اند. اگر ادعا‌های مقامات صهیونیستی تحلیل شود و میزان خسارت‌های وارده برآورد شود، احتمالا ضرر آن‌ها بیشتر است و این اظهارات را یک بلوف سیاسی می‌دانم.
 
وی تصریح کرد: ایران در سوریه پایگاه نظامی و حضور نظامی ندارد و تنها یک حضور مستشاری است و هر آنچه در مورد نیرو‌های ایرانی مطرح می‌شود یک دروغ است. پیروزی ارتش سوریه موجب عصبانیت این رژیم اشغالگر شده است.
 
قاسمی افزود: سیاست کلان آمریکا تخریب زیرساخت‌های کشور‌های اسلامی است، اما حالا دچار یک سرگیجه مزمن هستند و امروز اظهارات متناقضی را مطرح می‌کنند. خروج و یا عدم خروج آمریکا ناشی از سرگیجه آمریکا است و آن‌ها به اشتباه به سوریه آمدند.
 
وی همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص سفر پمپئو به منطقه و دشمن سازی برای ایران نیز اظهار کرد: سیاست وزارت خارجه آمریکا در قبال ایران روشن است و این کشور به دنبال ایجاد تنش و درگیری در منطقه است تا زیر ساخت کشور‌های منطقه را نابود کند. قطعا در خیابان گردی‌های پمپئو برای ایجاد خصومت با ایران و اتهامات ناروا سیاست‌های شکست خورده است و روزی خواهد رسید که ایران با اقتدار در منطقه وجود دارد و از آقای پمپئو خبری نخواهد بود. دولتمردان آمریکایی باید عبرت‌های لازم را از سلف خود بگیرند.
نام و نشانی از منبع شایعات درباره استعفای ظریف ندارم
 
قاسمی در خصوص شایعه استعفای ظریف گفت: در یک جنگ روانی علیه ایران، هدف تضعیف ایران در کنار تحریم‌های ظالمانه است و هوشمندی ما در حوزه رسانه را بیشتر طلب می‌کند. چنین خبری کذب است، در حالیکه ظریف در هند به دنبال پیشبرد همکاری‌ها بود، این بحث توسط افرادی منتشر شد و بلافاصله تکذیب شد؛ هدف از این شایعات مخدوش کردن چهره‌های ملی اثر گذار است. هدف از این شایعات روشن است برخی سوداگران اقتصادی با پخش این شایعات به دنبال اثر گذاری بر بازار هستند.
 
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره آغاز روند تولید سوخت بیست درصد و تغییر در روند برجام اظهار کرد: ما تاکنون نسبت به برجام متعهد بوده ایم؛ اینکه در آینده چه اتفاقی می‌افتد به آینده و نقش طرف‌های مذاکره کننده باز می‌گردد. بحث برجام کلان است و از سوی هیئت عالی نظارت بر برجام دنبال می‌شود و هر وقت لازم به تصمیم خاصی باشد اتخاذ خواهد شد.
 
وی در رابطه با سرمایه گذاری ایرانیان در ترکیه و گرجستان گفت: در خصوص عدد و رقم‌های سرمایه گذاری ایرانی‌ها در این دو کشور اغراق شده است. تا حدودی عدم شناخت ایرانیان مشکلاتی را مثلا در زمینه خرید خانه به وجود آورد؛ در این زمینه مذاکراتی را با دولت گرجستان داشتیم و تفاهماتی صورت گرفت. ایرانیان باید با آگاهی لازم سفر کنند و از مشکلات موجود جلوگیری کنند. روابط ما با گرجستان باید ادامه پیدا کند.
 
قاسمی همچنین درباره سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق گفت: اخبار ریاست جمهوری را من اطلاع رسانی نمی کنم. شرایط عراق همواره ویژه بوده و روابط ما با آن‌ها مستمر بوده است. رفت و آمد‌های لازم با مقامات عراقی صورت گرفته و کار‌های بزرگی انجام شده است. این کشور بازار بزرگی برای کالا‌های غیر نفتی است. آقای روحانی در زمان لازم سفر خود را انجام خواهد داد و مانعی برای انجام این سفر وجود نداشته است. همه مقدمات طی شده و سفر‌های متعدد نیز انجام شده است.
 
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص عدم استفاده از دلار در مراودات مالی بین ایران و عراق و ناکارآمدی دینار نیز اظهار کرد: ما همانطور که منتظر اس پی وی نماندیم، مبادله با پول ملی را نیز دنبال کرده ایم و مشکلی در این خصوص وجود ندارد. البته گفتگو‌هایی در این خصوص با کشور‌های دیگر صورت گرفته است.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وعده‌های متعدد اروپائی‌ها در مورد اس پی وی و عدم اجرایی شدن آن‌ها اظهار کرد: واقعیت این بود که این ساز و کار با مشکلات متعددی مواجه بوده و پیچیدگی خاصی داشته است، اما امید داریم که به هدفمان نزدیک شویم. اما اگر به نتیجه‌ای عکس و بن بست برسیم، در آنجا قطعا سیاست‌های خود را بدون هیچ کتمانی مطرح خواهیم کرد.


کد مطلب: 187956

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/187956/اروپایی-ها-آینده-شاهد-واکنش-های-متفاوتی-ایران-خواهند

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com