تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
plusresetminus
حزب الله: آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در درس خارج فقه خود تاکید کرد: برخی می گویند اگر مادربزرگ بچه ای، بچه را شیر دهد، مادر اصلی این بچه در خانه شوهر حرام ابدی می شود؛ ما درباره این مسئله مطالعه زیادی کرده و به این نتیجه رسیدیم که موجب حرام ابدی نمی شود.
۰
کد مطلب : ۱۸۷۵۶۹
نظر آیت الله العظمی مکارم در رابطه با حکم شرعی "حرمت ابدی"
 
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در درس خارج فقه خود تاکید کرد: برخی می گویند اگر مادربزرگ بچه ای، بچه را شیر دهد، مادر اصلی این بچه در خانه شوهر حرام ابدی می شود؛ ما درباره این مسئله مطالعه زیادی کرده و به این نتیجه رسیدیم که موجب حرام ابدی نمی شود.
 
 آیت الله العظمی مکارم صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم به یکی از مسائل شرعی که در فضای مجازی با حاشیه‌هایی همراه بوده است، اشاره کرده و گفت: برخی می‌گویند اگر مادربزرگ بچه‌ای، بچه را شیر دهد، مادر اصلی این بچه در خانه شوهر حرام ابدی می شود؛ ما درباره این مسئله مطالعه زیادی کرده و به این نتیجه رسیدیم که موجب حرام ابدی نمی شود.
 
این مرجع تقلید تصریح کرد: ادله قانع کننده و کافی برای حرمت ابدی نداریم؛ در بعضی از روایات استدلال به حرمت شده، اما معارض هم وجود دارد، هم‌چنین شهرت فتوایی برخلاف فتوای ماست، اما ما گفته‌ایم که موجب حرام ابدی نمی شود.
 
وی بیان کرد: نکته‌ای که باید در این موضوع به آن توجه شود، آن است که سرچشمه بسیاری از فتاوای مشهور، احتیاط است و موضوع لا ینکح أبوالمرتضع فی اولاد صاحب اللبن برای آنجایی است که قبل از ازدواج باشد.
 
 آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه نیازمند انقلاب اقتصادی در کشور هستیم، بیان کرد: ما انقلاب سیاسی در کشور داشته ایم؛ انقلاب فرهنگی هم تا اندازه ای شده است؛ اما انقلاب اقتصادی نشده و باید به این سمت حرکت کنیم.
 
آیت الله العظمی مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم به روایتی از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم اشاره کرده و گفت: حضرت فرمودند: «مَا عَالَ مَنِ اقْتَصَدَ/ کسی که در هزینه کردن اعتدال پیشه کند هرگز فقیر نخواهد شد».
 
وی تصریح کرد: اقتصاد به معنای میانه روی است؛ مشکل این است که برخی از انسان ها میانه روی نداشته و هماهنگ با دریافتی های خود، خرج نمی کنند، مفهوم این روایت، همان اقتصاد مقاومتی است که رهبر انقلاب نیز کرارا به آن اشاره کرده و متأسفانه گوش بدهکار وجود ندارد.
 
این مرجع تقلید شیعه در پاسخ به این سؤال که چرا اقتصاد کشور ما به این مقدار پیچیده شده است؟ خاطرنشان کرد: دلیل این است که اکثریت بودجه دولت خرج حقوق بگیران می شود؛ امروز سهم تولید در کشور کم است و باید تقویت شود.
 
این استاد حوزه تصریح کرد: افراد مطلع نقل کرده‌اند که ژاپن با 120 میلیون نفر، 300 هزار نفر شاغل دولتی دارد؛ اما کشور ما با 80 میلیون ایرانی، دو میلیون و 500 هزار نفر کارمند دارد که 10 برابر کشور ژاپن است.
 
آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این مطلب که وقتی اکثر بودجه کشور خرج حقوق شود، چیزی برای تولید نخواهیم داشت، اظهار کرد: در طرف مقابل اگر بخواهیم حقوق بگیران را نیز کم کنیم، باز هم به مشکل خواهیم خورد؛ تنها راه حل این مشکل این است که تولید را زیاد کرده و کارمندان اضافی را به بخش تولید کشور بفرستیم.
 
وی با بیان این مطلب که تا تولید در دست بخش خصوصی نباشد، به جایی نمی‌رسد، گفت: در تولید بخش‌های دولتی، درآمدها کمتر از هزینه هاست؛ اما در بخش خصوصی برعکس است؛ البته خصوصی سازی هم تبدیل به شعار در کشور شده است؛ یک عده از دولتی ها شرکتی برای خود درست کرده و آن بخش تولیدی دولتی را خصوصی می‌کنند که در نهایت تبدیل به خصولتی می شود؛ یعنی هم خصوصی است، هم دولتی.
 
این مرجع تقلید با تأکید بر این‌که نیازمند انقلاب اقتصادی در کشور هستیم، بیان کرد: ما  انقلاب سیاسی در کشور داشته‌ایم، انقلاب فرهنگی هم تا اندازه‌ای شده است، اما انقلاب اقتصادی نشده و باید به این سمت حرکت کنیم.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین