تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۲
plusresetminus
حزب الله : با وجود کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که سال گذشته حجم زیادی از تولید تخم‌مرغ را از بین برده و قیمت این محصول را افزایش داده بود، قیمت این محصول در بازار همچنان رو به افزایش است.
۰
کد مطلب : ۱۸۲۴۵۵
افزایش قیمت تخم‌مرغ با وجود کنترل آنفلوآنزا
 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال‌های گذشته تلفات بسیاری از جمعیت طیور به ویژه طیور تخم‌گذار گرفت و به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، حدود ۴۵ میلیون قطعه میزان این تلفات بوده است. در پی این بیماری حجم تولید تخم‌مرغ به شدت در این بازه زمانی کاهش و قیمت آن افزایش یافت، اما مسئولان سازمان دامپزشکی از اواخر سال گذشته (۱۳۹۶) وعده دادند که در سال آینده این بیماری کنترل شده و دیگر حالت اپیدمی پیدا نخواهد کرد.
 
با وجود این‌که امسال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به گفته علی‌صفر ماکنعلی – معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی – کنترل شده و شاهد کاهش ۹۰ درصدی کانون‌های این بیماری در کشور در آبان‌ماه بوده‌ایم، قیمت تخم‌مرغ در بازار گویای وضعیت دیگری است چرا که براساس آخرین آمار بانک مرکزی، هر شانه تخم‌مرغ افزایش قیمت نسبی نسبت به هفته اول آبان‌ماه و افزایش بیش از ۴۰ درصدی نسبت به هفته مشابه سال قبل داشته است.
 
براساس جدیدترین آمار بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی اقلام خوراکی در تهران در هفته منتهی به یازدهم آبان‌ماه امسال، هر شانه تخم‌مرغ ۱۸ هزار و ۷۱۳ تومان به صورت میانگین در سطح شهر تهران فروخته شده است که نسبت به هفته اول آبان‌ماه ۱.۷ درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل ۴۳.۵ درصد رشد قیمت را تجربه کرده است. البته این قیمت نسبت به هفته مشابه ماه قبل ۰.۲ درصد کاهش داشته که با توجه به افزایش قیمت‌های ماه‌های اخیر ناچیز است.
 
در این شرایط با وجود پیگیری‌های خبرنگار ایسنا از وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه سراسری مرغداران مرغ تخم‌گذار به عنوان متولی تنظیم بازار این محصول، هیچ یک از مسئولان امر حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشدند که چرا با وجود کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از سوی سازمان دامپزشکی و حل شدن مشکل کمبود تولید و عرضه تخم‌مرغ، همچنان قیمت این محصول پروتئنی رو به افزایش است و بازار آن کنترل نمی‌شود؟
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین