تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵
plusresetminus
مراقب شمشیر دو لبه باشید!

«گیت‌های» خطرساز برای بازی پرسپولیس

حزب الله : یکی از اتفاقات مثبت برای استانداردسازی ورزشگاه آزادی تعبیه گیت‌های ورود تماشاگران با ساختار فیزیکی جدید است که البته هنوز امتحانشان را پس نداده‌اند و پتانسیل خطرساز بودن را دارند.
۰
کد مطلب : ۱۸۲۴۴۹
«گیت‌های» خطرساز برای بازی پرسپولیس
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،فوتبال ایران سالهاست میزبان یک رویداد مهم و دارای اهمیت بین المللی نبوده و همین خلا سبب شده مسئولان به فکر بهسازی ورزشگاه بزرگ آزادی نباشند و این ورزشگاه ملی که به پنجاه سالگی نزدیک می شود، کمبودهایی نسبت به ورزشگاه های استاندارد فوتبال دنیا داشته باشد.
 
حضور پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا و برگزاری دیدار برگشت با نماینده ژاپن در ورزشگاه آزادی باعث شد مسئولان ایران از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا تحت فشار قرار بگیرند تا برخی نقایص این ورزشگاه را در مدت کوتاهی برطرف کنند.
 
یکی از مشکلاتی که در دیدار برگشت پرسپولیس برابر السد به چشم آمد و مورد انتقاد نمایندگان کنفدراسیون آسیا قرار گرفت، نحوه ورود تماشاگران به ورزشگاه بود که سازوکار استانداردی نداشت و تماشاگران با ابتدایی ترین روش وارد ورزشگاه می شدند.
 
مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا که توانسته اند در سالهای اخیر با فشار بر روی مسئولان ایرانی، ساختار فیزیکی ورزشگاه ها و باشگاه ها را یک قدم به جلو ببرند، این بار هم اصرار کردند که این وضعیت باید سروسامان پیدا کند.
 
با تلاش های صورت گرفته روز ۶ آبان نخستین گیت ورود الکترونیکی تماشاگران به ورزشگاه آزادی نصب شد و بعد از آن با تلاش مسئولان وزارت ورزش، شرکت توسعه، فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس این تعداد به ۴۲ گیت رسید تا بخشی از دغدغه ورود تماشاگران برطرف شود.
 
هر چند این اتفاق را باید گامی مثبت و رو به جلو برای حرفه ای و استاندارد شدن ورزشگاه آزادی دانست اما باید از آن به عنوان یک شمشیر دو لبه یاد کرد که ممکن است باعث خطرساز شدن و اتفاقات ناخوشایند هم باشد.
 
این گیت ها برای نخستین بار است که در ورزشگاه آزادی نصب شده و هنوز امتحانشان را برای ورود پرتعداد تماشاگران پس نداده اند. حالا در دیداری قرار است این گیت ها امتحان شوند که قطعا ظرفیت ورزشگاه آزادی تکمیل خواهد شد و طبیعتا به دلیل برگزاری بازی در روز غیرتعطیل، اکثر تماشاگران بعدازظهر خود را به ورزشگاه خواهند رساند.
 
نگرانی بزرگ در این مورد و پرسش اصلی این است که اگر تماشاگران در یک ساعت خاص برای ورود به ورزشگاه صف بکشند یا برای ورود هجوم بیاورند، آیا این گیت ها تحمل و توانایی عبور دادن چند ده هزار نفر را دارند؟
 
آیا شرایط برای ورود بی دردسر و منظم تماشاگران فراهم است؟ آیا مسئولان به فکر راهنمایی تماشاگران هستند که در ساعات مختلف خود را به ورزشگاه برسانند تا با آرامش از گیت ها عبور کنند و مشکلی پیش نیاید؟
 
به نظر می رسد مسئولان برگزاری این دیدار باید در چند روز باقی مانده توصیه ها و راهنمایی های لازم به تماشاگران را داشته باشند تا این شمشیردولبه دردسرساز نشود و تماشاگران پرتعداد پرسپولیسی بدون مشکل وارد ورزشگاه شوند. 
 
مرور یک اتفاق تلخ این نگرانی ها را افزایش داده است. حادثه ورزشگاه آزادی در روز ۵ فروردین ۱۳۸۴، در پایان بازی فوتبال بین تیم ملی فوتبال ایران و تیم ملی فوتبال ژاپن، به دلیل ازدحام بیش از حد جمعیت برای خروج از ورزشگاه آزادی اتفاق افتاد و به کشته شدن ۷ نفر و زخمی شدن ۳۹ نفر منتهی شد.
 
به همین خاطر مسئولان باید در روزهای باقی مانده تدبیری برای این موضوع داشته باشند تا اتفاق تلخ گذشته تکرار نشود و تماشاگران و علاقمندان به فوتبال مثل دیدار برگشت برابر السد بدون کوچکترین مشکلی وارد ورزشگاه شوند و در پایان بازی نیز به سلامت خارج شوند.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین