تاریخ انتشاردوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷
plusresetminus
حزب الله : همزمان با دهه پایانی ماه صفر و افزایش تقاضای سفر به مشهد نوعی مافیا برای بازار سیاه بلیت هواپیما به مقصد این شهر ایجاد شده که آن را چند برابر قیمت روزهای عادی به فروش می رساند.
۰
کد مطلب : ۱۸۲۲۵۷
بازار سیاه بلیت پروازهای مشهد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، همزمان با دهه پایانی ماه صفر و افزایش تقاضای سفر به مشهد نوعی مافیا برای بازار سیاه بلیت هواپیما به مقصد این شهر ایجاد شده که آن را چند برابر قیمت روزهای عادی به فروش می رساند.
 
با نزدیک شدن به ایام پایانی صفر و افزایش تقاضای سفر به مشهد برخی شرکتهای مسافرتی فرصت را مغتنم شمرده و برای جیب مسافران کیسه دوخته اند. این روزها در فضای مجازی نیز گلایه و شکایت از افزایش قیمت بلیت سفر به مشهد به ویژه بلیت هواپیما و کمیاب شدن آن بحث داغ روز شده است. 
 
با جستجو در برخی سایتهای فروش بلیت هواپیما قیمت بلیت پرواز به مشهد از شهرهای مختلف برای تاریخهای مرتبط با ایام پایانی ماه صفر با نرخهای بیش از ۹۰۰ هزار تومان و یک میلیون تومان به چشم می خورد. این درحالی است که در روزهای عادی بلیت پرواز به مقصد مشهد گاهی با قیمت کمتر از ۱۵۰ هزار تومان نیز عرضه می شود. 
 
 
 
* افزایش قیمت توسط چارتر کننده های خارج از مشهد 
 
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی خراسان رضوی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: گزارشهایی مبنی بر فروش بلیت به مقصد مشهد بیش از نرخ مصوب در برخی سایتها و دفاتر مسافرتی دریافت کرده ایم. 
 
مجید فرقانی افزود: اغلب سایتهایی که بلیت پرواز با قیمت بیش از نرخ مصوب به فروش می رسانند خارج از مشهد هستند و چارترکننده های اصلی از تهران اقدام به افزایش نرخ می کنند. 
 
وی اظهار داشت: به منظور جلوگیری از تخلف و گرانفروشی، اقدامات نظارتی در دست انجام است و به صورت روزانه از دفاتر مسافرتی و سایتهای فروش بازرسی صورت می گیرد. 
 
او سقف قیمت بلیت پرواز تهران - مشهد را ۴۵۰ هزار تومان اعلام و بیان کرد: فروش بلیت هواپیمای این مسیر بیش از این نرخ تخلف و گرانفروشی محرز است. 
 
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی خراسان رضوی افزود: دفاتر و سایتهای غیرمجاز نیز از عوامل اصلی کلاهبرداری و افزایش قیمت هستند لذا شهروندان برای تهیه بلیت باید به &#۳۹;دفاتر مجاز&#۳۹; مراجعه کنند. 
 
فرقانی با تاکید بر اینکه شرکتهای هواپیمایی باید نرخ مصوب در عرضه بلیت را مدنظر داشته باشند اظهار داشت: برخی شرکتهای هواپیمایی اعلام می کنند با افزایش نرخ ارز هزینه هایشان افزایش یافته لذا نسبت به افزایش نرخ بلیت اقدام می کنند. این درحالی است که هیچ مصوبه ای از سوی دولت مبنی بر افزایش نرخ بلیت سفرهای هوایی تاکنون ابلاغ نشده است. 
 
وی گفت: چنانچه افراد شکایتی از دفاتر و سایتهای فروش بلیت داشته باشند می توانند در تماس با انجمن صنفی به شماره تلفن ۳۲۲۸۱۸۳۰ شکایت خود را برای رسیدگی اعلام کنند. 
 
۴۷۰ دفتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری در خراسان رضوی فعالند. ۳۰۰ واحد از این تعداد در مشهد استقرار دارند. 
 
 
 
* طرح مبارزه با گرانفروشی 
 
مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: به منظور جلوگیری از فروش بلیت خارج از نرخهای مصوب طرح ضربتی مبارزه با گرانفروشی آژانسهای مسافرتی از روز 13 آبان ماه در مشهد با حضور گشت سیار تعزیرات حکومتی آغاز شده است. 
 
حمیدرضا کریم افزود: اغلب گرانفروشیها توسط شرکتهای زیرزمینی انجام می شود اما برای حفظ حقوق شهروندان دفاتر مسافرتی مورد بازدید قرار گرفته و با هر گونه تخلف به صورت قاطع برخورد می شود. 
 
وی اظهار داشت: تمام دفاتر و آژانسهای مسافرتی باید به حقوق شهروندان احترام گذاشته و کرامت زائران را حفظ کنند. این طرح تا پایان صفر با جدیت ادامه دارد. 
 
 
 
* ۲۹ پرونده تخلف 
 
مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی افزود: طرح بازرسی از آژانسهای مسافرتی اربعین امسال نیز اجرا و طی آن 29 پرونده تخلف تشکیل شد. بیشترین تخلف این دفاتر گرانفروشی بوده است. چهار پرونده از این تعداد با محکومیت 73 میلیون و 500 هزار ریال مختومه شد. 
 
وی گفت: هرگونه گرانفروشی تخلف است و شهروندان می توانند در صورت مشاهده تخلفات موضوع را به اداره تعزیرات حکومتی گزارش کنند و در صورت وجود شکایت مردمی این سازمان بطور جدی و با قاطعیت با هر تخلف برخورد خواهد کرد. 
 
 
 
* سایتهای اینترنتی 
 
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بیشتر تخلفات گرانفروشی بلیت هواپیما در دهه پایانی صفر مربوط به سایتهای اینترنتی است. 
 
علی باخرد افزود: این سایتها نه مکان مشخص و نه فضای مشخص برای فعالیت دارند و افراد مختلف از هر مکانی وارد این فضا شده و فروش بلیت را مدیریت می کنند. 
 
وی اظهار داشت: قانونی برای برخورد با تخلفات فضای مجازی نداریم و این بخش خارج از مسئولیت ما می باشد ولی بر اساس قوانین تعزیرات حکومتی، نظام صنفی و قانون حمایت از حقوق مصرف کننده با متخلفان حوزه فروش بلیت برخورد می کنیم. 
 
او افزود: با توجه به محدودیتهایی که سازمان صنعت در رسیدگی به تخلفات حوزه فضای مجازی دارد باید &#۳۹;پلیس فتا&#۳۹; در این عرصه وارد شده و نظارت کند. 
 
وی با بیان اینکه ورود دلالان در شرایط اوج مسافرتها و همزمان با افزایش تقاضا از دیگر معضلات این حوزه است اظهار داشت: هر شبکه و سایتی که در فضای مجازی اقدام به فروش هر کالایی کند باید نماد اعتماد الکترونیکی را از سازمان صنعت، معدن و تجارت دریافت کرده باشد در غیر این صورت متخلف است و پلیس فتا باید با آن برخورد کند. 
 
او گفت: در هر صورت گرانفروشی جرم و تخلف است و دستگاههای متولی و نظارتی باید در فضای واقعی و فضای مجازی با تخلفات برخورد کنند.
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین