کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تعرفه هایی که رعایت نمی شود

نرخ ویزیت سلیقه ای در مطب ها

مهر , 14 آبان 1397 ساعت 9:02

حزب الله :
نرخ ویزیت بیماران در مطب ها، یکی از مشکلات و چالش های مردم در مواجهه با پزشکان است. در حالی که سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت، قدرت چندانی برای نظارت بر تعرفه ها در مطب ها ندارند.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، در رفت و آمد به مطب پزشکان در نقاط مختلف شهر تهران و البته کلانشهرهای کشور، متوجه این واقعیت می شویم که تعرفه های مصوب بالا و پایین می شود. بطوریکه نرخ ویزیت یک پزشک متخصص در نقطه ای پایتخت، با همان پزشک متخصص در گوشه ای دیگر از شهر، متفاوت است.
 
بر اساس اعلام وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی، پزشکان می بایست بر اساس تعرفه های مصوب، حق ویزیت دریافت کنند و گرفتن پول بیشتر از بیماران، تخلف محسوب شده و برخورد می شود. اما، این ادعا تا چه اندازه قابلیت اجرایی و عملیاتی دارد. زیرا، آنچه را ما از سطح مطب های پزشکان مشاهده می کنیم و گزارش می شود، تعرفه های مصوب به طور دقیق رعایت نمی شود و برخی پزشکان، بر اساس منطقه ای که مطب دارند، از بیمار حق ویزیت می گیرند.
 
ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر، این موضوع را تایید کرد و گفت: تعرفه ها در برخی مطب ها رعایت نمی شود و بعضا شاهد هستیم عددهایی بیشتر از نرخ مصوب از بیماران دریافت می شود.
 
وی در عین حال به این موضوع نیز اشاره کرد که برخی پزشکان نیز تعرفه پایین تر از نرخ مصوب را دریافت می کنند.
 
خسرونیا در پاسخ به این سئوال که تعرفه ها می بایست برای سال ۹۸ چگونه تعیین شود، گفت: باید شرایط اقتصادی مردم را در تعیین تعرفه ها در نظر گرفت. 
 
در همین حال، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت، معتقد است که ۸۲ درصد پرداختی از جیب مردم مربوط به هزینه های سرپایی است.
 
به گفته وی، رقم ویزیت در بخش خصوصی برای پزشک عمومی، ٢٤ هزار و ٥٠٠ تومان، پزشک متخصص ٣٨ هزار و ٤٠٠ تومان و پزشک فوق تخصص نیز ٤٧ هزار و ٩٠٠ تومان است.
 
سخنگوی وزارت بهداشت، تاکید کرد: در بخش خصوصی هر پزشکی که ویزیت را خارج از این سه رقم دریافت کند، تخلف کرده است و ارقام بالاتر مورد تایید نیستند. در اکثر شهرستان ها، ویزیت خارج از رقم مصوب دریافت نمی شود، اما در تهران تخلفات قابل توجهی وجود دارد. 
 
همین اظهارنظر حریرچی در ارتباط با تخلفات تعرفه ای در تهران، حکایت از این واقعیت دارد که نرخ ویزیت بیماران در مطب ها سلیقه ای دریافت می شود. اما، اینکه چرا بیماران باید هزینه مطب پزشک در شمال شهر را پرداخت کند، موضوعی است که سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت، باید پاسخگو باشند.
 
تابستان گذشته بود که وزیر بهداشت، موضوع تعرفه های پزشکی را مورد اشاره قرار داد و با گلایه از اینکه تعرفه ها عادلانه وضع نمی شود، خواستار واقعی شدن تعرفه ها شده بود. این در حالی است که برخی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با توجه به شرایط اقتصادی کشور، موضوع افزایش تعرفه ها در سال ۹۸ را منتفی دانسته و عنوان داشته بودند که تعرفه ها در سال های گذشته به اندازه کافی رشد داشته است.


کد مطلب: 182241

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/182241/نرخ-ویزیت-سلیقه-مطب

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com