کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اعتراض نمایندگان مردم به آزمایشگاه‌های بیولوژیکی مخفی آمریکا در افغانستان

تسنیم , 27 شهريور 1397 ساعت 15:56

پس از گزارش‌های اخیر درباره وجود آزمایشگاههای محرمانه آمریکا در شماری از کشورها از جمله افغانستان اعضای پارلمان این کشور خواستار بررسی این موضوع از سوی دولت افغانستان شدند.


 اخیرا پایگاه خبری «بالکان پست» اعلام کرد، ارتش آمریکا آزمایشگاه‌های مخفی را در 25 کشور دنیا، از جمله، گرجستان، عراق و افغانستان ایجاد کرده است که بصورت محرمانه بر عوامل بیماری زا و تسلیحات بیولوژیکی تحقیق می‌کنند.
 
بر اساس این گزارش، پنتاگون خون‌های منجمد انسانی و عوامل بیماری‌زا را از طریق محموله‌های دیپلماتیک بصورت مخفیانه در این کشورها جا به جا می‌کند.
 
مقامات آمریکایی در واکنش به این موضوع به وزارت بهداشت گرجستان گفته بودند که خون های آلوده به هپاتیت برای آزمایش و تحقیق به آزمایشگاه‌های نظامی آمریکا در گرجستان منتقل شدند.
 
در پی افشاگری خبرنگار بلغاری از یک آزمایشگاه محرمانه آمریکا در این کشور، شماری از اعضای پارلمان و فعالان محیط زیست در افغانستان نیز از وجود آزمایشگاههای مخفیانه آمریکا در این کشور ابراز نگرانی کردند.
 
«غلام فاروق مجروح» نماینده مردم هرات در پارلمان افغانستان نیز با ابراز نگرانی از وجود مراکز بیولوژیکی نیروهای آمریکایی در افغانستان، خواستار بررسی این موضوع شده است.
 
«عبدالقادرزازی» نماینده مردم در کابل گفت: دولت افغانستان باید درباره وجود آزمایشگاه‌های پنهانی آمریکا در خاک این کشور پس از انجام تحقیق به مردم توضیح دهد.
 
نمایندگان افغان تصریح کردند، نیروهای آمریکایی در 17 سال گذشته مرتکب جنایات بسیاری شدند و وجود آزمایشگاه‌های محرمانه تردیدها درباره اهداف و چرایی حضور نیروهای خارجی در خاک افغانستان را افزایش می‌دهد.
 
«فرید قیومی» فعال و کارشناس محیط زیست در افغانستان نیز به «روزنامه ویسا» گفت: وجود مراکز بیولوژیکی ارتش آمریکا در خاک افغانستان می‌تواند باعث گسترش انواع بیماری در بین افغان‌ها شود.
 
وی افزود: فعالیت‌های آزمایشگاه‌های ارتش آمریکایی در افغانستان مغایر با کنوانسیون بین‌المللی محافظت از محیط زیست محسوب می‌شود زیرا این کشور عضویت کنوانسیون بین المللی محیط زیست را دارد.
 
کارشناسان افغان بر این باورند که فعالیت‌های خودسرانه ارتش آمریکا در افغانستان می‌تواند نتایج فاجعه باری را به همراه داشته باشد.
 
با این حال دولت افغانستان تا کنون درباره وجود آزمایشگاه‌های بیولوژیکی ارتش آمریکا در خاک این کشور ابراز نظری نکرده است.


کد مطلب: 178512

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/178512/اعتراض-نمایندگان-مردم-آزمایشگاه-های-بیولوژیکی-مخفی-آمریکا-افغانستان

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com