تاریخ انتشارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۸
plusresetminus
ارزیابی گیشه‌ی تابستانه سینماها

از تنوع ژانر تا کاهش محسوس فروش در گیشه سینما

اکران تابستانه سینمای امسال با جام جهانی فوتبال آغاز و پایانش با ماه محرم مصادف شد در این میان برخی از سینماگران معتقدند اکران سه ماهه دوم سال با وجود پخش بازی‌های جام جهانی هیجان پیدا کرد، تنوع ژانری خوبی داشتیم اما شهریورماه با کاهش محسوس فروش مواجه شدیم.
۰
کد مطلب : ۱۷۸۱۹۶
از تنوع ژانر تا کاهش محسوس فروش در گیشه سینما

فیلم‌هایی که در فصل تابستان امسال روی پرده نقره‌ای سینماها رفتند تا حدودی توانستند با تنوع در ژانر و موضوع مخاطبان مختلفی را با سلیقه‌های گوناگون به سمت سینما بکشانند اما همچنان از نظر فروش فیلم‌های کمدی با فاصله زیادی از دیگر ژانرها در صدر جدول قرار دارند، با این حال فیلم‌های کودک و نوجوان، اجتماعی و دفاع مقدسی هم با استقبال مناسبی مواجه شدند.


برای بررسی و ارزیابی بیشتر شرایط اکران در فصل تابستان با برخی از تهیه کنندگان و پخش‌کنندگان سینما ایران و همچنین رئیس انجمن سینماداران گفت‌وگویی انجام شده است که در ادامه مشروح آن را خواهید خواند


تنظیم بازار اکران مهم است/ پخش جام جهانی هیجان فوتبال را به سینماها آورد


رئیس انجمن سینماداران با اشاره به اینکه "امسال تابستان خوبی داشتیم و با آمدن فیلم سینمایی «هزارپا» تغییرات مثبتی در فروش سینما ایجاد شد" بیان کرد: امسال تابستان توانستیم مخاطبین زیادی را جذب سینما کنیم و این یکی از ویژگی‌های مثبت این فصل بود. در این فصل ژانرهای گوناگونی هم روی پرده سینما رفتند که در واقع به همین دلیل توانستیم مخاطبان مختلفی را با سلیقه‌های گوناگون به سمت سینما بکشانیم.


او درباره اکران فیلم‌های کودک و نوجوان نیز توضیح داد: اکنون فیلمسازان ترجیح می‌دهند آثاری که برای مخاطب کودک و نوجوان ساخته می‌شود را در فصلی که مدارس باز هستند اکران کنند اما به نظر می‌رسد فیلم‌ها زمانی بهتر دیده می‌شوند که علاوه بر کودکان همه اعضای خانواده، اوقات فراغت بیشتری دارند و می‌توانند با هم به دیدن فیلم بنشینند. در نهایت باید گفت تنظیم بازار اکران مهم است، اما اینکه از فیلمی استقبال شود یا نه به این برنمی‌گردد که چه زمانی روی پرده برود.


محمد قاصد اشرفی ادامه داد: تابستان امسال علاوه بر بالا رفتن میانگین فروش سینماها شاهد افزایش مخاطب هم بودیم بنابر این می‌توانیم بگوییم که این افزایش آمار فروش فقط به خاطر افزایش قیمت بلیت سینماها نبوده است و ما افزایش مخاطب هم داشتیم. پیش بینی می‌کنم که شش ماه دوم سال هم شرایط خوبی داشته باشیم.


با توجه به اینکه اکران تابستانه امسال با جام جهانی فوتبال آغاز شد، اشرفی درباره تاثیر این رویداد بر سینماها گفت: پخش جام جهانی در سالنهای سینماها تاثیرگذاری خوبی بر روی سینمای ایران داشت و توانست تحول و هیجان فوتبال را به سینما هم وارد کند.


این سینمادار در پایان با انتقاد از اینکه "تا زمانی که یک فیلم مخاطب دارد باید بتواند روی پرده بماند" گفت: در همان دو یا سه هفته اول اکران یک فیلم، می‌توان متوجه شد که آن اثر چه میزان مخاطب را به خود جلب خواهد کرد و فیلمی که ضعیف باشد، نباید اکرانش ادامه پیدا کند. این تفاوت فروش بین فیلم‌های سینمایی هم به توانایی فیلم برمی‌گردد. ما تمام تلاشمان را بر این می‌گذاریم تا مخاطب به سینما بیاید اما نمی‌توان مردم را به اجبار پای دیدن یک فیلم نشاند.


نظارت درست می‌تواند فروش فیلم‌ها را متعادل‌تر کند


فیاض پارسیان که مدیرپخش سیمای مهر  را بر عهده داشته است، درباره گیشه تابستان سینمای ایران گفت: اگر «هزارپا» در چرخه اکران تابستان امسال نبود قطعا اتفاق ویژه‌ای برای گیشه سینما نمی‌افتاد. همانطور که توقع ما از بسیاری از فیلم‌های اکران شده بیشتر بود. بنابر این می‌توانم بگویم که گیشه تابستان امسال رضایت بخش نبود، مخصوصا برای فیلم‌های اجتماعی. حتی فیلم‌های کودک هم می‌توانستند بهتر بدرخشند اما این اتفاق حاصل نشد.


او با تاکید بر اینکه "سینمای ما متاثر از وضعیت اقتصادی جامعه شرایط خوبی را پشت سرنگذاشت" گفت: پیش بینی می‌شد که رکورد شکنی‌های بیشتری برای فیلم‌ها اتفاق بیفتد اما گاهی من خودم که هم برای رفتن به سینما با مشکل مواجه می‌شوم و ترجیح می‌دهم آثار را به صورت CDیا VOD ببینم.


وی با اشاره به اینکه "امسال تابستان تنوع ژانری خوبی روی پرده داشتیم" اظهار کرد: اگر نظارت درستی بر روی سانس‌بندی‌های فیلمها صورت می‌گرفت میزان فروش بین آثار سینمایی متعادل‌تر می‌شد و این افزایش میانگین فروش‌ها حاصل از بالارفتن قیمت‌ بلیت‌ها و همچنین سینماهایی که توانسته فیلمش را در آنجا اکران کند.


شهریور، افت فروش محسوسی داشتیم


سعید خانی از دیگر پخش‌کنندگان فیلم‌های سینمایی با تاکید بر اینکه "اکران تابستانی امسال با جام جهانی فوتبال مصادف شد" توضیح داد: جام جهانی فوتبال تاحدودی باعث افت فروش در سینماها شد اما اکران «هزارپا» توانست جور این کاهش فروش را بکشد.


او ادامه داد: شرایط اکران فیلم در شهریور ماه اصلا خوب نبود و شورای صنفی نمایش باید برای آن فکر مناسبی می‌کرد، زیراکه دهه پایانی شهریور ماه با شروع ماه محرم مقارن شده است بنابراین پخش کنندگان سینمایی تمایلی برای اکران فیلمشان در این ماه نداشتند اما شورای صنفی می‌توانست با تمهیداتی از افت محسوس فروش در این ماه جلوگیری کند.


خانی با تاکید بر اینکه "باوجود تنوع ژانر در این ماه همچنان ژانر کمدی پر فروش بوده است" گفت: امیدوارم در مهرماه و شش ماهه دوم هم با استقبال خوبی مواجه شویم. ما نسبت به تابستان سال گذشته به غیر از شهریورماه شرایط خوبی را پشت سر گذاشتیم و به دلیل افتتاح چندین پردیس سینمایی توانستیم افزایش مخاطب هم داشته باشیم اما قطعا این سالنهای جدید نیاز مبرمی به محتوای مناسب هم دارند.

منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین