کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آشفته بازار خرید شیر در فردوس/ لبنیاتی ها زیان می دهند

مهر , 21 شهريور 1397 ساعت 15:22

حزب الله :
عدم تعیین قیمت شیر از سوی شرکت های لبنی و توزیع کننده و چند نرخ بودن قیمت موجب شیر تو شیر شدن بازار شیر در شهرستان فردوس شده است.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،اوضاع نابسامان خرید شیر و سردرگمی متصدیان لبنیاتی های سطح شهر فردوس و اسلامیه در ماههای اخیر موحب شده، صبر این قشر زحمتکش جامعه به سر آید و با مراجعه به خبرنگار مهر در فردوس، خواستار رسانه ای شدن این معضل مهم شوند.
 
یکی از فروشندگان شیر و مواد لبنی که بیش از ۷ سال شده علیرغم تمام مشکلات به مردم فردوس خدمت رسانی می کند در این خصوص گفت: چند ماه شده که یکی از شرکت های توزیع لبنیات در فروش شیر به لبنیاتی ها قیمتی تعیین نمی کند بلکه قیمت نهایی شیری که امروز به ما می دهد را به یک ماه بعد موکول می کند که این موضوع موجب شده ما نتوانیم بر اساس درصد قانونی، شیر را به قیمت مناسبی به مشتریان خود داده و ضرر و زیان این امرفقط متوجه ما می شود.
 
زیان دهی لبنیاتی های فردوس
 
محمد مینای زارع قشر لبنیاتی را از زحمتکش ترین اقشار جامعه دانست و افزود: ما معمولا در شبانه روز۱۴ ساعت مشغول بکاریم و با هزینه های سرسام آور اجاره بهاء، هزینه کارگر، بیمه، مالیات، آب، برق و گاز درآمد ناچیزی نصیب ما می شود که همین درآمد اندک نیز با نابسامانی در فروش شیر توسط مجتمع دامداران و شرکت های توزیع مواد لبنیاتی موجب زیان دهی ما شده است.
 
وی تاکید کرد: شیر فردوس و فراورده های لبنی در شهرستان فردوس یک برند است که با توجه به کیفیت مطلوب مشتریانی از سایر شهرها دارد و سالهاست که شیر و فراورده های آن به شهرهای مشهد، بیرجند، کرمان و یزد صادر می شود.
 
وی تصریح کرد: خواسته ما با توجه به هزینه های مذکور اینست که نرخ شیر را شرکت توزیع به عنوان متصدی فروش شیر در فردوس منصافه تعیین کرده و حداقل ما بدانیم در زمان خرید، قیمت هر کیلو شیرچه مقدار است تا برای فروش آن دچار زیان نشویم.
 
محمد رضا یاسا از دیگر فروشندگان مواد لبنی در باغشهراسلامیه در ۵ کیلومتری مرکز شهر فردوس است که از افزایش و آشفته بازار قیمت شیر بشدت گلایه دارد.
 
امروز خرید؛ یک ماه بعد تعیین قیمت
 
وی نیز با بیان اینکه شورای تنظیم بازار قیمت هر کیلو شیر را هزار و ۶۵۰ تومان تعیین کرده است، افزود: ولی از هشتم مرداد قیمت شیر را هزار و ۶۰۰ اعلام و اکنون نیز شرکت توزیع کننده در فردوس هر کیلو شیر را به لبنیاتی ها هزار و ۷۱۰ تومان می فروشد.
 
 ما هنگام خرید شیر از قیمت نهایی آن خبر نداریم بلکه پانزدهم ماه بعد قیمت قطعی را شرکت به ما اعلام می کند و این در حالی است که هر ماه دچار ضرر می شویم
  وی بیان کرد:  این افزایش قیمت همچنان ادامه دارد ضمن اینکه ما هنگام خرید شیر از قیمت نهایی آن خبر نداریم بلکه پانزدهم ماه بعد قیمت قطعی را شرکت به ما اعلام می کند و این در حالی است که هر ماه دچار ضرر می شویم و بررسی دفاتر مالی در پایان هر ماه گواه این موضوع است.
 
به گفته وی در این خصوص مکاتباتی نیز با فرمانداری، جهاد کشاورزی واداره صنعت، معدن وتجارت فردوس شده ولی به نتیجه ای نرسیده است.
 
محمود حقیقی دیگر فروشنده مواد لبنی در اسلامیه است که خود صاحب دامداری و تولید کننده شیر است. اومعتقد است علت گرانی شیر، بالا بودن قیمت خوراک و علوفه دام است.
 
اگر دامدار شیر را بفروشد سودش ازعرضه در لبنیاتی بیشتر است
 
وی ادامه داد: اگر بنده به عنوان دامدار شیر تولیدی خود را به مجتمع و شرکت توزیع بفروشم سود بیشتری دارم تا آنرا در مغازه لبنیاتی خود عرضه و یا تبدیل به فراورده های لبنی کنم.
 
حقیقی افزود: در حالی که بر لبنیاتی های سطح شهر نظارت است ولی شاهدیم برخی سوپر مارکت ها شیر را غیر قانونی به قیمت بالاتر از لبنیاتی ها می فروشند و برخوردی نیز با آنها نمی شود.
 
در این گفت و گوها متصدیان لبنیاتی های شهرستان فردوس خواستارتعیین قیمت شیر در اول هر ماه شدند تا بتوانند با درصد قانونی و شرعی آنرا به مشتریان خود بفروشند.
 
مدیرعامل مجتمع دامداران اسلامیه نیز به عنوان عمده تولیده کننده شیر منطقه گفت: در حالی که شورای تنظیم بازار قیمت هر کیلو شیر را هزار و ۶۵۰ تومان تعیین کرده ولی ما به هزار و ۸۵۰  تومان می فروشیم زیرا کارخانه های شیر هر روز یک قیمتی برای شیر تعیین می کنند.
 
تنظیم بازار قیمت واقعی شیر را باید مصوب کند
 
مرادی بر حمایت از صنعت دامپروری تاکید و افزود: در حالی که قیمت شیر در شهرهای اطراف فردوس بالای هزار و ۸۵۰ تومان است ولی در فردوس باید قانونا به هزار و ۶۵۰ تومان عرضه شود این هیچگونه توجیهی ندارد و باید مسئولان امر به این موضوع رسیدگی جدی کرده تا از ورشکستگی صنعت دامداری جلوگیری شود.
 
وی ادامه داد: به طور یقین در ماههای آینده باز هم قیمت شیر افزایش خواهد داشت و شرکت توزیع کننده در حال حاضر به قیمت بالاتری شیر را از دامدار می خرد تا قیمتی که برای لبنیاتی ها تعیین شده است.
 
شرکت لبنی و توزیع کننده عامل نابسامانی است
 
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت فردوس در گفتگو با مهر با اذعان به وضع موجود گفت: متاسفانه شرکت خصوصی در زمینه خرید و فروش شیر در فردوس فعالیت دارد که از حوزه نظارت ما خارج است.
 
صادقی  ادامه داد: این شرکت شیر را به قیمتی بالاتر از حد مصوب از دامداران می خرد و همین موضوع موجب بروز برخی مشکلات برای لبنیاتی های سطح شهر فردوس شده است.
 
متاسفانه شرکت خصوصی در زمینه خرید و فروش شیر در فردوس فعالیت دارد که از حوزه نظارت ما خارج است
وی با بیان اینکه در جلسه تنظیم بازار که دو هفته پیش تشکیل شده قیمت خرید هزار و ۶۵۰ و فروش شیر هزار و ۸۵۰ تومان نرخ گذاری شده گفت: این شرکت خصوصی با خرید بالاتر شیر از دامدار باعث این نابسامانی شده و علاوه بر این هنگام فروش شیر به لبنیاتی ها قیمت آنرا قطعی نمی کند که همین موضوع نیز موجب ضرر و زیان به آنها می شود.
 
وی درخصوص عرضه شیر توسط سوپر مارکتها و عدم نظارت بر آنها گفت: بر اساس قانون تیم های گشت ما بر قیمت و عرضه خارج از قانون برخی محصولات توسط فروشندگان نظارت می کنند و تا کنون با چنین موردی برخورد نکرده ویا گزارشی نرسیده است.
 
 وی عنوان کرد: مردم می توانند در صورت مشاهده تخلفات را به این  اداره اعلام تا برخورد قانونی صورت گیرد زیرا سوپر مارکتها مجاز به عرضه شیر تازه از دامداری ها نمی باشند.
 
به هر روی با حاکم شدن شرایط چند نرخی و رعایت نشدن قیمت مصوب شیر خام از سوی کارخانه های لبنی، روند فعالیت های این بخش  در شهرستان فردوس مختل شده و واحدهای دامداری و صنفی با معضلات جدی اقتصادی مواجه شده اند که باید مسئولان امر در این زمینه تدبیر کنند.


کد مطلب: 178080

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/178080/آشفته-بازار-خرید-شیر-فردوس-لبنیاتی-زیان-می-دهند

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com