تاریخ انتشارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹
plusresetminus
مجری و گوینده تلویزیون و رادیو گفت: بارها پیشنهاد دادم که برنامه‌ای شبیه به «جُنگ ورزش» بسازیم، اما فکر می‌کنم با امکانات موجود و اینکه به راحتی می‌توان برنامه‌های مستقیم ورزشی حتی غیرایرانی را پوشش داد، نیازی به تولید برنامه‌ای در این سبک و سیاق نیست.
۰
کد مطلب : ۱۷۷۰۵۲
ماجرای گزارشگر شدن جواد خیابانی و مزدک میرزایی

سال‌ها پیش که هنوز شبکه سه راه اندازی نشده بود برنامه‌ای تحت عنوان «جُنگ ورزش» از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رفت و اخبار و اطلاعاتی درباره اغلب ورزش‌های رسمی کشور در اختیار مردم قرار می‌داد. «علی منصوری‌راد» که ۳۳ سال از شروع فعالیتش در سازمان صدا و سیما می‌گذرد، چهره‌ آشنایی در اجرا و گویندگی برنامه‌های ورزشی در همان سال‌ها بود و اغلب افرادی که مخاطب سفت و سخت تلویزیون و بالاخص برنامه‌های ورزشی آن بودند چهره او را به خاطر دارند. درست است که دیگر موهای او جوگندمی شده اما صدا، اجرا و گویندگی‌اش دست نخورده و به همان کیفیت سابق باقی مانده است. منصوری راد این روزها علاوه بر رشته تخصصی گویندگی و دوبله، گزارش ورزشی سوارکاری که رشته ورزشی خودش نیز هست را دنیال می‌کند.
 
خبرگزاری فارس با او درباره فعالیت این روزهایش و همچنین اجرا و گویندگی‌هایی که در این سال‌ها انجام داده است گفت‌وگویی کرده که در ادامه میخوانیم: 
 
* شما کارتان را از کجا شروع کردید؟
 
- اوایل که وارد این حرفه شدم با دوبله و گویندگی شروع کردم و به واحد دوبلاژ آمدم و کارآموز گویندگی و دوبله بودم و بین سال‌های ۶۳ تا ۶۴ به سمت گروه ورزشی رفتم و به صورت موازی این دو کار را با هم انجام می‌دادم.  
 
* در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟
 
- بیشتر روزهایی که دعوت به کار می‌شوم به خاطر کار دوبله و گویندگی است و این روزها مشغول گویندگی هستم. 
 
* اجرای برنامه‌های ورزشی چطور؟
 
- با توجه به اینکه رشته تخصصی‌ام ورزش سوارکاری است هر زمان مسابقه‌ای باشد که به صورت مستقیم پخش شود و نیاز به گزارش و تفسیر آن باشد مثل مسابقه‌های آسیایی و المپیک در خدمت دوستان هستم.
 
 
 
* رشته سوارکاری انتخاب خودتان بود؟
 
- از دوران نوجوانی مشغول به این ورزش بودم. سوارکاری و رشته پرش با اسب بود که کارم را از باشگاه نوروز آباد تهران و باشگاه شهدا آغاز کردم. کوهنوردی و سنگ نوردی را نیز به صورت حرفه‌ای دنبال کردم و البته الان کوهنوردی می‌کنم. از سال ۶۲ و زمانیکه وارد سازمان شدم این دو رشته را به صورت تخصصی دنبال می‌کردم.اوایل کارم در گروه ورزش و زمانیکه شبکه سه هنوز راه نیفتاده بود و من در شبکه یک گزارش فوتبال و سایر رشته‌های ورزشی را انجام می‌دادم و بعد از اینکه شبکه سه راه اندازی شد دیگر به صورت تخصصی سوارکاری را گزارش کردم.
 
* خاطرم هست که اوایل که شروع به کار کرده بودید، برنامه‌های فوتبالی را هم اجرا می‌کردید؟
 
- بله، عمده این برنامه‌ها از سال ۶۷ آغاز شد و اوج آن با افتتاح شبکه سه بود و آن زمان بچه‌هایی که در شبکه یک کار می‌کردند به شبکه سه آمدند و به مرحله بروز و ظهور  رسیدند و بعدتر بچه‌های جوانتر آمدند و کار را دست گرفتند. مثل جواد خیابانی، مزدک میرزایی، پیمان یوسفی و ...
 
* چرا کار خود را به جوانترها سپردید؟
 
- با اینکه کار خوبی بود، اما به این دلیل که با گذر زمان تخصصی‌تر شد ترجیح دادیم آن را به جوانترها بسپاریم که زمان بیشتری برای مطالعه و تحقیق درباره تخصص‌های مختلف ورزشی دارند. 
 
* نام برنامه‌های ورزشی که در آنها فعالیت داشتید، چه بود؟
 
- فوتبال موندیال، آموزش فوتبال، یکسری دیلی سامری‌هایی هم بود که تحت عنوان فوتبال جزیره می‌آمد و عمدتا من مسئول سرپرستی دوبله را بر عهدهداشتم و به همراه تعدادی از دوستان گویندگی و دوبله می‌کردیم و برای پخش می‌فرستادیم. مردم هم این برنامه را خیلی دوست داشتند به این دلیل که هم به روز بود و هم برنامه زیبایی بود.
 
* بهترین برنامه تلویزیونی و ورزشی که در آن حضور داشتید کدام برنامه بوده است؟
 
- برنامه‌ای که در آن اجرا داشتم و جسته و گریخته هم گزارش می‌کردم «جُنگ ورزش» بود که الان جای آن هم خیلی خالی است. دقیقا یادم است ۱۴ آذر ماه سال ۷۳ دقیقا همان روزیکه شبکه سه افتتاح شد، به همراه آقای خجسته، ظهوری و پاکدل (مدیر پخش شبکه سه) اولین برنامه جنگ ورزش را اجرا کردیم.
 
** ساختار کلی این برنامه به چه شکل بود؟
 
- مجموعه‌ای از مهمترین رویدادهای داخلی در ورزش کشور از جمله هندبال، فوتبال، والیبال، بسکتبال و ... مزیتی که این برنامه داشت در این بود که بچه‌های پرتابل به ورزشگاه‌ها می‌رفتند و به سرعت گزارش‌هایشان را به شکل بتاکم به دست ما می‌رساندند و ما همان شب در برنامه پخش می‌کردیم.
 
* این برنامه به طور تخصصی به همه ورزش‌ها می‌پرداخت؟
 
- نه به آن صورت چراکه فرصت زیادی در اختیار نداشتیم و اگر هم فرصتی داشتیم یک آیتم را هر شب بررسی می‌کردیم.
 
* سرنوشت این برنامه به کجا رسید؟ بعد از پخش برنامه «نود»، «جُنگ ورزش» کنار گذاشته شد؟
 
- نه ربطی ندارد به این دلیل که نود یک برنامه فوتبالی صرف است و هفته‌ای یک شب آنتن را به خود اختصاص می‌دهد. زمانیکه مهندس متقی مدیر گروه ورزش بود هدف از تاسیس شبکه سه این بود که شبکه‌ای داشته باشیم تا صرفا به ورزش بپردازد. اما الان اینطور نیست و ورزش خیلی جایی در این شبکه ندارد، غیر از برنامه نود و پخش مستقیم فوتبال و والیبال و ...
 
 
 
* در حال حاضر فکر نمی‌کنید در شبکه ورزش جای خالی این برنامه احساس می‌شود؟
 
- تا سه سال پیش برنامه‌ای به نام میدان در همین شبکه پخش می‌شد که پیمان یوسفی و مزدک میرزایی تهیه کننده‌های آن برنامه بودند و من نیز  بعضی شب‌ها به گویندگی و گزارش سوارکاری مشغول بودم. اما متاسفانه دیگر برنامه‌ای به آن سبک ساخته نشد.
 
* در این سال‌ها که تلویزیون با کمبود برنامه‌هایی با کیفیت مناسب مواجه است، برای ادامه دادن جنگ ورزش پیشنهادی به مسئولین تلویزیون ندادید؟
 
- بارها پیشنهاد دادم اما فکر می‌کنم با یکسری امکاناتی که الان وجود دارد و اینکه به راحتی می‌توان برنامه‌های مستقیم ورزشی حتی غیر ایرانی را پوشش داد، نیازی برای برنامه‌ای در این سبک و سیاق نیست. مثلا ممکن است شبکه ورزش در یک روز دو ساعت ورزش دوچرخه سواری تور فرانسه را زنده پخش کند و یا حتی اسکی و سایر ورزش‌ها. به همین دلیل کمتر به سمت برنامه‌هایی نظیر جنگ ورزش می‌روند چراکه این دست برنامه‌ها، برای گروه تولید بسیار زمان بر و پر زحمت است.
 
* در شرایط کنونی وضعیت دوبله و جایگاه آن را چطور می‌بینید؟
 
- دوبله همیشه بین مردم جذاب بوده و محبوبیت داشته و هیچوقت افول نمی‌کند. ممکن است از نظر کیفی دچار مشکل شود اما همیشه مردم  دوبله را دوست داشتند و برای آن احترام و جایگاه خاصی قائلند. هنر دوبله برای هنر ما لازم و ضروری است و جان تازه‌ای به خیلی از کارها می‌دهد.
 
* پای صحبت دوبلورها که می‌نشینیم از فیلم‌ها و آثاری که کیفیت پایینی دارند گله‌مند هستند. شما کیفیت فیلم‌هایی که خریداری می‌شود را چطور ارزیابی می‌کنید؟
 
- فیلم‌هایی که خریداری می‌شود بیشتر کره‌ای، چینی و ژاپنی است. درست است که این نوع فیلم‌ها جذابیت خود را برای مخاطب دارند، اما در کنار آثار خوبی که در دنیا تولید می‌شوند اینها جایگاهی ندارند. باید دوستان ما در واحد دوبلاژ اقدام به خرید این آثار خوب کرده تا هم دوبله رشد بهتری داشته باشد و هم اینکه بتوانیم سطح آگاهی مردم در مسائل مختلف را بالاتر ببریم. به نظرم بهتر است از این جهت هم به موضوع نگاهی بیندازیم.
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین