تاریخ انتشاريکشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹
plusresetminus
«جان مک کین» سناتور کهنه کار آمریکایی که سابقه حضور در جنگ ویتنام را داشت و به ضدیت با ملت ایران شهره بود از دنیا رفت اما با این وجود سعی می شود تا از وی چهره یک قهرمان به تصویر کشیده شود.
۰
کد مطلب : ۱۷۶۶۳۵
مَک‎کین آنچه بود؛ آنچه تعریف می کنند
 سناتور جان مک کین عضو کهنه کار حزب جمهوریخواه آمریکا و نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸، در سن ۸۱ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان مغز درگذشت.
 
شاید در ذهن افرادی که اخبار حوزه بین الملل را دنبال می کنند واضح ترین تصویری که از جان مک کین وجود داشته باشد مربوط به حضور وی در جلسات گروهک تروریستی منافقین و همچنین دیدار وی با «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی داعش باشد.
 
اما همراهی با منافقین و تروریست های داعشی تنها عملکرد مک کین در زمان حیات وی نبوده و این سناتور کهنه کار جمهوریخواه نه تنها با مردم ایران، سوریه و عراق دشمنی دیرینه داشت بلکه در جنگ ویتنام نیز حضور داشت و دستانش به خون افراد بیگناه زیادی آلوده است.
 
در سوابق مک کین آمده است: وی ۲۳ بار در حملات هوایی ارتش آمریکا به ویتنام شرکت داشت و در بیست و سومین ماموریت جنگنده وی هدف موشک قرار گرفت و سقوط کرد و مک کین به اسارت نیروهای ویتنامی درآمد.
 
مک کین و ایران
 
دشمنی سناتور جان مک کین با ایران سابقه ای طولانی دارد. وی علاوه بر همراهی با گروهک منافقین و حمایت از اقدامات تروریستی آنها، از طرفداران سخت‌گیری بیشتر ایالات متحده در برخورد با ایران بود. او در جریان یک سخنرانی در آوریل ۲۰۰۷  در یک جلسه پرسش و پاسخ در ایالت کارولینای جنوبی، آوازی منسوب به گروه «بیچ بویز» در پشت میکروفون به شوخی سر داد که در آن آواز خوانده شده: «بر روی ایران بمب بمب بمب بمب بریزیم» (Bomb bomb bomb bomb Iran). این واقعه باعث واکنش‌هایی در مطبوعات گردید.
 
در هشتم فوریه ۲۰۰۸ نیز، جان مک کین اظهار داشت «من همچنان اندیشناک جاه طلبی آنان هستم، که چیرگی ایرانی بر منطقه به درازای تاریخ است.» پیشتر از این در سال ۲۰۰۶، مک کین ایران را «حکومت دیوانگان» خوانده بود و اظهار داشته بود: «جای تاسف است که هزاران سال تاریخ پرگهر ایران اکنون منجر به یک دولتی گردیده‌است که نمی‌تواند در میان کشورهای متمدن جایی داشته باشد.»
 
حضور مک کین در اجلاس گروهک منافقین
 
مک کین در ۴ فوریه ۲۰۱۳، چندر روز پس از اعلام ارسال موفقیت‌ آمیز یک میمون به فضا توسط ایران و ساعاتی پس از اظهارات «محمود احمدی‌نژاد» رئیس جمهور وقت ایران،  با انتشار پیامی در توئیتر از الفاظ توهین آمیزی علیه رئیس جمهور ایران استفاده کرده بود که این اقدام وی نیز با واکنش های منفی زیادی حتی در داخل آمریکا مواجه شد.
 
در سال ۹۶ نیز جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در آلبانی با مریم رجوی، سرکردۀ گروهک تروریستی منافقین دیدار کرد. این دیدار در تیرانا، پایتخت آلبانی، انجام شد.در این دیدار که با حضور اعضای این گروهک تروریستی برگزار شد، رجوی از تلاش‌های بی‌شائبۀ این سناتور آمریکایی در حمایت از منافقین و انتقال آن‌ها به خارج از عراق تقدیر کرد.
 
تلاش برای قهرمان پروری
 
همانطور که اشاره شد و صفحات تاریخ نیز بیانگر آن هستند مک کین در آسیا و خاورمیانه چهره ای منفور به حساب می آید اما با این وجود بعد از مرگ وی تلاش می شود تا از او چهره یک قهرمان به تصویر کشیده شود.
 
نگاهی به لیست افراد و کشورهایی که از مرگ مک کین ابراز تاسف کرده اند نشان می دهد که دست آنها نیز به خون انسان های بیگناه زیادی آلوده است برای مثال عربستان که خود عامل کشتار مردم بیگناه یمن است و در سوریه و عراق از تروریست ها حمایت کرده و در سراسر جهان در حال ترویج افراط گرایی و وهابیت است نسبت به مرگ مک کین ابراز تاسف کرده و «خالد بن سلمان» سفیر عربستان در آمریکا در پست توئیتری خود در واکنش به مرگ جان مک کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا نوشت: مک کین یک قهرمان بود و زندگی خود را وقف خدمت به کشورش و حمایت از امنیت و صلح جهانی کرد! مک کین دوست بزرگ عربستان بود و ما به ملت آمریکا که سناتور مک کین را از دست داده تسلیت می گوییم.  ما او را از دست دادیم.
 
این وضعیت بیانگر آن است که کشورهای صاحب قدرت و رسانه به راحتی می تواند تصویری بسیار زیبا و خوشایند از یک انسان منفور به نمایش بگذارند. شاید مک کین در داخل آمریکا همانگونه بود که از وی تعریف می شود اما برای مردم خاورمیانه و آسیا بویژه کشورهای ویتنام، عراق و سوریه مک کین چیزی فراتر از یک جانی نبود.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین