کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گلایه تهیه کننده «قاتل اهلی» از دستمزد‌های نجومی

میزان , 21 مرداد 1397 ساعت 15:12

حزب الله :
تهیه کننده قاتل اهلی گفت: فساد مالی قبل از بازیگری آغاز می‌شود. از نظر من فساد و این نوع دستمزد‌ها ابتدا به امر از کارگردان و تهیه کننده آغاز می‌شود. وقتی از همان ابتدا کارگردان چند برابر دستمزد خود پول دریافت کند بازیگر هم به همان میزان افزایش دستمزد خواهد داشت.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، این روز‌ها گیشه سینما عاملی برای تولید و یا عدم تولید بسیاری از آثار سینمایی شده است. فروش در دوران کنونی سینما به یکی از اصلی‌ترین ملاک‌های موفقیت آثار مبدل شده و به همین خاطر شاهد رشد روز افزون تولید فیلم‌های کمدی در سینمای ایران هستیم.
 
از طرفی فروش میلیاردی بسیاری از آثار کمدی متعاقباً باعث بالا رفتن دستمزد سینماگران و الاخصوص بازیگران سینما شده است. افزایشی که آنقدر بالا رفته تا موجب واکنش کانون کارگردانان شده است. این کانون طی روز‌های اخیر در بیانیه‌ای از سازمان سینمایی خواستار کنترل دستمزد‌های نجومی بازیگران شده است.
 
به همین مناسبت به سراغ "منصور لشکری قوچانی" تهیه کننده فیلم‌هایی نظیر "قاتل اهلی"، "هفت ماهگی"، "عصر یخبندان" و "خط ویژه" رفته تا با وی در خصوص وضعیت فعلی اقتصاد سینما، دستمزد بازیگران و همین طور روند تولید آثار سینمایی به گفتگو بنشیند.
 
میزان: ما همیشه نام شما را در صدر اخبار دیده ایم، مخصوصاً در زمان اکران فیلم سینمایی قاتل اهلی هر روز خبری از سمت شما منتشر می‌شد. این روز‌ها در سکوت خبری به سر می‌برید. دلیل این سکوت چیست؟
 
قوچانی: این روز‌ها کاملاً بیکارم. واقعیت امر اینکه اوضاع اقتصادی من این روز‌ها آنچنان خوب نیست. متاسفانه دخل و خرج سینما با هم نمی‌خواند و وقتی من احساس کنم نمی‌توانم این موازنه را برقرار کنم ترجیح می‌دهم کاری انجام ندهم.
 
میزان: یعنی دیگر هیچ سرمایه‌ای برای تولید آثار وجود ندارد؟
 
قوچاینی: متاسفانه دوستانی که پیش از این در آثار سینمایی سرمایه گذاری می‌کردند این روز‌ها به این هنر بدبین شده و هیچکدام حاضر نیستند پول خود را به سینما بیاورند. وقتی اکثر افراد نخواهند در سینما تزریق بودجه کنند من تهیه کننده هم طبعاً نمی‌توانم کار کنم.
 
میزان: شما از نبود سرمایه در سینما حرف می‌زنید، اما از سویی می‌بینیم که بازار فروش آثار کمدی بسیار داغ است.
 
قوچانی: بله. این روز‌ها صرفاً آثار کمدی می‌فروشند و به نوعی شاید هزینه‌های ساخت را در می‌آورند، اما من اهل ساختن کمدی‌های بفروش نیستم. در وضعیت فعلی بهتر است کار نکنم تا بیش از این ضرر ندهم.
 
میزان: دلیل رجوع بسیاری از کارگردانانی که پیش از این فیلم فاخر می‌ساختند و حال به عرصه کمدی آمده اند چیست؟
 
قوچانی: ناچاری. بخش عظیم دلیل این اتفاق ناچاری است. متاسفانه سینمای ما به همه ژانر‌ها متعلق نیست. پیش از این درصد کمی از جامعه فیلم‌های اجتماعی و جدی می‌دیدند، اما امروزه و در شرایطی که اکثر آثار کمدی است، علاقمندان سینمای اجتماعی هم انتخابی به جز سینمای کمدی ندارند، پس ترجیح می‌دهند بهترین اثر کمدی را میان خیل عظیم فیلم‌های کمدی ببینند.
 
میزان: چرا شما سراغ ساخت فیلم کمدی نمی‌روید؟
 
قوچانی: باورتان نمی‌شود طی این مدت تعداد بسیار زیادی فیلم کمدی خارجی و ایرانی دیده ام تا ببینیم چه طور می‌شود فیلمی کمدی پرمخاطب و از طرفی با کیفیت ساخت و به این نتیجه رسیدم این کار به شدت سخت است. متاسفانه سینمای کمدی ما به شدت سطحی شده و تعداد آثار با کیفیت کمدی حتی انگشت شمار هم نیست.
 
میزان: آیا در قبال وضعیت فعلی سکوت را ادامه می‌دهید؟ آیا فیلم نساختن شما مشکلات را حل می‌کند؟
 
قوچانی: قطعاً سکوت نمی‌کنم، اما بی گدار هم به آب نمی‌زنم. وقتی من می‌دانم باید با سرمایه شخصی فیلم بسازم و احتمال اینکه شکست بخورم هم وجود دارد، ترجیح می‌‍دهم بسیار محتاطانه عمل کنم. با این وجود اگر در سینمای فعلی فیلمنامه‌ای باشد که بدانم با ساخت آن می‌توان قدمی در جهت رشد سینما برداشت شک نکنید همه زندگی‌ام را برای آن خواهم فروخت.
 
میزان: چه کسی در این میان می‌تواند وضعیت تولید در سینمای ایران را بهبود ببخشد؟
 
قوچانی: از نظر من وزارت ارشاد باید شرایطی را به وجود آورد که سینمای اجتماعی و سایر ژانر‌های سینمایی در ایران نفس بکشند. این روند سینمای فعلی اگر ادامه پیدا کند ژانر‌های غیر کمدی سینما نابود می‌شوند.
 
میزان: سالانه تعداد آثار کمدی در حال افزایش است. آیا این خطری برای سینمای جدی ما نیست؟
 
قوچانی: دقیقاً همین طور است. اگر روند فیلمسازی ما با همین روند ساختن کمدی‌های بفروش ادامه پیدا کند، سالانه از هر صد فیلم هشتاد فیلم کمدی سطحی ساخته خواهد شد، چون شاید برخی ندادند، اما ساختن کمدی خوب و فاخر اتفاقی بسیار سخت و حتی سخت‌تر از سینمای جدی و اجتماعی است.
 
میزان:، اما در این میان فیلم‌هایی نظیر تنگه ابوقریب هم ساخته می‌شوند که کیفیتشان ثابت شده است. آیا این آثار استثناء هستند؟
 
قوچانی: فیلم سینمایی "تنگه ابوقریب" از جمله آثار ارزشمند این روز‌های سینمای ایران است و حال باید دید این فیلم با کیفیت بالایی که دارد تا چه حد می‌تواند در برابر این تعداد فیلم کمدی، فروش مناسب داشته باشد. از نظر من تنگه ابوقریب توانسته شرایط آن زمان از سال‌های دفاع مقدس را به خوبی به مخاطب ارائه دهد و از هر جهت فیلم استانداردی محسوب می‌شود.
 
میزان: فکر می‌کنید تنگه ابوقریب بتواند گیشه خوبی را به دست آورد؟
 
قوچانی: باید منتظر نشست و دید. این فیلم در زمان اکران جشنواره توانست به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار کند و حال باید دید در چرخه اکران آیا می‌تواند به موفقیت برسد. این فیلم نمونه خوب جشنواره فیلم فجر سال گذشته که حالا باید دید چرخه اکران با آن چه می‌کند. با توجه به هزینه‌های تنگه ابوقریب اگر این فیلم ده میلیارد تومان فروش داشته باشد من به سینمای اجتماعی و غیر کمدی ایران امیدوار می‌شوم.
 
میزان: درخصوص عدم تعادل سینمای کمدی و جدی در بخش اکران آیا نهاد اختصاصی وجود دارد؟
 
قوچانی: بله. شورایی به نام شورای عالی پخش فیلم قرار بود با همین هدف تشکیل شود. این شورا از همان ابتدا به جهت تعالی فرهنگ و سینمای ایران شکل گرفت و قرار بود در آن برنامه‌های شکل گیرد که همه ژانر‌ها بتوانند به راحتی به مخاطب عرضه شوند، اما متاسفانه این شورا و عملکردش تاکنون شوخی بوده است. این شورا باید هرچه سریعتر راهکاری برای معضل فعلی سینمای ایران یعنی پس زدگی اکثریت ژانر‌ها در برابر ژانر کمدی پیدا کند.
 
میزان: با وجود فروش بالای آثار سینمایی برخی معتقدند که مخاطبان سینما کاهش پیدا کرده است. نظر شما چیست؟
 
قوچانی: امروز سینما تا جایی دچار افت شده که سینماگران به پخش فوتبال در سینما‌ها پناه می‌برند در صورتی که باید قضیه عکس باشد و ما آنقدر فیلم خوب بسازیم و تنوع ژانر داشته باشیم که برای اکران آن سینما کم آمده و به استادیوم‌ها برویم. همه این‌ها نشان دهنده کاهش مخاطب سینمای امروز ماست. سینمایی که شاید با ترفند کمدی سازی همچنان برخی را به گیشه می‌کشاند.
 
میزان: یکی دیگر از مشکلات امروز سینما، ورود بودجه‌های میلیاردی به آثار است. نظر شما چیست؟
 
قوچانی: بله. متاسفانه سینمای ایران درگیر بسیاری از فساد‌های مالی شده است و سینما به عنوان عاملی فرهنگی نه تنها کمکی به فرهنگسازی نکرده بلکه خودش به مشکلی بزرگ تبدیل شده است.
 
میزان: در این بین کانون کارگردانان درخصوص دستمزد‌های نجومی بازیگران اعتراض خود را اعلام کرده است. موضع شما نسبت به این روند چیست؟
 
قوچانی: من به تازگی شنیده‌ام که کانون کارگردانان سینما بیانیه‌ای مبنی بر برخورد با دستمزد‌های نجومی بازیگران ارائه داده، اما ضمن احترام به کارگردانان باید بگویم که این خانه از پای بست ویران است. وقتی پول‌های هنفگت بدون ضابطه وارد سینما می‌شوند چه انتظاری باید داشت؟. آیا واقعاً در برابر پول زیادی که بی قانون وارد سینما می‌شود دستمزد بازیگران زیاد است؟.
 
میزان: یعنی دستمزد بالای بازیگران مسئله ساز نیست؟
 
قوچانی: فساد مالی در سینما قبل از بازیگری آغاز می‌شود. از نظر من فساد و این نوع دستمزد‌ها ابتدا به امر از کارگردان و تهیه کننده آغاز می‌شود. وقتی از همان ابتدا کارگردان چند برابر دستمزد خود پول دریافت کند بازیگر هم به همان میزان افزایش دستمزد خواهد داشت. وقتی پولی هنگفت و بدون برنامه وارد یک اثر می‌شود بالاخره باید به نحوی خرج شود.
 
میزان: حضور اسپانسر‌ها در حال حاضر به سود سینمای ایران است؟
 
قوچانی: اگر به طور رسمی و با قاعده و به اصطلاح سینمایی وارد شوند بله به سود سینما است، اما این روز‌ها سرمایه گذارانی وارد سینما شده اند که مثل پیمانکاران درصدی از هزینه ساخت را به تهیه کننده می‌دهند. این خود یکی از مهمترین عواملی است که تهیه کننده تصمیم می‌گیرد که کار را با هزینه‌ای هنفگت بسازد تا درصد بیشتری از پول را بدست آورد.
 
میزان: مگر نباید دستمزد‌ها بر اساس میزان فروش و موفقیت اثر باشد؟
 
قوچانی: بله اصولاً باید اینگونه باشد، اما در سینمای ما برعکس است. باز بودن بودجه در بخش نیمه دولتی و دولتی به شدت مشکل ساز شده است. متاسفانه سینمای ایران سینمای عرضه و تقاضا نیست که بر اساس فروش، دستمزد‌ها تعیین شود. به عنوان مثال برای تولید یک فیلم مخارج براساس فروش محاسبه نمی‌شود و وقتی این چنین باشد چطور می‌شود برای بازیگران دستمزد معقول در حد فروش یک اثر متصور شد.
 
برخی بازیگران داستان فیلم را به دلخواه خود تغییر می‌دهند/بودجه‌های میلیاردی باعث فساد در سینما شده است/سرنوشت سینمای امروز به دست پول و آن‌هایی که پول دارند افتاده است/دستمزد‌های نجومی کارگردانان کمی از بازیگران ندارد/
 
میزان: پس در حال حاضر هرکس پول بیاورد می‌تواند تمام تصمیمات را خودش بگیرد؟
 
قوچانی: بله متاسفانه. گاهی پیش می‌آید که قدرت یک بازیگر از کارگردان هم بیشتر است، چون فروش داشته و مخاطب او را دوست دارد. این قدرت در بازیگر تا حدی پیش می‌رود که حتی قصه فیلم را هم به دلخواه خود تغییر می‌دهد. با این وجود تمام این مشکلات به کلیت سینمای ایران باز می‌گردد.
 
میزان: در این میان نقش تهیه کننده چیست؟
 
قوچانی: نقشی بسیار کمرنگ و تزئینی. امروزه خیلی کم پیش می‌آید که سرنوشت فیلم دست تهیه کننده باشد. همه چیز را به طور کامل پول مشخص می‌کند و عملاً هر فردی که پول بیاورد تعیین کننده آینده آن اثر است. سرنوشت سینمای امروز به دست پول و آن‌هایی که پول دارند افتاده است.
 
میزان: آیا ورود پول به سینما به ساختار این هنر کمکی نمی‌کند؟
 
قوچانی: نه، زیرا این روز‌ها کمتر کسی برای سینما در این هنر سرمایه گذاری می‌کند. اکثر آن‌هایی که پولشان را به سینما می‌آورند برای رسیدن به اهدافشان است و همین با خود فساد می‌آورد. زیرا این‌ها بر اساس اهداف خودشان فیلم می‌سازند و به فرهنگسازی سینما هیچ توجهی نمی‌کنند. امروزه هر کارگردانی با آوردن پولی هنگفت تهیه کننده را به طور کامل حذف می‌کند و متاسفانه این اتفاق بسیار در سینما دیده می‌شود.
 
میزان: پس هرکس بتواند اسپانسر یا پول بیاورد فیلم را از آن خود کرده است؟
 
قوچانی: دقیقاً. متاسفانه ساختار سینمای ایران به طور کلی اشکال دارد. هرکس با پول خود وارد سینما می‌شود و با همین پول بازیگر، تهیه کننده، کارگردان و همه کاره سینما می‌شود. متاسفانه این روند باعث شده که اگر فردی بی تجربه و مبتدی هم وارد عرصه سینما شود و فقط پول داشته باشد می‌تواند همه سرنوشت آثار را در دست بگیرد.
 
میزان: آیا نسل نوی سینمای ایران می‌تواند باعث بهبود وضعیت فعلی شود؟
 
قوچانی: من احساس می‌کنم حضور نسل جوان در سینمای ایران تنها مُسکنی موقت است. به این صورت که پولی از بیرون وارد سینما شده که آن‌ها توانسته اند به راحتی در کنار آن فیلم بسازند. اگر آن پول حذف شود این کارگردانان نیز حذف می‌شوند، پس نمی‌توان گفت: این نسل کاملاً خودجوش است. مشکل سینما بنیادی‌تر از آن است که بگوییم نسل نوی سینما می‌تواند باعث تغییر در وضعیت فعلی شود.
 
میزان: به نظر شما در حال حاضر این نوع از اعتراضات در خصوص دستمزد‌های نجومی و همچنین نوع برخورد هنرمندان با یکدیگر در خصوص شکایت‌هایی که از هم دارند درست است؟
 
قوچانی: از نظر من همه چیز باید از طریق گفتگو حل شود و اگر کسی از شخصی دیگر شکایتی دارد باید توسط مرجع آن حل شود. بسیاری از هنرمندان می‌توانند شکایات خود را برای حل و فصل به مراجع قانونی برای حل اختلافات ببرند و از هرگونه برخورد شخصی و غیر معقولانه با برخی مشکلات موجود در سینمای امروز پرهیز کنند.
 
میزان: مگر در سینما مرکزی برای رسیدگی به شکایات وجود ندارد؟
 
قوچانی: شاید به اسم باشد، اما راه به جایی نمی‌برد. به عنوان مثال من از شخصی شکایتی دارم و آن را به خانه سینما می‌برم و آنجا به من می‌گویند چرا از این فرد شکایت کرده ای. خب وقتی من نمی‌توانم مشکلی را از طریق گفتگو با فردی حل کنم چرا نباید شکایت کنم؟. وقتی به شکایات من در سینما اهمیتی داده نمی‌شود مجبورم شکایتم را به مرجعی قانونی ببرم تا بتوانم آن را حل نمایم.


کد مطلب: 175632

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/175632/گلایه-تهیه-کننده-قاتل-اهلی-دستمزد-های-نجومی

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com