تاریخ انتشارشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
plusresetminus
= حزب الله: رئیس جمهوری آمریکا درخصوص تحقیقات درباره واشنگتن یا اسرائیل به دادگاه کیفری بین‌المللی هشدار داده و تهدید کرد، هرگونه تلاش از سوی این دادگاه برای هدف قرار دادن آمریکا یا اسرائیل یا هم‌پیمانان آن پاسخ تندی به دنبال خواهد داشت.
۰
کد مطلب : ۱۹۴۱۸۶
ترامپ دادگاه کیفری بین‌المللی را تهدید کرد

 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،در پی ارائه شکایت فلسطین به دادگاه کیفری بین‌المللی برای آغاز تحقیقات علیه نقض‌های رژیم صهیونیستی، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه ریاست جمهوری به این دادگاه نسبت به تلاش برای دادگاهی کردن شهروندان آمریکایی یا اسرائیلی هشدار داد.
 
وی همچنین از رای این دادگاه مبنی بر مخالفت با درخواست انجام تحقیقات درباره جنایت‌های نیروهای آمریکایی در افغانستان استقبال کرد و با وجودی که دادگاه کیفری بین‌المللی را غیرقانونی می‌داند، رای مذکور آن را یک "پیروزی بین‌المللی بزرگ" عنوان کرد.
 
ترامپ افزود: موضع ایالات متحده در ارتباط با مساله مربوط به شهروندان آمریکایی، پایبندی به بالاترین استانداردهای قانونی و اخلاقی است. پیش از این دادگاه مذکور درخواست فاتو بنسودا، دادستان کل خود را در خصوص آغاز تحقیقات پیرامون جنایت‌های جنگی و دیگر جنایت‌های ضد انسانی رد کرده بود که در زمینه اقدام برای بررسی‌هایی درباره احتمال ارتکاب جنایت‌هایی از سوی نیروهای ارتش آمریکا در افغانستان بوده است.
 
در این راستا، خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا به نقل از قضات این دادگاه اعلام کرد: تحقیقات مذکور عادلانه نخواهند بود. آنها در توجیه موضع خود تصریح کردند، احتمال نمی‌رود این تحقیقات و پیگیری قضائی موفقیت‌آمیز باشد زیرا پیش‌بینی می‌شود عاملان این جنایت‌ها از جمله آمریکا و رهبران جنگ افغانستان همکاری نکنند.
 
تصمیم دادگاه کیفری بین‌المللی در خصوص رد درخواست دادستان کل خود تنها یک هفته پس از لغو روادید بنسودا توسط واشنگتن آن هم در واکنش به تحقیقاتی اتخاذ شد که ممکن است درباره ادعاها در خصوص ارتکاب نیروهای آمریکایی به جنایت‌های جنگی در افغانستان انجام شود.
 
بنسودا نوامبر ۲۰۱۷ اعلام کرده بود، از قضات این دادگاه درخواست خواهد کرد اجازه دهند تحقیقات پیرامون جنایت‌های جنگی احتمالی در افغانستان به خصوص از سوی ارتش آمریکا آغاز شود.
 
مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در ماه مارس تهدید کرد: واشنگتن به کارمندان این دادگاه؛ کسانی که درباره چنین ادعاهایی علیه نیروهای آمریکا یا هم‌پیمانان آن تحقیق می‌کنند، روادید صادر نخواهد کرد.
 
دادگاه کیفری بین‌المللی یک هیئت مستقل از سازمان ملل بوده و آمریکا جزو کشورهایی است که اساسنامه آن را امضا نکرده است.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین