تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
plusresetminus
درشهرهای بی روح و گیج و گم امروزی که دیوارها، ساختمان‌های قوطی کبریتی، برج‌های بی سروته، ماشین دودی‌های پرسروصدا و ... شهروندان را محاصره کرده اند، نشستن زیریک درخت و گوش دادن به همهمه پرنده هایی که لای شاخ و برگ‌هایش زندگی را جار می‌زنند، مثل خواب دم دم های صبح لذت بخش است.
۰
کد مطلب : ۱۸۶۷۵۱
هوای ریه های سبز شهرمان را داشته باشیم!
درشهرهای بی روح و گیج و گم امروزی که دیوارها، ساختمان‌های قوطی کبریتی، برج‌های بی سروته،  ماشین دودی‌های پرسروصدا و ... شهروندان را محاصره کرده اند، نشستن زیریک درخت و گوش دادن به همهمه پرنده هایی که لای شاخ و برگ‌هایش زندگی را جار می‌زنند، مثل خواب دم دم های صبح لذت بخش است.
 
این روزها که غم نان به دغدغه ای مسری تبدیل شده و فرصت نفس کشیدن را از شهروندان گرفته، بوییدن یک گل درست وسط بلواری شلوغ پلوغ، به اندازه خواندن کتابی که از عزیزی هدیه گرفته ای روحت را نوازش می‌کند.
 
بله این روزها که همه چیز به سمت  خاکستری شدن پیش می‌رود، دیدن سبزی چمن، دست کشیدن روی تنه درختی کهنسال، شنیدن بوی برگ تازه و ... فرصتی برای زنده بودن است.
 
شاید قبلا که بیشتر ما در خانه های حیاط دار زندگی می‌کردیم اهمیت فضای سبز به اندازه امروزی که بیشتر مردم در آپارتمان های 60- 70 متری روزگار می‌گذرانند، حس نمی‌شد.
 
باید بپذیریم گسترش شهر و توسعه شهرنشینی باعث شده چیزی که در گذشته نه چندان دور به چشممان نمی آمد امروز به دغدغه و مطالبه ای عمومی تبدیل شود.
 
بدیهی است  شهرهای امروزی بدون فضای سبز هویت خود را از دست داده و دیگر جایی برای زندگی نیستند به همین دلیل است که مدیران شهری طرحها و برنامه های مختلفی برای توسعه فضای سبز درون و برون شهری اجرا می‌کنند و در حرف و عمل به دنبال پاشیدن رنگ سبز به چهره شهرها هستند...
 
 
کمربند سبز کرج دو هزار و 200 هکتار است
رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج با اشاره به دسته بندی فضای سبز می‌گوید: فضای سبز به دو دسته درون شهری و برون شهری تقسیم بندی می‌شود.
 
پیمان بضاعتی پور ادامه می‌دهد: فضای سبز درون شهری شامل پارکها، بلوارها، میادین و... است که در درون شهر ایجاد شده و فضای سبز برون شهری هم در قالب کمربندهای سبز در حاشیه شهرهای امروزی ایجاد می‌شود.
 
وی اظهار می‌کند: کمربندهای سبز اغلب به صورت باندهایی با عرض حداقلی 100 متردر  پیرامون شهرها ایجاد می‌شود و در این فضاها شاهد کاشت گونه های مقاوم به شرایط نامناسب خاک و کم آبی هستیم.
 
این مسئول اضافه می‌کند: از آنجایی که کمربندهای سبز اغلب در ارتفاعات ایجاد می‌شوند و با افزایش ارتفاع شرایط آبیاری سخت شده و کیفیت خاک هم پایین می‌آید، در این فضاها  بیشتر گونه های سوزنی برگ که هم در مقابل کم آبی و هم شرایط اقلیمی نامساعد مقاوم هستند، کاشته می‌شود.
 
وی  با اشاره به وسعت کمربند سبز کرج توضیح می‌دهد: در حال حاضر کرج دو هزار و 200 هکتار کمربند سبز دارد که در ارتفاعات بیجی، کلاک، باغستان، چنارک، کوه نور، تپه های اسلام آباد و منطقه حصار گسترده شده است.
 
 
کمربند سبز کرج چطور آبیاری می‌شود؟
بضاعتی پور با بیان اینکه برای آبیاری این کمربند سبز از سیستم نوین آبیاری استفاده می‌شود،  تصریح می‌کند: با توجه به کمبود منابع آبی، برای سیراب کردن گونه‌های کاشته شده در این کمربند از سیستم آبیاری قطره ای استفاده می‌شود.
 
وی ادامه می‌دهد: در کنار آبیاری قطره ای، در ارتفاعات باغستان و ارتفاعات بیجی منابع ذخیره آب داریم و ازطریق تانکرهای بزرگ آب مرحله به مرحله به فضاهای کاشته شده هدایت می‌شود.
 
 
فضای سبز سدی در مقابل نفوذ ریزگردها
وی باتاکید بر اینکه ایجاد این باند سبز نقش به سزایی در افزایش سرانه فضای سبز شهر داشته، اظهار می‌کند: با ایجاد این کمربند، سرانه فضای سبز هر شهروند کرجی از شش و نیم متر به 22 متر افزایش پیدا کرده و در تلاش هستیم تا پایان شورای پنجم این سرانه  به بیش از 30 متر برای هر نفر برسد.
 
رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج می‌گوید: اگر بتوانیم تا پایان شورای پنجم این کمربند سبز را در ضلع جنوب غربی فرودگاه پیام، اراضی چایخانه و رادیو بعثت توسعه دهیم، هدف مذکور محقق خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه توسعه کمربند سبز کرج به کاهش ریزگردهای استان کمک می‌کند، ادامه می‌دهد: خشک شدن تالاب نظرآباد، جبهه جنوبی شهر را با خطر هجوم ریزگردها مواجه ساخته به همین دلیل باید زودتر طرح توسعه کمربند سبز در مسیرهای مطرح شده را به انجام برسانیم.
 
وی تصریح کرد: با ایجاد باند سبز در ضلع جنوب و جنوب غرب کرج سدی برای جلوگیری از نفوذ ریزگردها به شهر ایجاد می‌شود.
 
 
200 هکتار به کمربند سبز کرج اضافه می‌شود
وی اضافه می‌کند: این طرح از حدود دو هفته پیش آغاز شده و تا پایان سال  حدود 10 هزار چاله درخت در منطقه رادیو بعثت کاشت می‌شود و 100 هکتار جنگلکاری هم در محدوده فرودگاه پیام صورت می‌گیرد که با این کار 200 هکتار فضای سبز به کرج اضافه می‌شود.
 
این مسئول اظهار می‌کند: نهال‌هایی که در طرح توسعه کمربند سبز کرج کاشته می‌شوند بین سه تا چهار سال سن دارند و اکثرا ریشه پر بوده و قبل کاشت در گلدان نگهداری شده اند.
 
وی خاطر نشان می‌کند: به محض کاشت این نهال‌ها مراقبت‌های لازم برای جلوگیری از خشک شدن آنها شامل کوددهی، آفت زدایی ، آبیاری مناسب و سایر اقدامات لازم  توسط  نیروهای ماهر سازمان انجام می‌شود.
 
وی می‌گوید: در مجموعه کمربند سبز کرج 700 نفر مشغول به کار هستند که در فصول مختلف و با توجه به شرایط  آب و هوایی عملیات حفظ و نگهداری از درختان کاشته شده را به خوبی انجام می‌دهند.
 
بضاعتی پور ابراز می‌کند: درکمربند سبز شمال کرج در کنار گونه های سوزنی برگ از تعدادی گونه های پهن برگ مقاوم مثل گردو، خانواده توت، سنجد و نارون هم کاشته شده و در کمربند جنوبی هم فقط کاج تهران کاشته شده است.
 
 
جای درختان را خالی نگذاریم...
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به طرح‌های سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری برای توسعه فضای سبز درون شهری اشاره کرده و اضافه می‌کند: هر ساله در فصل زمستان شاهد عملیات درختکاری در مناطق مختلف شهر هستیم.
 
رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری توضیح می‌دهد:  امسال سعی کردیم با اجرای طرح "پویش جای درختان را خالی نگذاریم" مشارکت شهروندان  برای توسعه فضای سبز را افزایش دهیم.
 
وی ابراز می‌کند: بدون شک اگر شهروندان در بحث کاشت درختان مشارکت داشته باشند، در حفظ و نگهداری از آنها نیز بی تفاوت نخواهند بود  و احساس مسئولیت می‌کنند.
 
وی می‌گوید: بر اساس این طرح هر شهروندی که جای خالی درختان را  در فضای بیرون منزل یا حتی حیات خانه اش احساس میکند می‌تواند به شماره  10001147 پیامک بزند وپس از اعلام ادرس، همکاران سازمان به محل مشخص شده اعزام و نسبت به کاشت درخت اقدام می‌کنند.
 
وی توضیح می‌دهد: پیش بینی می‌شود با پایان این طرح حدود 50 هزار اصله درخت جدید در مناطق مختلف شهر کاشته شود.
 
این مسئول ادامه می‌دهد: به جز این طرح ، تا کنون دو هزار چاله در جهانشهر حفر شده و همکاران سازمان همه روزه مشغول کاشت درختان چنار در فضاهای ایجاد شده هستند و پیش بینی می‌شود تا پایان سال شش هزار اصله درخت جدید در این منطقه کاشته شود.
 
 
اهدای درختان مثمر به شهروندان در اسفندماه  
وی میگوید: به جز این طرح ها در اسفندماه هم طرح دیگری اجرایی خواهد شد که طی آن سازمان نسبت به اهدا و کاشت درختان مثمر( درختان میوه) برای شهروندان اقدام می‌کند.
 
 بضاعتی پوردر پایان  با تاکید بر اینکه حفاظت و نگهداری از فضای سبز شهری باید به فرهنگی عمومی تبدیل شود، می‌گوید: امیدواریم با همکاری و مشارکت شهروندان بتوانیم در نگهداری و زیبا نگه داشتن پارک‌ها و فضاهای سبز شهری اقدامات موثری انجام دهیم.
 
منبع : پایگاه خبری مدیریت شهری کرج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین