تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵
plusresetminus
حزب الله : سرپرست و مسوول راه‌اندازی دانشگاه استاد فرشچیان درباره نتیجه نخستین جلسه این دانشگاه گفت: می‌خواهیم در دانشگاه استاد فرشچیان هنرمند حکیم، اصیل و بومی تربیت کنیم. هدف این دانشگاه تربیت استاد است تا از هویت زیبایی‌شناسی صیانت کنیم.
۰
کد مطلب : ۱۸۰۱۰۸
دانشگاه فرشچیان ۲۰ سال دست به دست شد

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،موضوع راه‌اندازی دانشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی در زمان حضور بهمن نامورمطلق به عنوان معاون صنایع‌دستی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطرح شد اما این امر در دوره هیچکدام از سه رییس این سازمان محقق نشد.
 
تاخیر در راه‌اندازی این دانشگاه موجب شد تا شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه تجدید نظر کند و بعد از مطرح شدن دوباره این موضوع، دانشگاه آزاد در این زمینه اعلام آمادگی کرد تا دانشگاه فرشچیان در دل آن راه‌اندازی شود. حالا مسوولیت راه‌اندازی این دانشگاه به بهمن نامورمطلق واگذار شده است.
 
سرپرست و مسوول راه‌اندازی دانشگاه استاد فرشچیان درباره نخستین جلسه‌ای که با حضور اعضای هیات امنا و شورای راهبردی این دانشگاه برگزار شد، به ایسنا گفت: در این جلسه درباره مسائل کلان دانشگاه استاد فرشچیان از جمله نوع ارتباط آن با دانشگاه آزاد، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم صحبت شد.
 
او ادامه داد: ۲۰ سال بود این پروژه دست به دست می‌شد و اجرایی نشده بود اما خوشبختانه با اقداماتی که در فرهنگستان هنر، شورای عالی انقلاب فرهنگی و در نهایت با حضور دانشگاه آزاد انجام شد، سرانجام آرزوی هنرمند به ویژه استاد فرشچیان محقق می‌شود. در تماسی که با استاد فرشچیان داشتم، قول دادند برای افتتاح دانشگاه که قرار است در روز ۳۰ مهر ماه انجام شود، به ایران بیایند. مراسمی که در آن از همه هنرمندان و استادان بزرگ این مملکت دعوت شده است.
 
نامور مطلق با بیان اینکه قرار است این دانشگاه هنرهای سنتی ما را در برگیرد، افزود: در ابتدای امر سه رشته نگارگری و هنرهای مرتبط، خوشنویسی و هنرهای مرتبط و رشته سفالگری و چوب در حوزه صنایع دستی را پیش‌بینی کرده‌ایم. همچنین قرار شد برخی از رشته‌های صنایع دستی را در آینده به استان‌ها بسپاریم زیرا بسیاری از استادکاران ما در شهرهای دیگر از جمله اصفهان، شیراز، تبریز، یزد، مشهد و شهرهای دیگر هستند.  
 
سرپرست و مسوول راه‌اندازی دانشگاه استاد فرشچیان درباره پذیرش دانشجو در این دانشگاه نیز توضیح داد: آیین‌نامه پذیرش دانشجو و استاد باید در کارگروه‌هایی تدوین شوند. به احتمال زیاد شیوه کنکور و تدریس این دانشگاه متفاوت باشد و قرار نیست دانشگاهی مشابه دانشگاه‌های موجود را تکثیر کنیم بلکه در صدد هستیم دانشگاهی داشته باشیم که نیازهای موجود در این زمینه را برطرف کند.
 
او با بیان اینکه ما نتوانستیم در دانشگاه‌هایمان هنرمندان بزرگ هنرهای سنتی را تربیت کنیم، اعلام کرد: به همین دلیل در حال بررسی مشکلات نظام آموزشی فعلی دانشگاه هستیم تا یک نظام متفاوت مثل استاد- شاگردی را به شکل جدید راه اندازی کنیم.
 
نامور مطلق درباره ظرفیت پذیرش دانشجو در این دانشگاه نیز بیان کرد: هنوز  پیش بینی در این باره صورت نگرفته است. دو نظر در این زمینه وجود دارد. یکی این که فقط دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه پذیرش شوند و دانشجوی پایه نداشته باشیم.  دیگری آن که آموزش را باید از پایه شروع کنیم. بحث درباره این نظرها همچنان ادامه دارد و  هنوز تصمیمی نگرفته‌ایم . منتظریم درباره برخی مسائل با حضور استاد فرشچیان و هنرمندان دیگر مشورت کنیم و به نتایج قطعی برسیم.
 
سرپرست و مسوول راه اندازی دانشگاه استاد فرشچیان اضافه کرد: تصمیم داریم قبل از پذیرش دانشجو کارگاه‌های عملی و درس‌گفتارهایی در دانشگاه داشته باشیم تا بتوانیم نشریات، جزوه‌ها و حتی کتاب‌هایی را چاپ کنیم تا زمانی که دانشجو گرفتیم، مرجع تحقیقی کافی داشته باشیم. این تجربه را در گذشته در فرهنگستان هنر و درباره فلسفه هنر داشتیم.  
 
او همچنین درباره نقش استاد فرشچیان در این  دانشگاه اظهار کرد: روح، سبک و منش استادان بزرگ در این دانشگاه حضور خواهند داشت. اما استاد فرشچیان توانایی اینکه به شکل پیوسته در کلاس حضور داشته باشد و درس بدهد، ندارند. اما حضور استادان دیگری مثل آقامیری، تاکستانی و جمالی را برای تدریس در دانشگاه خواهیم داشت.
 
نامور مطلق درباره شهریه این دانشگاه نیز گفت: تمام تلاش ما این است که شهریه دانشگاه‌ پایین باشد. از طرفی دانشگاه آزاد اسلامی قول داده است افرادی که مستعد تحصیل در این زمینه هستند اما امکان مالی کافی ندارند برای تحصیل بورسیه کنند.
 
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه قرار است دانشگاه استاد فرشچیان تا مقطع دکترا دانشجو بپذیرد، اعلام کرد: قصد ما این بود که مقطع فوق لیسانس تا دکترا را در این دانشگاه دنبال کنیم اما برخی از استادان معتقدند بهتر است دانشجویان را از پایه پرورش داد. همچنین در نظر داریم در آینده هنرستانی در این زمینه نیز راه اندازی کنیم تا تحصیلات تکمیلی در دانشگاه استاد فرشچیان انجام شود.
 
نامور مطلق گفت: شاید دانشگاه استاد فرشچیان یکی از آخرین امیدها برای حفظ و تقویت هنر ایرانی ـ اسلامی باشد زیرا کشورهای دیگر دام‌های بزرگی برای جذب هنرمندان ایرانی پهن کرده‌اند و متاسفانه شاهد این هستیم که برخی از هنرمندان جلای وطن و آثار جدیدشان را در کشورهای دیگر خلق می‌کنند. از این واهمه داریم که در آینده شاهد کمبود استاد و استعداد در داخل کشور باشیم و هنرهای ایرانی در کشورهای دیگر بیشتر تولید شوند. برای  مثال کشور ترکیه به جذب هنرمندان ایران علاقمند است و از طرفی بسیاری از هنرمندان به کشورهای دیگری مثل کانادا و استرالیا مهاجرت می‌کنند. دانشگاه استاد فرشچیان می‌تواند امید دهد تا هنرمندان جایگاهی پیدا کنند.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین