تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
plusresetminus
در شرایطی که قیمت دلار به دوازده هزار تومان نزدیک شده و سکه نیز به حدود چهارمیلیون و چهارصد هزار تومان رسیده اما مشخص نیست چرا نگرانی مردم از التهابات بازار با واکنش مناسبی از سوی دولت پاسخ داده نمی شود.
۰
کد مطلب : ۱۷۴۷۸۶
مسئولان کجائید؟ دقیقاً کجائید؟

در حالی که هنوز موج تحریم های آمریکا بعد از خروج از برجام آغاز نشده و قرار است از هفته آینده این اتفاق رخ دهد، اما اقتصاد ایران دچار آشفتگی جدی شده است؛ بی ثباتی مزمن در اقتصاد کشور که اثرات آن را بوضوح می توان در بازار سکه، ارز و مسکن مشاهده کرد. مردم نیز به طور جدی نگران و نظاره گر کاهش ارزش پول ملی و از بین رفتن قدرت خریدشان هستند.
 
چشم انداز آینده نیز بدلیل عدم شفافیت و عدم توضیح مسئولان روشن نیست و همین عامل به نگرانی مردم بیشتر دامن زده است. فراتر از این موضوعات، اتفاقاتی که در جریان تخصیص ارز دولتی و بازار خودرو نیز رخ داده به اعتماد عمومی و همراهی با سیاست نهادهای دولتی ضربه زده است.
 
در این بین واکنش مسئولان به شرایط امروز اقتصاد کشور نیز جای تامل دارد. در حالی که انتظار می رفت حداقل بعد از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه شاهد مدیریت جدی اقتصاد برای عبور از بحران پیش رو و مقابله با رجزخوانی های کاخ سفید باشیم اما عملاً به غیراز ارائه برخی پیشنهادات کلی تغییر خاصی رخ نداده است. این در حالی است که سیاست آمریکا در ماه های پیش رو تلاش برای تسخیر ذهنیت جامعه ایرانی، القای ترس و ناامیدی، تاکید بر ناکارآمدی ساختار سیاسی و اینکه در آینده تحریم های سنگین و گریز ناپذیری اعمال خواهد شد می باشد. از منظر کاخ سفید در این صورت با نزدیک شدن وضعیت جامعه به فروپاشی اجتماعی و اقتصادی، زمینه برای بازگشت ضعیف ایران به میز مذاکره فراهم خواهد شد. این امر نشانگر نقشه پیچیده دشمن برای عقب نشینی ایران است که ضرورت هوشیاری مسئولان را چند برابر می کند.
 
 
توطئه خطرناک نومحافظه کاران آمریکا علیه ایران
 
با توجه به توطئه دشمن، یکی از اقداماتی که انتظار می رفت دولت روحانی در چند ماه اخیر در قبال وضعیت جدید اتخاذ کند تغییر اعضای کابینه برای هماهنگی با شرایط جدید می باشد اما تا اینجا کار اعتنایی به تغییر سیاست ها و اعضای کابینه  با وجود تاکید همزمان اصولگریان و اصلاح طلبان نشده است.
 
در واقع مشخص نیست مسئولان دولت چه برنامه ای دارند و چرا شفاف به مردم توضیح داده نمی شود قرار است چه اتفاقی رخ دهد. بدون شک اگر مسئولان سیاست های صحیح در حوزه اقتصادی و سیاسی اتخاذ کنند، آنها را اجرایی کنند و با سوء استفاده کنندگان از بیت المال برخورد جدی شود مردم نیز همراهی بیشتر خواهند داشت و گذر از این وضعیت ساده تر خواهد شد.
 
بدون شک وظیفه اصلی برای انجام این اقدامات نیز برعهده رئیس جمهور می باشد. در واقع از آقای روحانی انتظار می رود به عنوان منتخب مردم برای اداره امور، سیاست های دولت را برای ماه های پیش رو به طور واضح توصیح دهد و اقدامات عملی نیز در دستور کار قرار گیرد تا از محافظه کاری در این برهه زمانی فاصله گرفته شود.
 
 این در حالی است که هفته قبل در رسانه ها عنوان شده بود قرار است رئیس جمهور سه شنبه دوم مرداد ماه با مردم گفت و گو کند اما همان روز از سوی یک مقام مسئول در دفتر رئیس جمهور چنین خبری تائید نشد. اما اعلام شد روحانی بزودی گفت وگویی مستقیم با مردم در خصوص مهمترین مسائل کشور مانند اقتصاد و روابط خارجی خواهد داشت.  
 
 
اما با گذشت حدود یک هفته از این اتفاق خبری از گفت و گوی جدید نیست. این در حالی است که بازار ارز و سکه دچار تلاطم شده و مردم نسبت به آینده نگرانی های جدی دارند.
 
رییس جدید بانک مرکزی نیز هنوز برنامه های خود را اعلام نکرده است .  اما بانک مرکزی در بیانیه اخیر خود اعلام کرد :« تحولات اخیر در بازار ارز و طلا را که عمدتاً ناشی از توطئه دشمنان کشور و در راستای ایجاد التهاب در اقتصاد و سلب آرامش روانی از مردم است، به دقت زیر نظر داشته و ضمن اعتقاد به این که این تحولات غیرعادی، تناسبی با واقعیات اقتصادی و توان ارزی کشور ندارد، برنامه‌های مقتضی و رویکردهای جدیدی را که در برنامه اعلامی رئیس کل جدید نیز آمده بود، در دست تهیه دارد  بازار را رصد میکنند .»
 
با این وضعیت و شرایط باید گفت امروز موقع اصلی صحبت با مردم و انجام اقدامات لازم برای خنثی کردن توطئه های ترامپ، بن سلمان و نتانیاهو برای شکست ایران است.
 
منبع : الف
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین