تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷
plusresetminus
حزب الله : یک لحظه بیاندیشیم که اگر جاذبه های طبیعی و گردشگری نبود، اگر جاده چالوسی وجود نداشت یا روستاهایی با شاخص ها و ویژگی های خاص در منطقه نبود، اگر تعدادی آثار تاریخی و پارک مناسب برای بازدید وجود نداشت این کلانشهر که نامی با این عظمت را با خود یدک می کشد، چه جاذبه ای برای ساکنان یا گردشگران داشت؟
۰
کد مطلب : ۱۶۵۵۲۴
کرج نشینان در مرداب تکرارو یکنواختی
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، شهری گذری است که سکونت در آن به معنای لزوم مراجعه مکرر به پایتخت با دلایل مختلف و علت های گوناگون است؛ اگرچه با تبدیل شدن آن به مرکز استان و استقرار دستگاه های اداری دولتی در سال های گذشته، حجم گسترده ای از این رفت و آمدها کاهش پیدا کرد، اما هنوز یکی از مهمترین نیازهای مردم این منطقه مرتفع نشده و بیشتر ساکنان کرج برای گشت و گذار و استفاده از فضاهای فرهنگی و تفریحی، "تهران" را انتخاب می کنند. به راستی این ضعف تا کی قرار است چهره ساکنان کلانشهر را از شادابی و نشاط لازم محروم نگه دارد؟
 
سال هاست اجرای کنسرت های موسیقی در کرج ممنوع شده و شهروندان برای حضور در برنامه های مورد علاقه شان راهی پایتخت می شوند. به این اضافه کنید فقدان نمایش ها، تئاترها و بسیاری از مراکز تفریحی و گردشی را که موجب رکود بسیار زیاد پویایی و نشاط در بستر جامعه البرز شده و زمینه بسیاری از پریشانی ها را فراهم آورده است. پُر واضح است نشاط که از جامعه پر کشد، افسردگی، بیماری، اعتیاد و جرم و بزه جایگزین خواهد شد و این معادله ای به شدت آشکار است که برای کشف آن نیاز به تحقیقات و پژوهش های گسترده نیست.
 
تعطیلات نوروزی شاید برجسته ترین زمان عود کردن زخم کمبودهای اماکن تفریحی و گردشگری شهر کرج و استان البرز است. زمانی که مهمانی از شهرستان در خانه را به صدا در می آورد و توی ذهنت هزار مکان ناموجود را برای گرداندن آنها مرور می کنی و هر بار یک مشتِ پوچ، محصول تفکراتت می باشد.
 
اگر جاذبه های طبیعی نبود...
 
یک لحظه بیاندیشیم که اگر جاذبه های طبیعی و گردشگری این استان نبود، اگر جاده چالوسی وجود نداشت یا روستاهایی با شاخص ها و ویژگی های خاص در منطقه نبود، اگر تعدادی آثار تاریخی و پارک مناسب برای بازدید وجود نداشت این کلانشهر که نامی با این عظمت را با خود به یدک می کشد، چه جاذبه ای برای ساکنان یا گردشگران داشت؟
 
اینکه چرا در دو شهر با فاصله ای بسیار اندک، این همه تفاوت سیاست و رفتار وجود دارد، نکته ای است که باید آن را مورد پرسش و مداقه قرار داد.
 
شهروندان کرج شادابی می خواهند، زمینه نشاط می خواهند و به دنبال فرصتی هستند تا از اماکن و مراکزی بازدید کنند که ویژگی خلاقیت به عنوان یکی شاخصه اصلی و هیجان آور در آنها رعایت شده باشد. رستوران ها و مراکز خرید نمی توانند به تنهایی جوابگوی قشری باشند که پرسشگر است و به دنبال حقوق شهروندی خود انتظار وجود اماکنی را دارند که بتوانند با ورود به آنها لختی از وابستگی های روزانه و دغدغه های آن رها شوند.
 
جای خالی ابتکار در مراکز تفریحی کرج
 
لیست مراکز فرهنگی و تفریحی تهران را که نگاه کنیم – با همه محدودیت ها و کمبودهایی که حتی در پایتخت نیز فراوان است - عنوان ها و مطالبی را مشاهده می کنیم که برای ما ساکنان همسایه ای به ای این نزدیکی، غریبه اند. فناوری های نوین، مراکز به روز تفریحی و گردشگری، طرح های جذاب و ایده های نو در این سال ها توانسته است شهر تهران را به یک منطقه جذاب برای ساکنان سایر شهرستان ها و استان های کشور تبدیل کند.
 
در شرایطی که کرج به عنوان یک منطقه بسیار خوش آب و هوا با امکانات و جاذبه های طبیعی گردشگری می تواند به یکی از مهمترین مراکز تفریحی کشور تبدیل شود، چرا این همه محرومیت و محدودیت دامنگیر ساکنانش شده است؟
 
یکی از شهروندان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: "مدت هاست از هر گونه تفریح و اتفاق شاخص فرهنگی در این شهر محروم هستیم. هیچ اتفاق و حرکت ویژه ای در زمینه شاداب سازی و ایجاد نشاط اجتماعی توسط دستگاه های مختلف انجام نمی گیرد و برنامه ها محدود به برگزاری موقت و کلیشه ای جشنواره هایی است که اغلب در سطحی نه چندان مناسب شهروندان و ساکنان کرج به اجرا در می آید و به هیچ عنوان پاسخگوی خواست و نیاز مردم نیست."
 
وی افزود:" کمتر پارک یا مرکز تفریحی در کرج وجود دارد که بتوان در آن مایه ای از ابتکار و نوآوری دید. این در حالی است که پارک های علم و فناوری و حتی پارک ها و بوستان های موضوعی امروزه در جهان و حتی تهران خودمان احداث شده و توانسته مخاطبان زیادی را به سمت خود جلب کند."
 
به گفته این شهروند، "متاسفانه مردم این کلانشهر خود را متعلق به آن نمی دانند چرا که نیازشان را در آن پیدا نمی کنند. آنها ناچارند به هر دلیل از این شهر فاصله گرفته و به سمت نقاطی بروند که بتواند به خواسته های خود و فرزندان شان پاسخی مناسب بدهد."
 
مسئولان گرفتار در ورطه تکرار و کلیشه
 
اینکه ادارات و دستگاه های ذیربط چرا انقدر از موضوعی با این درجه بالای اهمیت غفلت می کنند را شاید بتوان بیش از هر چیز در گمگشتگی مسئولان میان دغدغه هایی پیدا کرد که از یک سو محدودیت های اعتباری برایشان به وجود آورده و از سوی دیگر، نبود زیرساخت های مناسب و گستردگی دغدغه های ذهنی و محدودیت های اجرایی آنها را به مُردآب روزمرگی و تکرار کشانده است.
 
در این شرایط شاید بیش از هر چیز مشارکت بخش خصوصی و فعال شدن سرمایه گذاری غیردولتی بتواند به کمک شهر بیاید و آن را از ورطه یکنواختی و سکون نجات دهد. این افراد با برخورداری از نگاهی فراخ تر و فراتر از حدود یک شهر، استان یا کشور می توانند طرح هایی را پیشنهاد و ارائه دهند که بتواند تنوع و تحولی بی نظیر  به وجود آورده و یکنواختی امروز این کلانشهر را به برگه های تاریخ بسپارد.
 
تسهیل شرایط سرمایه گذاری، مشارکت دستگاه هایی همچون استانداری و شهرداری برای حمایت و همراهی با سرمایه گذاران از مهمترین مقدماتی است که برای تحقق این مشارکت مورد نیاز می باشد.
 
شهرداری کرج در این زمینه گام های بلندی برداشته است که دعوت از تعدادی سرمایه گذاران در کنار معرفی و شرح توجیه اقتصادی طرح های این دستگاه برای آنها بخشی از آن در سال گذشته بود.
 
شهردار کرج ابراز امیدواری کرده است با فعال کردن بخش خصوصی بتواند تحولات گسترده ای در مراکز گردشگری و تفریحی شهر ایجاد کند. این امر البته با همکاری همه دستگاه ها میسر خواهد شد و مهمتر از آن اتخاذ سیاست های یکنواخت و هماهنگ در اداره شهر و استان است که می تواند به افزایش رغبت صاحبان سرمایه برای سرمایه گذاری و مشارکت در اجرای طرح ها بیانجامد.
 
امید که این آرزوی دیرینه، به زودی در شهر محقق شده و ساکنان کلانشهر بتوانند نیازها و دلگرمی های مورد نیاز خود را در مأمن و سکونتگاه خود پیدا کنند. به امید آن روز.
منبع : پایگاه خبری مدیریت شهری کرج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین